Vagnbrist Söderort?

Startat av Karsten, 18 september 2007, 15:58:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Saxat ur SLs trafikavvikelser:

"Buss Linje 143
Arkiverat 2007-09-18 07:48
Inställd avgång på grund av vagnbrist:
Liljeholmen - Högdalen kl 7.04.

Buss Linje 161
Arkiverat 2007-09-18 07:57
Inställd avgång på grund av vagnbrist:
Trekanten - Bagarmossen kl 6.56.

Buss Linje 152
Arkiverat 2007-09-18 08:34
Inställd avgång på grund av vagnbrist:
Älvsjö - Bromma flygplats kl 7.30

Buss Linje 143
Arkiverat 2007-09-18 08:35
Inställda avgångar:
Högdalen - Liljeholmen kl 7.47, 7.57.

Buss Linje 152
Arkiverat 2007-09-18 09:15
Inställd avgång på grund av vagnbrist:
Bromma flygplats - Liljeholmen kl 8.40.

Buss Linje 161
Arkiverat 2007-09-18 09:15
Inställd avgång på grund av vagnbrist:
Bagarmossen - Trekanten kl 8.08.

Buss Linje 181
Arkiverat 2007-09-18 07:48
Inställd avgång på grund av vagnfel:
Skarpnäcks gård - Farsta strand kl 7.10.

Buss Linje 181
Arkiverat 2007-09-18 08:24
Inställd avgång på grund av vagnfel:
Farsta strand - Skarpnäcks gård kl 7.45. 

Buss Linje 181
Arkiverat 2007-09-18 09:03
Inställd avgång på grund av vagnfel:
Skarpnäcks gård - Farsta strand kl 8.25.

Buss Linje 181
Arkiverat 2007-09-18 09:26
Inställd avgång på grund av vagnfel:
Farsta strand - Skarpnäcks gård kl 9.00. "

De fyra avgångarna på 181:an här i slutet ser ut att vara samma omlopp. Hur länge klassas det som vagnfel, innan det bedöms som vagnbrist?

Vad beror denna brist i söderort på? Har det varit lika illa sedan hösttabellen drog igång?

Utöver dessa finns ett antal inställda avgånga pga vagnfel, jobbig morgon för sköldpaddan?

Kvarne

Det är sk. Lugna veckan på iaf Söderorts-garaget. Facket har gått ut och bestämt att under hela denna vecka skall förarna göra sitt jobb som det i teorin är tänkt. Således skall de ta sina raster, göra säkerhetskontroller osv osv. Detta leder till att mycket spricker vad gäller tidtabbellerna.

Det finns helt enkelt för lite tid i verkligheten gentemot vad det är tänkt i teorin.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

De hinner alltså inte runt och vända i tid, med inställda turer som följd?

Karsten

Det verkar vara ett otroligt dåligt sätt att som fackförening arbeta. Facket borde väl alltid stå bakom personal som gör allt i sitt jobb rätt och korrekt, inte bara en vecka. Hur ser det ut nästa vecka då? Då rullar kanske bussar med säkerhetsfarliga fel, för att facket inte då stödjer personalen?
Tanken var nog rätt från början, men det här ger helt fel signaler. :(

Kvarne

Citat från: Karsten skrivet 18 september 2007, 22:04:46 PM
Det verkar vara ett otroligt dåligt sätt att som fackförening arbeta. Facket borde väl alltid stå bakom personal som gör allt i sitt jobb rätt och korrekt, inte bara en vecka. Hur ser det ut nästa vecka då? Då rullar kanske bussar med säkerhetsfarliga fel, för att facket inte då stödjer personalen?
Tanken var nog rätt från början, men det här ger helt fel signaler. :(

Det är för att de inom beslutande-positioner skall få upp ögonen för hur det ser ut egentligen. Att de skall få förståelse för att det är för lite tider när man ska hämta ut buss etc...Jag tycker då inte att det är ett otroligt dåligt sätt att arbeta för Facket. Det är väl bra att man har bestämt att under en hel vecka köra så som man borde göra som bussförare.
Göra säkerhetskontroller, Ta sina raster, Vägra köra en buss med fel med mera. Under en vecka så får nu de som sätter tidtabell och gör körtider nu verkligen svart på vitt att det inte fungerar. Eller har du nått bättre förslag...?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2007, 20:10:13 PM
Det verkar inte vara orsaken till att hela omlopp påverkats, en försening på en tur innebär att man får tomköra till man kommer i tid igen, man ställer inte in flera turer i rad för detta, däremot är det säkert bussar som inte kommit ut från depån pga att säkerhetskontrollen visat brister eller att bussarna inte uppfyllt fackets andra krav på tex defrostervärme.

Det vore kanske på sin plats att fack och arbetsgivare tillsammans jobbade mot samma mål, att erbjuda en god arbetsmiljö och en pålitlig trafik året om, inte komma med mer eller mindre konstiga åtgärder vid speciella tillfällen, men detta är väl ett svårfrånkomligt fenomen i SL området?

//Lars



För det första så kan det ju vara så att det heter Vagnbrist/Personalbrist etc på SLs hemsida fast det kanske egentligen rör sig om att en förare inte kunnat köra en tur på exempelvis 133 för att han skall ha sin rast vilket leder till att den turen blir inställd osv..

För det andra: Ett exempel;
En förare skall hämta ut en buss från garaget och tomma till Gröndal för att köra 161 till Kilaberg där han ska ha 10 min paus för att sedan lösa av och köra en 161 mot Gröndal och därefter köra 165an mot Farsta. Enligt tjänsten står det att bussen skall hämta den på G6 (Ramp G plats 6).
När föraren väl anländer till garaget så finns inte bussen där. I vanliga fall så blir det brottom och man får gå och leta efter den. Denna vecka så är det så att står det inget annat på lappen så skall bussen stå där. Står den inte där är det bara att gå in till trafikexpeditionen och informera om detta. De får då komma med nya direktiv.

Tiden går och och vips så spricker körningen på 161an först. Enligt tjänsten skulle föraren ha 10 minuter rast efter denna körning. I vanliga fall så skippas rasten och man får hoppa på 161an så fort som möjligt. Denna vecka är det tänkt att förarna skall följa tjänsten och ta sina raster etc. Detta innebär att 161an mot Gröndal blir inställd.
Efter många om och men så får föraren en annan buss i garaget och här brukar verkligheten se ut som så att det bara är att "tomma" ut till lämpligaste plats och börja köra.

Återigen, skall man denna vecka göra sitt jobb. Således skall även en fullständig säkerhetskontroll göras. Därefter skall man kontakta trafikledningen och invänta vidare anvisningar. Tiden går och nu spricker även nästa körning till viss del....

När föraren väl fått buss och gjort Säk.Koll så får han direktiv att köra ner till Liljeholmen och efter att ha tagit eventuella raster ta 165an och tomma till lämplig plats. Hela denna process resulterar alltså i flertalet inställda avgångar och de skriver SL ut som personalbrist/vagnfel osv för att det kanske inte finns någon annan lämplig term.

Hoppas mitt exempel inte vart för rörigt, men det är ungefär vad som kan hända nu under den här veckan.

Så här skriver Kommunal på ett info-blad till resenärerna:
CitatÄR BUSSEN FÖRSENAD?
Vi bussförare på Busslink Söderort vill utföra ett bra jobb.
Men med dagens trafiksituation håller ofta inte de körtider och tidtabelle som sätts.

Resultatet av detta blir att det blir förseningar och uteblivna pauser vilket skapar en stressig och dålig arbetsmiljö för oss förare.

Därför kommer vi förare under V 38 att ta ut våra pauser och hålla på våra arbetstider.

Detta kan dessvärre innebära att din buss blir försenad.
Men vi hoppas att ni har överseende med eventuella problem som kan uppstå.
Syftet är att förbättra kollektivtrafiken.

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Cero

Citat från: Kvarne skrivet 19 september 2007, 04:25:15 AM

Tiden går och och vips så spricker körningen på 161an först. Enligt tjänsten skulle föraren ha 10 minuter rast efter denna körning. I vanliga fall så skippas rasten och man får hoppa på 161an så fort som möjligt. Denna vecka är det tänkt att förarna skall följa tjänsten och ta sina raster etc. Detta innebär att 161an mot Gröndal blir inställd.
Efter många om och men så får föraren en annan buss i garaget och här brukar verkligheten se ut som så att det bara är att "tomma" ut till lämpligaste plats och börja köra.


Bra beskrivning Kvarne och naturligtvis ska tursättning, arbetstider, mm vara lagda så att alla hinner med sitt jobb. Detsamma gäller i garaget där saker och ting ska stå där de förväntas och vara i bra skick. Ordning och reda är en dygd i alla verksamheter. Däremot kan jag ibland tycka att facket agerar väl stelbent och på sätt och vis lägger krokben för verksamheten på samma sätt som alltför flexibla medarbetare skyler över problem i verksamheten genom att aldrig sätta ned foten. En kombination av smidighet och tydlighet är bäst. Och min aldrig upphörande förvåning är att medarbetare och ledning tycks se varandra som fiender i trafikbranschen.

Citatet ovan tycker jag pekar på detta för om det är så att turen Gröndal-Kilaberg blir inställd, vad hindrar föraren att ta sin rast då och ändå vara redo för turen tillbaka mot Gröndal? Nu är det du skrivit förvisso bara ett exempel och man kanske agerar extremt stelbent denna vecka, men där ser jag ändå att ett visst mått av flexibilitet är påkallat. Jag tror inte att man i någon bransch kan förvänta sig att ta sin rast på exakt klockslag hela tiden, utan man får vara lite flexibel.

/Cero

Karsten

Citat från: Kvarne skrivet 19 september 2007, 04:25:15 AMEller har du nått bättre förslag...?

Ja, gör jobbet på så korrekt sätt som möjligt hela tiden. Då lär planerare och arbetsledning se ett mönster i var det är för dåligt med tid, eller dålig ordning. Att göra så här ger, i alla fall för mig, lite taskiga vibbar, hur illa fungerar bussarna andra veckor och skiter då facket i situationen? Ja, det finns fackligt aktiva som beter sig på det viset.

Citat från: Kvarne skrivet 19 september 2007, 04:25:15 AM
Enligt tjänsten står det att bussen skall hämta den på G6 (Ramp G plats 6).
När föraren väl anländer till garaget så finns inte bussen där. I vanliga fall så blir det brottom och man får gå och leta efter den. Denna vecka så är det så att står det inget annat på lappen så skall bussen stå där. Står den inte där är det bara att gå in till trafikexpeditionen och informera om detta. De får då komma med nya direktiv.

Så om du går förbi bussen när du är på väg till/från plats G6 så tar du den inte för att den står på fel plats?
Varför inte ringa när du ser att fel/ingen buss står på G6? Söderort är ett ganska vidsträckt garage och det tar ett tag att promenera fram och tillbaks till Tx.

Citat från: Kvarne skrivet 19 september 2007, 04:25:15 AM
När föraren väl fått buss och gjort Säk.Koll så får han direktiv att köra ner till Liljeholmen och efter att ha tagit eventuella raster ta 165an och tomma till lämplig plats.
Jag skulle kalla det en lång rast att vandra omkring på depåområdet och stå och köa vid Tx och dricka kaffe med kollegerna som inte heller "hittar" sina bussar. För visst är väl kaffemaskinen placerad vid Tx?

LinusA

Fråga till er söderortsförare - hur har ni gjort med ändhållplats-regleringstiden under denna vecka? Dvs om det står 5 min reglertid vid ändhållplatsen, har ni då tagit de fem minuterna som paus oavsett hur sena ni varit dit eller har ni kört vidare direkt?