Göteborgare i Mariestad 1970

Startat av Bengt H, 02 januari 2011, 17:48:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Torget i Mariestad februari 1970. Två bussar väntar på avgång. Båda har ett förflutet hos Göteborgs spårvägar där de kallades B34 och var av Volvos fabrikat med chassityp B658x3 och kaross från ASJ. För att kunna användas i högertrafik flyttades mittdörrana över till höger sida och fram sattes en bladdörr in mellan förarplatsen och framhjulet. Förarplatsen måste ha varit trång. Tyvärr har jag ingen bild som visar dörrarna på höger sida. Bussarna var försedda med Wilsons förväljarlåda. Man valde växel med en spak som stack ut vid rattstången, på Volvo kom spaken normalt ut från instrumentbrädan. När det var dags att lägga in växeln tryckte man på växelpedalen som satt där kopplingspedalen normalt annars sitter. Samma typ av växellåda fanns för övrigt på den klassiska RT-dubbeldäckaren i London, förgångaren till Routmastern.

Edit: Årtalet rättat - det var i februari 1970!




Invändigt kan man bland annat lägga märke till den för ASJ typiska runda stannarskylten som syns mitt över vänstra vindrutan

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 02 januari 2011, 17:48:59 PM
Torget i Mariestad februari 1969. Två bussar väntar på avgång. Båda har ett förflutet hos Göteborgs spårvägar där de kallades B34 och var av Volvos fabrikat med chassityp B658x3 och kaross från ASJ. För att kunna användas i högertrafik flyttades mittdörrana över till höger sida och fram sattes en bladdörr in mellan förarplatsen och framhjulet. Förarplatsen måste ha varit trång. Tyvärr har jag ingen bild som visar dörrarna på höger sida.
Enligt uppgift såldes fyra sådana här bussar till Mariestad 1968, där de kan ha gått i trafik fram till 1972. Av de 37 bussar av denna typ (B34) som GS hade (nr 231-267), blev 20 ombyggda provisoriskt till högertrafik (nr 231-250) och användes 1967-68 i väntan på nya bussar resp att äldre bussar som skulle hinna byggas om. Det lär ha varit ohyggligt trångt vid förarplatsen, varför någon (eller några?) bussar fick fronten utbyggd nedtill så att föraren fick bättre benutrymme (i varje fall nr 243).
Har Du uppgifter på vilka inv.nr de bussar hade som såldes till Mariestad? 

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 januari 2011, 18:43:13 PM
Har Du uppgifter på vilka inv.nr de bussar hade som såldes till Mariestad? 

Tyvärr har jag inga fler uppgifter om bussarna än att registreringsnumret på dessa två är R296 respektive R611


Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 03 januari 2011, 19:01:26 PM
Tyvärr har jag inga fler uppgifter om bussarna än att registreringsnumret på dessa två är R296 respektive R611


Tack! Finns det någon som har R-länsuppgifter och som kan kolla vilka chassinr R296 och R611 hade?

Mr H

Vilken av denna modell av GS-bussar var det som brann och efter dagen H skrotades av Demonteringar i Högdalen Stockholm? Hur kom det sig att den hamnade i Stockholm?

Mr H

Mr H

B34 258 var det tydligen som skrotades i Högdalen Stockholm.

Mr H

Svoca

#6
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 januari 2011, 13:20:15 PM
Tack! Finns det någon som har R-länsuppgifter och som kan kolla vilka chassinr R296 och R611 hade?

R 296  Volvo B 658x3  ch.nr 655-290  årsmod 1954 fd GS B34 237 / O 746
Bes. 1966-10-17 med 31 sitt och 47 stå (i högertrafikutförande)
Bussen tog tidigare 33 sitt och 47 stå
såld 1969-01-20 t. Mariestads Taxi AB
såld 1969-10-10 t. AB Mariestads Busstrafik
BRR 1972-06-30
Nytt reg.nr FCC 906 (skylten kanske inte monterades på bussen)

R 611  Volvo B 658x3  ch.nr 655-287  årsmod. 1954 fd GS B34 235 / O 741
38 sitt och 32 stå i högertrafikutförande
såld 1969-03-13 t Mariestads Taxi ekonomisk förening
såld 1969-10-10 t AB Mariestads Busstrafik
skrot 1971-09-22

Mats Karlsson

Citat från: Mr H skrivet 04 januari 2011, 14:55:04 PM
Vilken av denna modell av GS-bussar var det som brann och efter dagen H skrotades av Demonteringar i Högdalen Stockholm? Hur kom det sig att den hamnade i Stockholm?
Citat från: Mr H skrivet 04 januari 2011, 20:28:21 PM
B34 258 var det tydligen som skrotades i Högdalen Stockholm.
Bussar nr 251-267 byggdes inte om till högertrafik, utan togs om hand av HTK efter Dagen H. Kanske hamnade de i Stockholmstraketen för eventuell utskeppning?

Mats Karlsson

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2011, 04:48:47 AM
R 296  Volvo B 658x3  ch.nr 655-290  årsmod 1954 fd GS B34 2.. / O 746
Då rör det sig alltså om GS nr 237.

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 02 januari 2011, 17:48:59 PM
Invändigt kan man bland annat lägga märke till den för ASJ typiska runda stannarskylten som syns mitt över vänstra vindrutan

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2011, 04:48:47 AM
R 611  Volvo B 658x3  ch.nr 655-287  årsmod. 1954 fd GS B34 235 / O 741
38 sitt och 32 stå i högertrafikutförande
Interiörbilden bör var från buss R611 eftersom den anges ha 38 sittplatser. B34 hade i vänstertrafikutförande 33 sittplatser. I högertarfikutförande togs första sätersparet bort bakom föraren för att bereda plats för ingångsdörr på höger sida. Därmed minskade sittplatsantalet till 31. R611 hade alltså fått 7 platser fler. Det syns tydligt på interiörbilden att man framför mittdörrarna har ordnat dubbelsittning på vänstersidan mot enkelsittning tidigare. Det ger fyra extra sittplatser. Gissningsvis har man satt in två extra platser framtill i höjd med föraren, dvs intill de kvarvarande västerdörrarna. Ytterligare en plats bör ha inrättats direkt till vänster i bilden.

Frågan är nu - vilka var de övriga två B34 som hamnade i Mariestad? 

Svoca

Vid kontroll av R-län finns inga andra fd GS B34 registrerade. Kan två bussar ha köpts som reservdelsbussar och inte registrerats över från O-län till R-län?

Mats Karlsson

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2011, 12:04:02 PM
Vid kontroll av R-län finns inga andra fd GS B34 registrerade. Kan två bussar ha köpts som reservdelsbussar och inte registrerats över från O-län till R-län?
Låter som ett rimligt antagande.

Mr H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2011, 11:13:30 AM
Bussar nr 251-267 byggdes inte om till högertrafik, utan togs om hand av HTK efter Dagen H. Kanske hamnade de i Stockholmstraketen för eventuell utskeppning?

Hm var det bara från Stockholm-Frihamnen som utskeppning skedde? Ingenting från Göteborg och Malmö? Låter ju otympligt att frakta de hela vägen hit när de sedan skall söderut.Men visst jag kommer ihåg att det stog Helsingborgsbussar i Frihamnen, f.ö har jag visat en bild på de här. I övrigt var det bara Stockholm och Mälardalen som samlades här vad jag minns. Bussar från Malmö och Göteborg tycker jag att jag borde ha kommit ihåg.

Mr H

Mats Karlsson

Citat från: Mr H skrivet 05 januari 2011, 14:00:31 PM
Hm var det bara från Stockholm-Frihamnen som utskeppning skedde? Ingenting från Göteborg och Malmö? Låter ju otympligt att frakta de hela vägen hit när de sedan skall söderut.Men visst jag kommer ihåg att det stog Helsingborgsbussar i Frihamnen, f.ö har jag visat en bild på de här. I övrigt var det bara Stockholm och Mälardalen som samlades här vad jag minns. Bussar från Malmö och Göteborg tycker jag att jag borde ha kommit ihåg.

Mr H
Tyvärr vet jag inte varifrån utskeppning skedde. Det enda stället jag har hört talas om är Stockholm, men det borde ju rimligen ha funnits fler.

BengaB40

Hej! Oskarshamn var en utskeppningshamn för gamla vänsterbussar. Norska rederiet Hoegh Lines hade hamnen i sitt linjenät till Västafrika. Hälsn. BengaB40