Vardag för 47 år sedan

Startat av Gunnar D, 02 januari 2011, 10:34:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2011, 18:18:29 PM
Busshållplatser måste väl ändå vara tillåtet att visa i Buss-snack! :)

..och trådbussledningar!

Hm går inte den där trådbussledningen lite konstigt i förhållande till hållplatsen?
Trådbussarna måste väl i alla fall gått "ur spårfil" på denna sträcka vid den tidpunkt
när de gick. Vill ha det till att ledningen borde vara mer centrerad i gatufilen.
Kanske kan tala för att hållplatsen är nyanlagd/omlagd efter det att trådbusstrafiken upphörde? Det bör väl ha varit 36:an som gick här sist men sträckan kanske användes för vagntransporter mellan Hammarby och Hornsberg under denna tidpunkt till "the final cut?"

Mr H  

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2011, 12:16:57 PM
Du menar förstås kiosken i början av Klubbacken i början av den senare döpta "Sätta-snigeln-på-ögatparken"? Eller med andra ord avtagen till Klubbensborg?

Vid tillfälle skall jag berätta hur det var att kliva av linje 161 vid hpl Selmedalsvägen! Tänk att du missade det! ;D ;D ;D

Mr H

Det måste ha varit den kiosken men när jag minns den som bäst (ca 1961-63) så låg den på Pettersbergsvägen norra sida precis vid hpl. I lekparken lekte jag och min kusin första hälften av 50-talet.

Berätta gärna hur det var att åka 161:an på 50-talet!

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2011, 10:27:03 AM
OK, tack för reprisen!

Edixan levde säkert ett långt liv och kanske får vi se fler bilder här och då gärna av Metropol/Capitol. En särskild önskan är en bild på linje 161/136/135 med Capitol vid hpl Selmedalsvägen med kiosk och allt. Där bodde en faster och kusiner och längst bort på Brådstupsvägen vid Sagatun bodde min farmor till 1956. Fast jag fick aldrig åka 161:an till Selmedalsvägen, det blev att gå från spårvagnen.

Mvh Gunnar

En elak trojan "sänkte" datorn för en vecka sedan. Nu har jag fått hjälp att "chasa bort" den, så nu är jag tillbaka.

Oj vad jag önskar att jag kunde tillgodose dina önskemål. Men på den tiden var kompisarna viktigare än att plåta bussar....
Jag minns mycket väl, när vi fick "egen buss", i form av ett "höghus" med linje 161. Den måste provåkas. Det blev Gillegatan-Klubbacken tur och retur. Sedan har det blivit åtskilliga åkturer på den linjen, även om linjenumret ändrats. Ofta, när man steg av spårvagnen/T-banan, så stod bussen inne, mot Klubbacken. För lat för att gå, så åkte man med runt. Minns att det var trångt om platst för vändningen på Klubbacken. Senare skulle jag själv köra linjen några gånger, så jag vet att vändslingan vid Gillegatan, var anpassad för vänstertrafik. Det var svårt att få bakvagnen intill trotoarkanten i högertrafik.

Naturligtvis borde jag ha plåtat denna linje, men den enda bild jag har är denna, från vändslingan vid Gillegatan:

Obegripligt, att jag inte plåtat mer. Just denna vagn, borde jag ha passat på att plåta från åtminstone högersidan, eftersom just H11, med sina dubbla vikdörrar fram, hör till mina favoriter bland modernare bussar.

Nåja, det hjälper inte att oja sig, det man inte gjorde då, går inte att göra nu, men vid detta fototillfälle, var ju kameran uppe, och gräsplanen till vänster, gjorde dörrsidan lättplåtad.
Ja ja, det ät lätt att vrar efterklok....

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 14 januari 2011, 15:41:52 PM
Oj vad jag önskar att jag kunde tillgodose dina önskemål. Men på den tiden var kompisarna viktigare än att plåta bussar....
Jag minns mycket väl, när vi fick "egen buss", i form av ett "höghus" med linje 161. Den måste provåkas. Det blev Gillegatan-Klubbacken tur och retur. Sedan har det blivit åtskilliga åkturer på den linjen, även om linjenumret ändrats. Ofta, när man steg av spårvagnen/T-banan, så stod bussen inne, mot Klubbacken. För lat för att gå, så åkte man med runt. Minns att det var trångt om platst för vändningen på Klubbacken. Senare skulle jag själv köra linjen några gånger, så jag vet att vändslingan vid Gillegatan, var anpassad för vänstertrafik. Det var svårt att få bakvagnen intill trotoarkanten i högertrafik.

HJP

Jag förstår, för mig var exvis 1965 ett bottenår vad gäller fotodokumentation. Därför har jag t.ex. bara en handfull bilder av H30 i vänstertrafik.

Har själv inga minnen av H15 på linje 161 bara av H21 som väl bör ha kommit c:a 1956.

/Gunnar