Huvudmeny

Bussmöte hur ofta?

Startat av kgfj123, 01 januari 2011, 02:54:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kgfj123

Jag kom och tänka på en sak när jag åkte med linje 100 mellan Borås och Göteborg för några dagar sedan.
Bussen går med 10 minuters frekvens åt båda hållen och jag tyckte att vi mötte många bussar åt andra hållet på vägen, nu till frågan:
Om en busslinje har 10 minuters frekvens åt båda hållen, hur ofta möter man en buss i andra riktningen på vägen, var 10:e eller 5:e minut?

Jag har tänkt rätt mycket på detta men inte kommit på något bra svar. Båda bussarna kör lika fort i motsatt riktning och om två bussar kör i 10 minuter i riktning mot varandra borde de mötas efter 5 minuter.
Efter ytterligare 5 minuter borde bussarna möta nya bussar som avgick 10 minuter efter de själva och nu har kört i 5 minuter och möter de första bussarna som har färdats i 5 minuter som gör att de möts i mitten efter 10 minuter.
Det där blev rätt rörigt ser jag nu...

Aniara

Staffan Sävenfjord

Citat från: kgfj123 skrivet 01 januari 2011, 02:54:45 AM
Jag kom och tänka på en sak när jag åkte med linje 100 mellan Borås och Göteborg för några dagar sedan.
Bussen går med 10 minuters frekvens åt båda hållen och jag tyckte att vi mötte många bussar åt andra hållet på vägen, nu till frågan:
Om en busslinje har 10 minuters frekvens åt båda hållen, hur ofta möter man en buss i andra riktningen på vägen, var 10:e eller 5:e minut?

Jag har tänkt rätt mycket på detta men inte kommit på något bra svar. Båda bussarna kör lika fort i motsatt riktning och om två bussar kör i 10 minuter i riktning mot varandra borde de mötas efter 5 minuter.
Efter ytterligare 5 minuter borde bussarna möta nya bussar som avgick 10 minuter efter de själva och nu har kört i 5 minuter och möter de första bussarna som har färdats i 5 minuter som gör att de möts i mitten efter 10 minuter.
Det där blev rätt rörigt ser jag nu...

Ja, det blir precis som du antar. Förutsatt att alla bussarna är i rätt tid och håller de beräknade körtider möter man en buss på samma linje var femte minut. I praktiken blir det ju dock förstås aldrig så.

Det är ju också så att om du kör bil mellan Göteborg och Borås så möter du en 100-buss lite oftare än var femte minut om du kör med tillåten hastighet eftersom bussarna kör i högst 90 km/tim (Orusttrafiken - från och med i dag Nettbuss - har fartstrypare som slår till vid 90).

Gabi94

Jag trodde att coach bussar fick köra max 100 km/h.

Johan B

Citat från: Gabi94 skrivet 02 januari 2011, 18:19:56 PM
Jag trodde att coach bussar fick köra max 100 km/h.

I Sverige får bussar köra max 90. Vanligt är dock att de är spärrade vid 100 (plus 3-4 till ibland). I Tyskland får bussar köra i 100 på motorvägar. Det är upp till bussägaren om man vill spärra vid en lägre hastighet. Orusttrafiken har valt 90, Göteborgs spårvägar har spärrat en del av sina stadsbussar vid 70.

yngrot

Flygbussar från Göteborg till Landvetter hade ett tag dispens på att köra 100 men det är väl borta nu ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2011, 13:21:05 PM
Flygbussar från Göteborg till Landvetter hade ett tag dispens på att köra 100 men det är väl borta nu ??

Ja, det var många år sedan. Samma sak gällde Stockholm-Arlanda. Jag tror till och med dispensen låg på 110 km/tim. Förutsättningen var att det inte fanns några stående i bussen.