Huvudmeny

En trivsam dag...

Startat av Jonas Strömblad, 02 januari 2011, 22:28:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

...bakom ratten!

Började med att hämta buss och tomma iväg till Danderyd. Där kunde man sitta och dricka sitt medhavda morgonkaffe och titta på när snösvängen kämpade med snön som kommit under gårdagskvällen/natten. Det var mycket snöröjningsfordon ute hela dagen och jag måste säga att jag är imponerad av dem, och tacksam för det jobb de utför, ofta på mycket obekväma tider!!!

Efter en timma var det dags för kaffe och macka medan man åkte lite färja...

...för att så småningom hamna här. Tyvärr gick det inte att backa ut på bryggan då den används som snöupplag  :(
5690 som vi fått från Handen gick riktigt bra! Det var ett rent nöje att ratta denna. Bussen gick som en stridsvagn i snön och man kände sig aldrig rädd för att man skulle fastna någonstans. Till och med backarna upp från Svinningevägen när man kör den numera avkortade Nantessvängen gick som smort.

Om två veckor kommer man här att ha svävaranslutning! Waxholmsbåten slutar gå på traden till Norra Svartsö och Norra Ingmarsö, och man låter isen frysa. Bilden är tagen vid Åsättra brygga.

Efter ankomst Åkersberga skyltades det om. 629 till Danderyd för lite matrast stod på menyn. Hustruns korvstroganoff satt fint (på tal om meny) :)

Samma väg tillbaka till Åkersberga, dvs 629'an. I Rydbo ville tåget komma fram, och det fick det väl göra!

Från Åkersberga blev det 621 till Norrtälje...

...där det var 10 minuters paus innan jag styrde åter söderut på en av världens tråkigaste busslinjer! Hua, man hinner tröttna på motorväg redan mellan Norrtälje och Rösa  :( 
Tänk att behöva sitta och köra motorväg hela vägen mellan Stockholm och Norrköping eller nåt sånt  ;D

God fortsättning allihopa!

/J

Optimal

Trevligt :D. Först när jag såg första bilen trodde jag du gnetade som traktorförare :D

621an har jag kört med jag fick tråkig B9S :(

Carl Eric

De är verkligen riktigt trevliga! Vi har några här ute i Nacka/värmdö, och de är mina absoluta favoriter! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Härligt Jonas!

Var det "fast förstärkning" på 676?

Gabi94

Jag gillade också dom där B12M, de körde 2 stycken i Södertälje så har Nacka eller Tyresö tagit över dom, och deras vagn nummer var som Swebus innan NOB 5865 och 5866.

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 02 januari 2011, 22:28:02 PM
...där det var 10 minuters paus innan jag styrde åter söderut på en av världens tråkigaste busslinjer! Hua, man hinner tröttna på motorväg redan mellan Norrtälje och Rösa  :( 
Tänk att behöva sitta och köra motorväg hela vägen mellan Stockholm och Norrköping eller nåt sånt  ;D

Eller köra Stockholm-Jönköping nonstop, som vissa individer på Interbus verkar trivas med? ;)
Visst är lokaltrafiken i Uppland och Roslagen betydligt trevligare.

Jonas Strömblad

Citat från: Karsten skrivet 02 januari 2011, 22:56:46 PM
Härligt Jonas!

Var det "fast förstärkning" på 676?

Yep! Man kör några minuter före ordinarie 676. Jag mötte bl.a en 636 vid rödljusen utanför busstn i Norrtälje, så jag gissar att den ordinarie bussen blir välbesatt av anslutningsresande och att en förstärkning är behövlig. Fast jag var tveksam när jag körde fram och det stod 3 pers på hållplatsen, men de hann inte ens kliva på innan kön ringlade lång så folk stod väl och väntade inomhus tills bussen körde fram kan man tänka  :)
/J

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2011, 23:04:34 PM
Eller köra Stockholm-Jönköping nonstop, som vissa individer på Interbus verkar trivas med? ;)

Stockholm-Jönköping på E4 har jag slutat med helt! Jag vet inte om det går fortare men det är f-n så mycket roligare (och mindre risk för fortkörningsböter) om man kör E18/E20 till Hallsberg, vidare Askersund och sedan väster om Vättern via Karlsborg.
/J

Tommy E

Trevligt trevligt, Ljusterö kanske besöks igen av undertecknad i sommar.
Låter bra att 629:an är avkortad, har åkt den en gång och då var jag riktigt centrifugerad när jag kom fram. :-X
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

för alla

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2011, 23:04:34 PM
kan väl va skönt o åka efter ngn på motorväg om man är ute o åker när de e mörkt
dagtid när man ser lite mer e de mindre vägarna sköna tycker jag
men smaken e ju som bekant lite olika o tur e väl det

Bra reportage förresten

Robert Brink

Trevligt Jonas! Och B12:an verkar vara en trevlig buss jämfört med B9S... ;D 

//R

Alex Ljusteröbon

Riktigt fina bilder från Ljusterö. När var du här och körde?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Leo

Härliga bilder  :) och riktigt fin buss fick du också.

Jonas Strömblad

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 03 januari 2011, 18:33:43 PM
Riktigt fina bilder från Ljusterö. När var du här och körde?

Tack! Jag var där igår (söndag). Jag körde turen 0825 från Danderyd till Linanäs och 1035 Linanäs-Åkersberga.

Citat från: Leo skrivet 03 januari 2011, 18:36:14 PM
Härliga bilder  :) och riktigt fin buss fick du också.

Tack till dig oxå.
Ja, den vagnen var jag inte direkt ledsen för  :)

/J

Alex Ljusteröbon

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 januari 2011, 18:55:25 PM
Tack! Jag var där igår (söndag). Jag körde turen 0825 från Danderyd till Linanäs och 1035 Linanäs-Åkersberga.

Okej. 10,35 turen brukar jag jag åka när jag ska ut o åka bara för att åkaandets skull. Sen brukar jag ta 12.06 turen på 629an Från Åkersberga. Och från danderyd brukar jag ta 13,25 bussen hem igen. Det är en trevlig sväng
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D