En sen sammanfattning av året 2010, men bättre sent än aldrig... :P

Startat av Andreas91, 04 januari 2011, 19:12:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej gott folk! Jag befann mig 35 mil norrut i landet vid nyår, så jag hade ingen möjlighet att komma åt min dator eller bilder. Jag får lägga ut lite nu istället:

Januari

Allting har ju en början och här tog mitt bussfotograferande sin början, en vanlig januaridag i centrala Stockholm, den 23:e Januari 2010.

Februari

En MaxCi kommer rullandes på linje 43.

Februari var även en månad då trafikproblem, framförallt i Stockholm, blev vardag - bussarna stod stilla:

Till slut lamslogs trafiken helt, när även tunnelbanan drabbades hårt:

Mars

Nu hängde jag en hel del ute i Bromma, framförallt pga de nya Säfflebussarna i Nobinas 022X - och 023X-serier.

April
Det börjades med nattbilder:

och den första, och nog bästa, bussfotarresan till Roslagen (Norrtälje, Rimbo och Danderyds Sjukhus) blev av. Här en av bilderna från Roslagens pärla:

Dessutom, så blev det en resa till både Gnesta och Norrköping:

Maj
Maj månad bar det av bl.a. till Värmdö och Gustavsberg:

Juni
Juni, en månad man önskar att man kunde spola tillbaka bandet till... Visst, jag slutade förvisso gymnasiet och min klass splittrades, vilket var trist, men bussmässigt så var det en härlig tid! ;)
Än kunde man ha turen att få resa med en riktig snygging till Norrtälje:

Uppsala:

Stockholm Marathon, som ledde till en hel del trafikomläggningar förkortade linjesträckningar, exempelvis linje 1 som fick lov o vända vid Hötorget:

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Juni forts.

19 Juni, då vigseln mellan kronprinsessan Viktoria och prins Daniel ägde rum:

Midsommar i Roslagen, där det grönskade så det knakade och några rödvita inslag dök också upp då o då:

Juli

Stor del av denna månad gick åt till mitt sommarjobb, så fritiden blev inte så stor, särskilt inte under dygnets ljusare timmar. Västerås hanns dock med i kvällsljus:

F.d. Sörmlänningar tog sig upp till SL-området, bl.a. till Norrtälje och där en stombussblå 1222 var en av de första att komma ut i trafik:

Det flaxades iväg till Täby och så här kunde det se ut vid Stadsbiblioteket väl tillbaka i innerstan igen:

Augusti

Busslinje 47 lades ner i och med att hösttabellen drog igång och bl.a. spårvagnstrafik ersatte mellan Sergels torg och Waldermarsudde. Sista trafikdagen blev det stor fest, framförallt för många bussentusiaster:

Dagen därpå, så var 47:an borta, men starten av hösttidtabellen var en markering på en förändring på olika håll i SL-trafiken - boggibussarna började mer och mer bli en vanligare syn på SLs busslinjer, bl.a. i Täby, Ljusterö, samt i Västerort, men även en stor utökning av boggibussar i Roslagen:

Andreas91

Citat från: calken skrivet 04 januari 2011, 19:30:46 PM
Del 1?
Jo, det blev som en första del. :P Bilderna blev så många, men för att hålla inläggen inom en någorlunda ok längd (jag tar ca. 13 bilder/inlägg) och för att behålla dem i en o samma tråd, så blev det som blev...  ;D

Andreas91

September

Busslink 4033 lämnade Ösmo och hade startat en ny del av sitt liv i Råsta. Här syns den på linje 509 vid Danderyds Sjukhus:

Oktober

Nya MAN-bussar började dyka upp på Stockholms innerstadsgator:

November

Snön kom:

December

Det fotades bussar ute på Lidingö, då Solarisbussarna stoppades och insatsbussar av en mycket varierad vagnpark sattes in:

Det blev en resa till London:

Digitalkameran lade av för en kort tid, så Iphonekameran fick istället utnyttjas:

Sist, men inte minst, så började äntligen de nya boggiebussarna på Tyresö att dyka upp på bild. Denna är en hittills tidigare icke visad bild och är tagen dan före julafton:

Bonusbilder

2010-12-29 - Tönnebro:

2010-12-31 - En bild över sjö och berg i Norrland:

2011-01-04 - Keolis 5048 kämpar vidare:

Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 04 januari 2011, 20:21:04 PM
2011-01-04 - Keolis 5048 kämpar vidare:

Elegant bildsvep, och vilken fin födelsedagsbild på 5048 som uppvaktning på 16-årsdagen!

/Ted

Andreas91

Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2011, 21:02:51 PM
Elegant bildsvep, och vilken fin födelsedagsbild på 5048 som uppvaktning på 16-årsdagen!

/Ted

Tusen tack skall du ha! :D Och givetvis ett stort grattis på födelsedagen - hoppas att du fick en bra dag. :) Själv blir man 20 den 16:e! ;D

Tommy E

Citat från: Andreas91 skrivet 04 januari 2011, 23:34:38 PM
Tusen tack skall du ha! :D Och givetvis ett stort grattis på födelsedagen - hoppas att du fick en bra dag. :) Själv blir man 20 den 16:e! ;D

Var det inte bussen som fyllde år? Så tolkade jag det i alla fall. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ted Selander

Citat från: Tommy E skrivet 05 januari 2011, 00:02:16 AM
Var det inte bussen som fyllde år? Så tolkade jag det i alla fall. :P

Visst är det Maxcin som fyller år  :), och det för sista gången tyvärr, åtminstone som trafikvagn i Stockholm.

/Ted

Andreas91

Citat från: Ted S skrivet 05 januari 2011, 08:14:13 AM
Visst är det Maxcin som fyller år  :), och det för sista gången tyvärr, åtminstone som trafikvagn i Stockholm.

/Ted

Åhh, sorry. Jag gissar på att jag var lite trött igår... x) Men grattis i förskott eller efterskott iaf...  ;D