Svensk häck med USA-stuk

Startat av Gunnar D, 05 januari 2011, 09:04:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ett antal SJ-capitoler var inlånade av SS/SL inför Dagen H. Här ses SJ 2797 på Vidängsvägen förmodligen på väg till Brommahallen efter avslutad insats i morgonrusningen 31 aug 1967. Men var bakljusen verkligen original och verkar det inte som om linjenummerskåp har funnits bak som på H21/H22? Någon som kan ge svar?

Mvh Gunnar

Bengt H

En sådan fantastiskt fin bild!

En intressant detalj: Trafikdelarmärket är av en typ som är förberedd för högertrafik. Det är bara att riva av den kvadratiska dekalen med pilen i något annorlunda blå nyans och fram träder pilen som pekar åt höger. Allt var väl förberett inför dagen H och så gick ju omläggningen helt smärtfritt också.

Mr G

Dét står 112E på frimärket. Minns inte om jag har sett "tilläggsbokstäver" på frimärkena förut, hade iallafall inget i min samling, som försvannvid ett källarinbrott en gång i tiden.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2011, 11:56:07 AM
Dét står 112E på frimärket. Minns inte om jag har sett "tilläggsbokstäver" på frimärkena förut, hade iallafall inget i min samling, som försvannvid ett källarinbrott en gång i tiden.

67T fanns i alla fall.....

/Gunnar

Mr G

Ja 67T fanns förstås, och kanske någon annan bokstav också, där det behövdes för att sklija ut linjesträckningen. Men E-skyltar har jag inte stött på tidigare. Dessutom ser E:et klart mysko ut, väldigt litet och har hamnat högst upp på skylten. Kan det ha varit en specialare för Bromma tro?
吉先生

robergh

Vilken härlig bild och "amerikanen" är helt ren från reklam och annat otyg!
Ja baklysena ser lite lattjo ut men jag ser på en akterbild av ett "Järnspett" att de hade samma runda baklyse! Kul med "de feta" blinkerserna i original som ju SS bytte mot Fixlights på sina C70-Capitoler. Verkar ju lite overkill förstås! Undrar varför? Nej jag har aldrig sett en SJ-Capitol med linjenummerkruka bak. Det där "E" på frimärket verkar hemgjort.

Mr H

Gunnar D

Efter koll av originalbilden menar jag att frimärket 112E är äkta. Enl uppg kom denna extralinje till så sent som mars-67 och frimärket fick då "1964 års typsnitt". Bokstavens placering överensstämmer med placeringen av "T" på mitt frimärke för 67T.

Jag menar att capitolen verkar haft samma typ av skyltskåp bak på högra sidan som H21/H22 men här borttaget. Men jag kan se fel.

/Gunnar

Mr G

Jag hittar denna linje 112E endast i Harléns bok, inrättad 1967-03-28 med sträckningen Alvik - Ulvsundavägen (SAS resp Gjuterivägen), ersatte linje 113E. Förstår inte riktigt varför man bytte nummer där. Man kan väl anta att bakskyltningen var viktig vid Alvik, eftersom bussarna där visade häcken mot passagerarna som kom från t-banan.

Kanske var bokstavsplaceringen standard på frimärkena då, något annorlunda mot övriga skyltar, men bokstaven har väl alltid varit något mindre än siffran på de flesta skyltar.
吉先生