Evalds buss i Mölndal – så började det

Startat av Bengt H, 30 december 2010, 22:37:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Evald Johansson tröttnade på att vara anställd busschaufför hos Sandblom på Mölndals Bilomnibus. Troligen hade han en summa pengar över, för han skaffade koncession på en linje i ett område i norra Mölndal som saknade trafik och köpte en begagnad Volvo - ASJ från Uddevalla. Detta ska ha varit 1968, så den första bilden, flygbladet och tidtabellen måste vara från det året. Jag minns i varje fall att jag åkte med Evald när lijen var nystartad och det var nog enda gången jag åkte med den gamla fina Uddevallabussen. Bilden är från linjens ena ändhållplats, Mölndals nedre, där det fanns anslutning till Mölnlyckebolagets buss till Göteborg. Vid detta tillfälle var det CF:en O574 som stod för servicen, en buss som sedan blev GDG 285 som sedan döptes om till 1450.

Detta flygblad delades ut till boende i trafikområdet och fanns också tillgängligt på bussen den första tiden

Den första tidtabellen

Några av Evalds biljetter. Troligen är de inte från den allra första tiden med tanke på priset som anges i flygbladet

Tämligen snart efter starten bytte Evald bort den fina ASJ-bussen mot en mindre Mercedes med Lier-kaross. En bild av den från sommaren 1970 vid linjens andra ändhållplats, Lekevallsgatan

Mr G

Intressant. Hur gick det ekonomiskt då? Gick det runt på alla enkronorna, eller fick han bidrag från kommunen eller någon annan?
吉先生

Bengt H

Citat från: Mr G skrivet 30 december 2010, 22:43:08 PM
Intressant. Hur gick det ekonomiskt då? Gick det runt på alla enkronorna, eller fick han bidrag från kommunen eller någon annan?

Jag tror nog att företaget till en början var mer trivsamt än lönsamt. Några bidrag utgick såvitt jag vet inte under de första åren, men kappsäcken med guldpengarna (om det nu fanns någon sådan, men hur hade det annars gått?) räckte kanske till. Så småningom kom tiden med ett större samhälleligt engagemang för kollektivtrafiken och därmed var väl ekonomin mer säkrad eftersom linjen vid den tiden blivit etablerad. Efter att kollektivtrafiken började handlas upp, kunde man se Evalds buss (som nu hade blivit fler) på andra linjer i Mölndal. Bussmicke hade ett par bilder från 1995 för en tid sedan.

Av hemsidan att döma kör företaget idag bara beställningstrafik och drivs av Evalds son med ett par anställda.

Man får väl säga att Evalds satsning blev lyckad. Själv trivdes han väl, såvitt jag kunde förstå, med sin buss och sin linje. Fyrtio år senare finns företaget kvar och försörjer sonen och några till och förhoppningsvis tycker också sonen att det är intressant och givande att vara bussägare.

BengaB40

Hej! Den härliga bilden av Scania CF:en och ASJ-Volvon bredvid varandra för snart ett halvt sekel sedan, 60-tal mot 50-tal, två buss-generationer! Det är inte utan att man blir lite sentimental så här på nyårsaftons morgon! Hälsn. BengaB40

M

Fanns ett till åkeri i Mölndal. Han som startade det var kompis eller skolkamrat till farsan (född 1911), Farsan bodde vid Åby i några år på 20 talet,kommer inte ihåg vilket åkeri det var? Kanske den samlade kunskapen här kan ha någon ide?

/M