Cykelhållare i Kristinehamn

Startat av Bengt H, 01 januari 2011, 18:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I den här tråden http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40742.0 menade Staffan att Ulricehamn var ensamt om att ha cykelhållare i stadstrafik. Signaturen AL menade dock att även Kristinehamn haft detta. Det föranledde mig att leta i negativpärmen efter bilder från Kristinehamn och jag kan bara bekräfta AL:s uppgift.

Först en reprisbild från juni 1967 för att kunna konstatera att även vänstertrafikscyklar kunde medföras på stadsbussen i Kristinehamn. På Norra torget ser vi till vänster T903 (en Volvo B615-SKV från 1957) som var inlånad från NBJ (nr 14). Till höger S325, en Volvo B617 - SKV från 1955 som senare blev nr 2.




Sedan förflyttar vi oss till 6 juli 1973 där buss 8, Scania-Vabis BF 7654-SKV, står på Norra torget med cykelhållare. Således fraktades även högertrafikscyklar.




Även Scania-Vabis CR76 hade cykelhållare. Här är buss 11 på samma plats




På samma film hittade jag en gammal bekant: T903 som nu hade blivit EEE303, här vid garaget i Karlskoga den 6 juli 1973


Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 01 januari 2011, 18:44:54 PM

På samma film hittade jag en gammal bekant: T903 som nu hade blivit EEE303, här vid garaget i Karlskoga den 6 juli 1973



Underbara bilder från en svunnen tid! Bilden ovan tycks dock vara tagen bakom Karlskoga järnvägsstation, vilken revs 1976 när nya busstationen byggdes. Garaget låg lite längre västerut på Mekanikergatan, där det idag ligger en stor ICA Maxi-butik. De boende runt om garaget ville ha bort detta pga att 20-talet bussar spydde ut "livsfarlig dieselrök" vid starten varje morgon. Så skedde och i stället byggde ICA på tomten, så starten av 20-talet bussar per dygn är nu utbytt mot starten av 20-talet personbilar varje minut, samt att den jättelika butiksbyggnaden har tagit bort all utsikt för de kringboende. Med andra ord ur askan och in i elden! Nu är det dock ingen som vågar klaga längre!

bilomnibussen

Hej! Väldigt trevliga bilder. NBJ 14 är en sällsynthet, jag undrar hur många lättmetallkarosser som tillverkades med den fronten, kan inte ha varit många. Lite fakta:
T 903 Volvo B 61513 1957, ch. 615-2663, 34+16 pass, första besiktning Katrineholm 8 okt 1957, registrerad på NBJ Nora Stad 13 nov 1957. NBJ:s kontor låg i Nora stad.
Mvh Jan G

Helge Alared

Instämmer med föregående skribenter: Härliga bilder!

/Helge

AL

Trevligt att "bildbevis" kunde påvisas även om jag själv aldrig tvekat om cykelställena på Kristinehamns stadsbussar.  Och skälet är förstås att jag är född och uppvuxen i Kristinehamn!

Någonting annat intressant med dina bilder Bengt är just den som visar vagn 7 och 8 på linje 3 resp linje 6. Två linjer som många år senare skulle slås ihop till en "ny" linje 3.  Om jag kommer ihåg rätt så hade även linje 2 initialt sträckningen N:a Torget-Stenstaliden som kördes varje hel- och halvtimma. En tur som normalt tog en kvart. Däremellan kördes en linje 2B med sträckningen N:a Torget-Marielund.

Nu har jag dessvärre inte tillgång till turlistor eller liknande, men bostadsområdet Stenstaliden borde väl ha färdigställts någon gång mellan slutet av 60-talet och början på 70-talet. Kommer ihåg att min familj flyttade till just Stenstaliden i början på 70-talet och då var inte hela området färdigbyggt. Men linje 2 borde vid denna tiden, cirka 1971, ha haft sträckningen N:a Torget-Stenstaliden (?).

Några år senare slogs den dock samman med linje 2B och bildade nya linje 2 N:a Torget-Marielund-Stenstaliden. Kommer också ihåg att linjen under en period kördes N:a Torget-Stenstaliden-Marielund-Stenstaliden, en sträcka som fick köras med gasen i botten då det var 30-minuters trafik. Och följdaktligen varade inte denna variant särskilt länge.  Det skulle emellertid dröja ännu ett antal år innan linje 2B återinvigdes, då i kombination med linje 10 N:a Torget-Sandfallet. Motsvarande förändring på linje 2 blev då N:a Torget-Stenstaliden-Strand, en förändring som genomfördes när Strandområdet norr om Kristinehamns centrum började bebyggas.  Linje 1B, (N:a Torget-Marieberg-Strand), lades ned och enbart linje 1 N:a Torget-Marieberg blev kvar.  Allt detta förstås före tiden för anbudsupphandlingarnas intåg.

Har också ett minne av linjerna 3 och 6 tillfälligt slogs ihop till linje 3 N:a Torget-Djurgårdsplatån-Stenbacken under en period, för att återigen säras i linje 3 och 6 - innan ihopslagningen på allvar till linje 3 genomfördes.

Är det någon med tillgång till gamla tidtabeller eller kunskapsbanker "däruppe" som skulle kunna vara behjälplig med information om hur trafiken såg ut och utvecklades från högertrafikens införande?

Bengt H

Jag har några gamla tidtabeller för Kristinehamn i gömmorna. Formatet gör att det är svårt att scanna dem i sin helhet, men några utsnitt här














bilomnibussen

Jag kan inte bidra med något när det gäller tidtabellerna, minns bara destinationen "Övre Kvarn" förutom linjen förbi regementet ut till Picasso. Däremot var det trevligt att linjerna kördes med en rad Volvo/SKV-bussar med dörrställning 0-1-0 precis som på landet. Två av dem syns på första bilden. År 1967 fanns fortfarande kvar en äldre Boxer från omkring 1950 i trafiken. Lackeringen var typ ASG, mörkblå med gul rand.
Mvh Jan G

AL

#7
Aj vad kul!  De tidtabeller jag själv har sträcker sig i huvudsak från slutet av 70-talet, (tror jag), och från den tiden och framåt låg linjenätet i Kristinehamn relativt konstant, Direkt från minnet i huvudet ungefär så här;

1   Marieberg
1B Marieberg Strand
2   Marielund Stenstaliden
3   Djurgårdsplatån Stenbacken
4   Malmen Övre Kvarn
5   Regementet Rönneberg
5B Regementet
7   Folkets Park
8   Strandskatan
10 Sandfallet

Trafiken ovan utfördes av totalt 5 bussar, 1 på linje 1, 8 och 1B, 1 på linje 2, 1 på linje 3, 1 på linje 4, samt 1 på linje 5, 5B, 7 och 10. Det fanns också en linje 9 som sällan skyltades men som framfördes till Gustavsvik där först båttillverkaren Albin Marin hade sin produktion, och senare efter konkursen också SAAB.

Den enda större förändringen av linjenätet som gjordes senare, (innan anbudskarusellen kom igång), var att just linje 2 fick ny sträckning till Strand, medan delen till Marielund slogs ihop initialt med linje 10 och bildade linje 2B Marielund 10 Sandfallet, (jo det skyltades faktiskt så).  Senare har jag för mig att det blev enbart linje 10 Marielund Sandfallet.

Dina kartinlägg Bengt bekräftar också det minne jag har av att man en kort period körde linje 2 Stenstaliden-Marielund-Stenstaliden - en sträcka som knappt hanns med på de 30 minuter man hade på sig då det ju var 30-minuterstrafik.  Kan detta ha hållt i sig endast under denna sommar 1973? Jag själv gick på Hacklehemsskolan då och kommer väl ihåg hur snabbt bussen körde på denna väldigt speciella rutt.  Skälet skall ha varit att Stenstalidsborna, som ju var den i särklass största resandegruppen, inte skulle behöva fara runt Marielund för att komma hem, och inte heller behöva fara runt Marielund för att komma till stan. Marielundsborna var mindre viktigt, det var ju trots allt bara villafolk.

Intressant också att se att trafiken gick mycket senare under 60-talet. Det hade jag ingen aning om. Inte heller att de sista avgångarna på vissa linjer i början av 70-talet var 19.15.  Större delen av 70-talet samt fortsatt in på 80-talet var det dock så att samtliga huvudlinjer avgick hel och halv från N;a Torget, med sista avgången 19.00

I alla fall, nu skulle det vara väldigt kul att försöka få till en dokumentation över detta, både vad gäller historik, bilder, tidtabeller, linjekartor o s v.  Kristinehamns Omnibustrafik AB var trots allt ett mycket litet bolag, och det kan inte vara särskilt svårt att få ihop någonting sådant.

//Edit to add;//

En liten fotnot så här efteråt. Du nämner Bengt att tidtabellerna var otympliga. Detta är helt sant! Tidtabellerna för stadsbussarna i Kristinehamn var som en halvstor plansch, dubbelvikt, och ingenting man direkt gick omkring med i fickorna.  Nu behövdes sällan det eftersom det var enkelt att komma ihåg hur stadsbussarna gick ändå. Men jag lämnade själv in ett förslag på en "bättre" tidtabell i ett mindre format, (i princip den form den vanligtvis såg ut runt om i landet, d v s ett häfte), och detta anammades och genomfördes. Kommer dock inte ihåg vilket år det var, men minns att jag var mäkta stolt över att ha "designat" det nya tidtabellshäftet för Kristinehamns Omnibustrafik.  Idag förstås inget märkvärdigt alls, och man kan naturligtvis undra varför det inte gick upp ett ljus hos någon på bussbolaget att den gamla tidtabellsplanschen kanske inte var det lämpligaste formatet...

Silo

När jag var liten var vi bland i Kristinehamn, enär vi hade släktingar där då. Till dem åkte man med linje 4, Malmen - Övre Kvarn, vilken vid denna tid kördes med en CR112 med dörrställning 1-2-0. På sidan skyltades destinationen med pappskyltar i fönstren, jag minns att det var ett ålderdomligt typsnitt på dessa skyltar. Det såg också väldigt konstigt ut med små destinationsangivelser i fronten på vissa vagnar vars skyltskåp endast var avsett för linjenummer.

/TS

AL

Citat från: Silo skrivet 06 januari 2011, 19:15:16 PM
När jag var liten var vi bland i Kristinehamn, enär vi hade släktingar där då. Till dem åkte man med linje 4, Malmen - Övre Kvarn, vilken vid denna tid kördes med en CR112 med dörrställning 1-2-0. På sidan skyltades destinationen med pappskyltar i fönstren, jag minns att det var ett ålderdomligt typsnitt på dessa skyltar. Det såg också väldigt konstigt ut med små destinationsangivelser i fronten på vissa vagnar vars skyltskåp endast var avsett för linjenummer.



Vagn 20, (DTS877) m a o. Den levererades ursprungligen med skyltskåp både bak och på höger sida, men dessa monterades senare ned p g a ett högst irriterande gnissel under körning.  Kommer dock inte ihåg när "pappskyltarna" introducerades, men dessa blev standard på samtliga linjer och sattes, i likhet med t ex SL's nummerdito, på höger sida, främre sidoruta. Just en sådan "pappskylt" syns tydligt på NBJ-bussen, bilden i första inlägget i denna tråd.

När det gäller destinationen i skyltskåpen avsedda för enbart linjenummer, så var detta något som förekom på samtliga CR76, CR110 och CR111:or i Kristinehamn.  Och det fungerade.  På sätt och vis var man väl föregångare jämfört med dagens generella krav på linje- och destinationsangivelser.  Som kuriosa kan nämnas att just vagn 18, en CR111, vid leverans till Kristinehamn hade försetts med samma sorts linje/destinationsrullar i samtliga skyltskåp, d v s bak och på höger sidan.  Ännu ett exempel på att vara föregångare...  8)   Dessa monterades dock bort senare, och skyltskåpen lämnades tomma.

Vet inte hur det var med vagn 11 som ju hade skyltskåp även på vänster sida, om den möjligtvis levererades med linjenummerrullar även där. Fanns t ex leveransfoton av den och en del andra KOT-fordon på garaget, (som jag olyckligtvis inte lyckades hämta i samband med att KOT upphörde), men dessa var förstås tagna från högersidan. Vagn 11 rullade annars med någon sorts träskiva liggandes mot skyltskåpets glasruta.