Huvudmeny

Augusti närmar sig...

Startat av Carl Eric, 28 december 2010, 16:47:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Som bekant så kommer Keolis att i Augusti ta över trafiken i Nacka/Värmdö från Nobina. Enligt vad som har sagt här på snacket så kommer 18xx-boggivagnarna att skrotas, och 00xx-boggivagnarna att försvinna.

Därför så har jag nu bestämt mig för att påbörja ett projekt där jag skall fotografera ALLA 18xx-vagnar (även ledbussarna) och ALLA 00xx-vagnar (även ledbussarna) i Nacka/Värmdö. Och projektet startade idag...

Planen var att åka in till Slussen, men på grund av lite olika orsaker så blev det inte så. Så jag smygstartade i Gustavsbergs Centrum idag istället.

Enligt mina beräkningar (och med hjälp av Errets sida) så har jag kommit fram till att det finns 7 stycken 18xx-boggivagnar. De heter 1802, 1815, 1826, 1864, 1865, 1866 och 1867. 1815 står sedan ett bra tag tillbaka uppställd i Björknäs och tycks inte anvädas. Förtillfället så skulle jag ändå inte vilja åka i den vagnen, då den ser riktigt frysen ut. Gissningsvis så är det den vagen som försvinner först...

00xx-boggivagnar finns det 12 av, varav hälften skall till Göteborg och Linje 24.

Men idag så blev det inga 00xx-vagnar alls, utan istället några blandade 18xx-vagnar.

Först så har vi en halvdålig bild på 1836, som registrerades 1998-01-14. Hos Busslink hette den 5454.

Därefter följer 1870 som står och vilar sig i Gustavsbergs Centrum. 1870 registerades 2000-08-18 hos busslink och hette då 5666. Hos Swebus så har den rullat i bland annat Södertälje.

Nästa buss är 1863, som precis ska börja rulla på 434, och den enda tur som utgår från Gustasvbergs Centrum. Denna buss heter hos Busslink 5654 och registrerades där 1999-11-11.

Och så tillsist så har vi äntligen en boggivagn! 1866 ankommer Gustavsberg från att ha rullat på 426 till Aspvik. Denna buss registrerades 2000-05-03 och hette hos Busslink 4511.

Det var de fyra första bussarna, men många återstår! För detta projekt så har jag gjort et speciellt album på mitt Galleri, där kan ni se alla bilder som jag tar på dessa bussar!

Hoppas att någon uppskattar detta projekt, tips och rättelser mottages gärna! :)

God Fortsättning önskar Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Gabi94

Nu får man passa på och åka dom innan dom skrotas. Hur blir dom andra gamla volvo + B9S?

Karsten

Trevligt! 18-vagnarna är nog den mest uppskattade och pålitliga vagntyp som rullar i N/V nu, oftast väldigt trevliga att ratta. :)

Carl Eric

Citat från: Karsten skrivet 28 december 2010, 20:45:32 PM
Trevligt! 18-vagnarna är nog den mest uppskattade och pålitliga vagntyp som rullar i N/V nu, oftast väldigt trevliga att ratta. :)

Absolut! Man blir alltid lika glad när man får åka dem! Men du, inget går ju upp emot 4121 ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Gabi94

4121 har jag åkt när den körde i Södertälje, men nu är det bara 5196-5201, och jag undrar vart dom kommer hamna.