Vad tycker ni om DSB First hittils när det gäller tågtrafiken?

Startat av Dinchi86, 01 januari 2011, 22:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dinchi86

Sedan 12 December kör DSB First alla länstrafik när det gäller tåg i Västra Götaland, hur tycker ni andra i regionen att dom har skött det?

Själv är jag både positiv och negativ till DSB, det positiva är att man nu på vissa avgångar kan åka Regina mellan Borås och Varberg och mellan Borås och Uddevalla. En annan bra sak är punktligheten, tågen verkar avgå och ankomma i rätt tid.

Det negativa är att DSB inte samarbetar med SJ när det gäller anslutningar, DSB vill t ex inte vänta in X2000 och Dubbeldäckarna i Herrljunga (från Stockholm, Skövde) och SJ vill inte heller vänta in DSB. Det är riktigt dåligt.
En annan dålig sak är biljett priserna, numera kostar det 83 kr att åka Borås-Göteborg och det är samma skrothög man åker i (X11,X12,X14. Undantag Regina). Varför detta?

Numera åker jag bara med SJ InterCity, mellan Kalmar-Göteborg, när jag ska till Göteborg. Men jag har märkt att 15.37 avgången från Borås är X53. Är de det regelbundet?

Till sist, vet någon vilken/vilka avgångar det är Regina mellan Borås-Herrljunga och tvärtom? Samt Borås-Göteborg och tvärtom?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dinchi86 skrivet 01 januari 2011, 22:22:05 PM
Sedan 12 December kör DSB First alla länstrafik när det gäller tåg i Västra Götaland, hur tycker ni andra i regionen att dom har skött det?

Själv är jag både positiv och negativ till DSB, det positiva är att man nu på vissa avgångar kan åka Regina mellan Borås och Varberg och mellan Borås och Uddevalla. En annan bra sak är punktligheten, tågen verkar avgå och ankomma i rätt tid.

Det negativa är att DSB inte samarbetar med SJ när det gäller anslutningar, DSB vill t ex inte vänta in X2000 och Dubbeldäckarna i Herrljunga (från Stockholm, Skövde) och SJ vill inte heller vänta in DSB. Det är riktigt dåligt.
En annan dålig sak är biljett priserna, numera kostar det 83 kr att åka Borås-Göteborg och det är samma skrothög man åker i (X11,X12,X14. Undantag Regina). Varför detta?

Numera åker jag bara med SJ InterCity, mellan Kalmar-Göteborg, när jag ska till Göteborg. Men jag har märkt att 15.37 avgången från Borås är X53. Är de det regelbundet?

Till sist, vet någon vilken/vilka avgångar det är Regina mellan Borås-Herrljunga och tvärtom? Samt Borås-Göteborg och tvärtom?

Det är svårt att bedöma DSBFirst och deras insatser i Västsverige under de första veckorna eftersom vintern har ställt till en hel del problem för dem liksom för SJ.

När det gäller anslutningar i Herrljunga tillämpas samma principer som tidigare. SJ inväntade inte sina egna tåg från Borås eller Uddevalla heller och tågen från Herrljunga kan bara vänta några minuter, annars stör de mötande tåg och förbindelsen i Herrljunga mot Stockholm spricker. Så det är ingen större skillnad därvidlag.

Biljettpriset bestäms numera av Västtrafik så man kan inte skylla på DSBFirst om det har blivit dyrare. Kontantbiljett har väl blivit något dyrare men man kan ju åka på sin kontoladdning numera vilket man inte kunde förut. Så ingen skall behöva betala mer i dag - tvärtom.

Var Regina skall användas planenligt har jag ingen koll på men jag vet att man nu i början kört Regina i tåg som normalt inte skall ha det av den anledningen att man ännu har en del förare som inte är utbildade på X11-X14 men väl på Regina. På motsvarande sätt går det numera ofta X11 på Falköping-Nässjö där det skall vara Regina. Detta kommer att ändras så fort man fått till utbildningen, vilket torde ta några månader.

Olof Lagerkvist

Som Staffan säger är det svårt att dra några säkra slutsatser så här långt eftersom förhållandena inte varit de bästa för att kunna sköta trafiken perfekt. Men jag måste säga att det verkar gått väldigt bra så här långt. Jag tycker personalen är bra och störningsinformation och utrop sköts väldigt professionellt och man får intryck av att utropen sker enligt några väldefinierade mallar eftersom det låter väldigt lika och lika sakligt oavsett vilken förare eller ombordpersonal som gör utropet.

Jag håller med Staffan om att inget praktiskt har ändrats här. Det var precis samma frustration och huvudvärk när SJ körde, men det är alltså tyvärr inte mycket att göra åt när förutsättningarna ser ut som de gör.

Numera åker jag bara med SJ InterCity, mellan Kalmar-Göteborg, när jag ska till Göteborg.

Med SJ kostade en biljett Borås-Göteborg 80 kr. Den kunde visserligen bli något billigare, ner mot 65 kr, om den köptes i förväg, i automat, för vissa speciella avgångar m m knepiga förutsättningar. Köptes den ombord kostade den alltid 80 kr plus 50 kr ombordavgift och de sista månaderna till och med 100 kr ombordavgift. Detta innebar alltså att de som köpte ombord betalade 130 kr och på sista tiden 180 kr. När man skulle vidare med stadstrafik i Göteborg fick man sedan betala ytterligare 25 kr för kontantbiljett eller 16,50 med Västtrafikkort.

Numera kostar en resa med Västtrafikkort Borås-Göteborg ca 74 kr eller 83 kr kontant och då ingår dessutom övergång till stadstrafik i båda ändar. Så den extra biljetten man tidigare behövde köpa när man kom fram till Göteborg behövs alltså inte längre.

Det går alltså att hitta tillfällen där det kan vara något dyrare nu, men det lär inte drabba särskilt många. De allra flesta har fått det betydligt billigare. Några fler exempel är Borås-Uddevalla som tidigare kostade runt 160-170 kr mot numera 102 kr. Skövde-Göteborg tidigare ca 240 kr mot numera 122 kr. Borås-Herrljunga tidigare 65 kr (om jag minns rätt) mot numera 44 kr, osv.

Men det har alltså inte varit någon direkt ambition att höja eller sänka några priser utan bara att det ska tillämpas samma taxa som för annan av Västtrafiks trafik i Västra Götaland. Det kostar alltså numera alltid exakt lika mycket att åka en viss sträcka med Västtrafik oavsett om det är buss eller tåg och att biljetterna gäller för byte mellan trafikslagen. Effekten är att det i de allra flesta fall blir billigare men det kan naturligtvis gå att hitta fall där det blir någon krona dyrare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

ch

Först och främst så är det inte möjligt att vänta in varandra, det är så j-vla tight i tågtrafiken att en minuts försening kan skapa följdeffekter som kan ge flera timmars försening på andra ställen.