En av Busslinks senaste

Startat av Martin Maltkvist, 18 september 2007, 00:31:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Denna vagn har jag stött på ett antal gånger i Eskilstuna och jag gissar att en I-shift sitter i den, jag har hört när den accelererar och det lät inte som brukligt när en helautomatare drar iväg. Tror även att det pyste lite vid växling men är inte säker. SBH anger passagerarantalet till 51+39 som i mina öron låter mycket men det kan säkert stämma
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

virtual1

Är det fler som blev levererade samtidigt? - såg att denna sattes i trafik så sent som i slutet på juli/början på augusti...

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 18 september 2007, 08:48:15 AM
Är det fler som blev levererade samtidigt? - såg att denna sattes i trafik så sent som i slutet på juli/början på augusti...
885
Jag har bara sett 1210 som sattes i trafik 26/7 men vi har ju även syskonen ALO 641 och 643, samtliga 3 är 8500LE byggda på B12B-chassi. ALO641 sattes i trafik den 11/9 medan 643 fortfarande står på Volvo Bussar Säffle och har blått som angiven färg.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

51 sittande är fullt rimligt, det går t o m at klämma in några fler beroende på hur man specar. 39 stående stämmer säkert men låter ganska generöst. Fö: Är det någon som vet hur man beräknar ståplatser vid besiktning?

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 18 september 2007, 18:19:18 PM
51 sittande är fullt rimligt, det går t o m at klämma in några fler beroende på hur man specar. 39 stående stämmer säkert men låter ganska generöst. Fö: Är det någon som vet hur man beräknar ståplatser vid besiktning?
51 sittande tog jag som rimligt men blev fundersam över antalet ståplatser, intressant är hur dessa beräknas.

Hälsningar
/Martin

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 september 2007, 09:44:20 AM
885
Jag har bara sett 1210 som sattes i trafik 26/7 men vi har ju även syskonen ALO 641 och 643, samtliga 3 är 8500LE byggda på B12B-chassi. ALO641 sattes i trafik den 11/9 medan 643 fortfarande står på Volvo Bussar Säffle och har blått som angiven färg.

Då kan man ju ana att 643:an hamnar i Örebro...

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 september 2007, 19:55:57 PM
51 sittande tog jag som rimligt men blev fundersam över antalet ståplatser, intressant är hur dessa beräknas.

Precis. Kan dra som jämförelse de Vest Horisont som flera bolag har på expresslinjer i Bohuslän. Bussarna är i stort sett identiskt specade (klädseltyger och stolsfabrikat skiljer sig samt Tjörnbuss vagnar saknar WC) men antalet stående (nu tar jag ur minnet så med reservation) pendlar mellan 4-5 st till 10-15 st. Var finns logiken?

Svenn Erik Nielsen

Är der nogot nyt om dessa bussar:
ALO 641
ALO 643  formentlig Örebro

Svenn Erik