Vardag för 47 år sedan

Startat av Gunnar D, 02 januari 2011, 10:34:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Så blir det vardag efter helgerna och H15 sätts åter ut på linje 53. En blek sol lättar upp hpl Varvsgatan den 2 jan 1964.

Mvh Gunnar

Mr G

Stiligt! När jag ser den här bilden funderar jag på om någon vet var linje 65 och 66 gick ur spåret i syd/västgående riktning. Vet att vi har tangerat frågan tidigare, men minns inte att just det svaret skulle ha getts den gången. Nu syns inte hållplatsen på väg mot förorten på den här bilden, men som jag kanske har skrivit tidigare frekventerade jag den här hållplatsen ofta genom att vänta på 65:an, (alt 66:an om jag just missat en 65:a när turtätheten var låg), och jag minns endast väntan vid trottoarkanten på Hornsgatans södra sida.

Min hypotes är då att 65-66 lämnade spåret efter hpl Ringvägen (hpl Ansgariegatan fanns väl inte i den riktningen vill jag minnas) och att 63:an gick kvar i spåret hela vägen ner till Hornsplan.
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 januari 2011, 10:34:56 AM
[img width=764 height=548]
Så blir det vardag efter helgerna och H15 sätts åter ut på linje 53. En blek sol lättar upp hpl Varvsgatan den 2 jan 1964.

Mvh Gunnar
En sann fotograf är ju inte bara ute på helgdagarna, utan mest på vardagarna.
Detta måste vara Hornsgatan, med Hornsplan i bakgrunden. Observera IC-macken i bildens vänsterkant.

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 02 januari 2011, 12:24:20 PM
Min hypotes är då att 65-66 lämnade spåret efter hpl Ringvägen (hpl Ansgariegatan fanns väl inte i den riktningen vill jag minnas) och att 63:an gick kvar i spåret hela vägen ner till Hornsplan.
Den hypotesen verkar hålla!
Ur linjebeskrivning för linje 63 resp 65:
Linje 63: -Södermalmstorg-(in spårfil Hornsgatan-Hornstull ur spårfil)-
Linje 65: -(in spårfil Södermalmstorg-Hornsgatan ur spårfil)-Varvsg/Hornsg-

Citat från: HJP skrivet 02 januari 2011, 13:43:55 PM
Detta måste vara Hornsgatan, med Hornsplan i bakgrunden. Observera IC-macken i bildens vänsterkant.

HJP
Platsidentifiering korrekt!

Mvh Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 02 januari 2011, 14:22:40 PM
Den hypotesen verkar hålla!
Ur linjebeskrivning för linje 63 resp 65:
Linje 63: -Södermalmstorg-(in spårfil Hornsgatan-Hornstull ur spårfil)-
Linje 65: -(in spårfil Södermalmstorg-Hornsgatan ur spårfil)-Varvsg/Hornsg-

Mr G!

Livet innehåller överraskningar. Dessa linjebeskrivningar är från turlistor gällande fr.o.m. 7 sep-63 och bilden ovan är från 2 jan-64. Bilden visar att då hade alla linjerna västerut samma hplläge i spåret! Kanske var linjebeskrivningen inaktuell sep-63 eller så har förändringen för linje 65/66 skett mellan sep-63 och jan-64. Men klart bör vara att i början av 60-talet hade linje 65/66 västerut vid Varvsgatan hplläge vid trottoaren. Frågan är hur länge?

Mvh Gunnar

Mr G

Ja det var en lien surpris! T o m SJ använde spårfilen där, och det kan man ju fråga sig vad det var bra för. Enklare omstigning förstås, men nog är det för många linjer som ska stanna. Verkar inte praktiskt med 11 linjer på en hållplats, varav 4 kan ha släp tillkopplade.
吉先生

Gunnar D

Ytterligare bildanalys pekar på att alla linjer gick i spåret vid Varvsgatan västerut även 28 sep-63.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 03 januari 2011, 09:00:31 AM

Mr G!

Livet innehåller överraskningar. Dessa linjebeskrivningar är från turlistor gällande fr.o.m. 7 sep-63 och bilden ovan är från 2 jan-64. Bilden visar att då hade alla linjerna västerut samma hplläge i spåret! Kanske var linjebeskrivningen inaktuell sep-63 eller så har förändringen för linje 65/66 skett mellan sep-63 och jan-64. Men klart bör vara att i början av 60-talet hade linje 65/66 västerut vid Varvsgatan hplläge vid trottoaren. Frågan är hur länge?

Mvh Gunnar
Härlig bild, med hållplatsstolpen och IC-skylten.
OBS "Flamman"-skylten på huset i bakgrunden. Där låg biografen Flamman. Numera Friskis&Svettis.
I filnamnet står "B29", vilket väcker min nyfikenhet. Gissar att bilden är en delförstoring, och skulle förstås gärna se hela bilden, om det är möjligt  :D

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 05 januari 2011, 15:03:11 PM
I filnamnet står "B29", vilket väcker min nyfikenhet. Gissar att bilden är en delförstoring, och skulle förstås gärna se hela bilden, om det är möjligt  :D

HJP

...men detta är ju Busshistoriskt forum....

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2011, 15:54:55 PM
...men detta är ju Busshistoriskt forum....

/Gunnar
Ähum, joo, men jag lade ut både A29 och B29, för en tid sedan. Ingen protesterade.
Ett litet snedsteg brukar dom inte säga något om  ;)

HJP

Gunnar D

På begäran lägger jag ut hela bilden på ovan diskuterade hplläge.
Vi ser gärna att någon relevant Edixabild läggs ut!  ;)

Mvh Gunnar

Mr G

Busshållplatser måste väl ändå vara tillåtet att visa i Buss-snack! :)

11 linjer som stannade till vid den hållplatsen, är den ens en meter bred? Ja där stod man alltså och väntade efter alla dessa besök hos moster. Fast jag som trodde att 65:an stannade till vid trottoarkanten, men så var det alltså inte.

Den mostern var verkligen snäll, hon köpte Märklinprylar till mig medans de andra mostrarna köpte flanellpyjamas typ. Och när jag hälsade på henne fick jag för det mesta en tia av henne. Det var mycket pengar på den tiden, så det blev många besök hos moster.
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2011, 17:36:51 PM
På begäran lägger jag ut hela bilden på ovan diskuterade hplläge.
Vi ser gärna att någon relevant Edixabild läggs ut!  ;)

Mvh Gunnar
Ahh! Där är den!  :D
"Min" linje. I vänstra hörnet, på B29:ans lånbänk, var min favoritplats, i sista vagnen.
Motprestation med relevant Edixabild, är begärd. Det värsta är att jag redan lagt ut de få bilder jag har på A29 och B29. "Räddningsplankan" får bli en "favorit i repris". Här kommer den.

Bilderna är tagna i Mälarhöjden, i april 1964, strax före nedläggningen av linje 16.
Du känner säkert igen bilderna Gunnar, men de är de enda jag har, och de är tagna med en sprillans ny Edixa  ;)

Hoppas du accepterar detta, annars får jag leva med en livslång skuld till dig  :o

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 06 januari 2011, 09:07:17 AM
Du känner säkert igen bilderna Gunnar, men de är de enda jag har, och de är tagna med en sprillans ny Edixa  ;)

Hoppas du accepterar detta, annars får jag leva med en livslång skuld till dig  :o

HJP

OK, tack för reprisen!

Edixan levde säkert ett långt liv och kanske får vi se fler bilder här och då gärna av Metropol/Capitol. En särskild önskan är en bild på linje 161/136/135 med Capitol vid hpl Selmedalsvägen med kiosk och allt. Där bodde en faster och kusiner och längst bort på Brådstupsvägen vid Sagatun bodde min farmor till 1956. Fast jag fick aldrig åka 161:an till Selmedalsvägen, det blev att gå från spårvagnen.

Mvh Gunnar

Mr H

Kusligt egentligen vad platser och sammanhang kan sammanfalla!

De första åren av mitt leverne bodde jag på nedre delen av Klubbacken och hpl Selmedalsvägen och linje 161 var min naturliga förbindelse! Vi talar nu om 1954-1961. Du menar förstås kiosken i början av Klubbacken i början av den senare döpta "Sätta-snigeln-på-ögatparken"? Eller med andra ord avtagen till Klubbensborg?

Jag minns en snäll äldre dam på Brådstupsvägen som alltid bjöd oss ungar på tårta när man kom på besök. Nu är det väl inte troligt att jag ensam gick dit vid två års ålder, d.v.s 1956, så det måste ha varit någon annans farmor kanske då?

Vid tillfälle skall jag berätta hur det var att kliva av linje 161 vid hpl Selmedalsvägen! Tänk att du missade det! ;D ;D ;D

Mr H