Gamla bussbilder på forumet

Startat av Susanne, 02 januari 2011, 19:30:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Jag måste tacka de personer som lägger ut gamla bussbilder på forumet. Det är helt underbart att se dom. Även om man inte ens var påtänkt då många bilder är tagna så är det underbart att se de gamla bussarna och även hur folk gick klädda, bilarna, gatorna, ja allt.
Så tack till er, och fortsätt med det, det är väldigt uppskattat i alla fall från min sida. ;)

Det får mig samtidigt att tänka på om man kommer att se dagens bilder med samma entusiasm om säg sisådär 20-30 år. Förmodligen.

AL

Instämmer!

Det sägs kanske inte alltid, vilket förstås är synd, men bilderna som dagligen publiceras uppskattas enormt mycket!

Tack alla ni fotograferande entusiaster, både från förr och nu!  :)

Ersa

Eftersom det fotas mer nu än förr är det ju inte säkert att dagens bilder blir exakt lika uppskattade pga viss "inflation", men nog kommer vardagsbilder alltid att uppskattas 20-30 år efter att de är tagna. Å andra sidan är ju dagens stora och skarpa digitala bilder något som verkligen kommer att uppskattas när framtida ungdomar tittar på dem. Dagens 50 år gamla bilder från 1960 är ju av lite sämre kvalitet pga sämre teknik som var rätt dyr då, så när man år 2060 kan titta på bra digitala originalbilder tagna 2010 är man nog glad över den bildkvalitet vi kommit upp i 2010.

Och som alltid kommer ju bilder på saker som just är på väg att försvinna intressanta. Det är en av orsakerna till att jag ofta fotar av äldre bussar som bara har några månader kvar i trafik, hus som ska rivas, vägar innan de byggs om, m.m.

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2011, 23:28:40 PM
Dagens 50 år gamla bilder från 1960 är ju av lite sämre kvalitet pga sämre teknik som var rätt dyr då, så när man år 2060 kan titta på bra digitala originalbilder tagna 2010 är man nog glad över den bildkvalitet vi kommit upp i 2010.

Och hur tror du det ser ut om 50 år då? Då kommer man ju garva läppen av sig över våra usla och dyra digitalkameror. Fast man kommer nog uppskatta att några trots allt tog sig tid att plåta lite grann  :)
I övrigt håller jag med Susanne! Bilderna från "förr" uppskattas!
/J

bilomnibussen

Förvisso uppskattar jag de härliga bilderna från förr. Ett moment som hör till "förr" är att busskarosserna var mycket individuellt byggda, ett rent hantverk, numera är det väl fortfarande en del hantverk kvar men mycket mera seriemässigt. Det fanns också en rad karosstillverkare och det är ett roligt klur att försöka fastställa fabrikaten.
Mvh Jan G