Resans mål

Startat av Mr G, 04 januari 2011, 16:53:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G







Min resa från Stureplan till Franzéngatan med H32 A74149 var helt klart målinriktad. Från Franzéngatan är det endast ett stenkast till Hornsbergshallen, och här hade jag tydligen investerat en krona till en extra bussbiljett för att få se vad som kunde finnas på hallgården. Att komma innanför grindarna och se kika var inte att tänka på. Alla SS/SL-hallar var att likna vid hårt försvarade befästningar på den tiden, här släpptes inga snorungar in. Så det blev att smyga längs staketet och blänga om något sensationellt kunde upptäckas.

Och den här dan fick jag verkligen avkastning på den investerade enkronan. Jag fick nämligen för första gången med egna ögon se en CF inne på hallgården i Hornsberg. Det blev säkert ett antal upphetsade telefonsamtal den kvällen till andra intresserade gossar.

Detta bör väl ha varit sommaren 1969 eftersom det ännu finns H35:or placerade här. Även linje 48 med H32 styrker den teorin. Skulle kunna vara 1968 också, men det ställer jag mig tveksam till. Bygget av Essingeleden mot Norra Stationsgatan har just påbörjats här, så är det väldigt angeläget att få bilden daterad kan det vara en ledtråd.
吉先生

Gunnar D

#1
Visst är det 1969 eftersom de påbörjade åtgärderna på garageplan inte finns på bild från aug-68!

Kul också med Stockholmsbagaren där jag körde ut bröd maj-juni 1969. Ett inringt klagomål från en mataffär på Östgötagatan gick ut på att jag inte kramade tanterna i affären när jag kom!

Visst kunde det vara svårt med tillträdet till SS/SL-anläggningar men ibland lyckades det med hjälp av en viss förslagenhet. Jag var bl.a. med i utryckningen i Hornsberg en sommareftermiddag 1963 och fick lite intressanta papper samt också ta med mig så många invändiga linjenummerskyltar i plåt jag orkade bära. På vinterlovet 1963 tog jag och en kompis oss in på Hammarbyverkstaden och fick hjälpa verkstadspersonalen med att revidera en släpvagn typ B29. Bl.a. målade vi vagnsnumret utvändigt med schablon (592 tror jag). Men till slut kom verkmästaren och undrade vilka vi var och så åkte vi ut! Personalen hade trott att vi var praktikanter!

Mvh Gunnar