Söker reg-nr på SL H62...

Startat av Fredrik Klint, 27 december 2010, 23:13:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Nedan en lista på SL littera H62, någon som har uppgifter på nya reg-nr? Fick de nya reg-nr?
7474 hann knappast få nytt reg-nr, såvida den inte såldes vidare. 7187 är också tveksam, kan väl inte ha fått nytt om den slopades 1971?
Årtalen ska vara utrangeringsår, någon som har synpunkter får gärna "speak up!" (Tyvärr hoppar kolumnerna så det ser lite rörigt ut).

7180   CLB669   1973
7181      1972/1974?
7182      1972
7183   ABC993   1973
7184   FFM944   1972
7185      1973
7186      1972/1974?
7187   FRY557   1971
      
7474   -   1971
      
7480      1973
7481      1973
7482      1973
7483      1973
7484      1973/1974?
7485      1973
7486      1973
7487      1973

7181 f.d. B589?
7185 f.d. B585?

Björn Forslund

#1
Några kan jag bidra till på rak arm:

7480 DEJ 620
7482 CPL 682
7485 DCH 585
7487 CGS 327

7474 o 7484 fick nog aldrig de nya numren uppsatta, de gick till skrot först, med vänsterdörrarna kvar.

Regnumret B589 har jag för mig satt på 7180

EDIT: B589 ska vara 7181, vagn 7180 hade nummer B489

Björn Forslund

Mera om H62:

7182, 7184 observerade på skroten HÖH maj -72
7181, 7186 sept. -72
7180 feb -73

Fredrik Klint

Tack för hjälpen, Björne!

Mina uppgifter säger skrot på samtliga H62, vet du annat?

Även en märklig uppgift om att 7481-7486 skulle vara av årsmodell -57... Men alla var väl -58:or förutom "gamlingen" 7474?

Peter Öden

Hej  !

Det enda lilla jag kan bidraga med är att jag har en uppgift som säger att 7186 ska vara skrotad under 1974 !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

#5
Peter: Om du utgår från uppgifter i SL:s vagnförteckningsblad (som många andra har gjort) så finns det många fel där! Jag såg 7186 på Högdalen under skrotning redan -72! Någon har gjort flera missar och skrotade bussar har levt kvar i vagnförteckningen, t ex 7484. Om det nu inte är av någon skattemässig anledning, kanske för att kunna fortsätta avskrivning ett par år ytterligare?

Fredrik: BSS o BSBV "180-vagnar" bestod av två serier chassinummer: 171970-171979 var BSBV 180-184, BSS 180-184. 172059-172064 var BSBV 185-187, BSS 185-187
Möjligen kan den lägre chassinummerserien vara tillverkad 1957, men då skulle även BSBV vagnar i den serien vara tillverkade -57? Sedan är det väl frågan om skillnaden mellan när chassit byggdes, och när bussen levererades. Antar att alla datum vi utgår från gäller leveransdatum?  

Fredrik Klint

Både leveransdatum men också årsmodell är av intresse. Dessa går ju mestadels hand i hand men ibland avviker det ju...

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 december 2010, 22:58:46 PM
Både leveransdatum men också årsmodell är av intresse. Dessa går ju mestadels hand i hand men ibland avviker det ju...

Ja, det kan ju ta en viss tid från det att chassit färdigställs, och skickas vidare till karosserifabriken, till dess att karossören är klar och bussen levereras till kunden.
Men talade man överhuvudtaget om "årsmodeller" när det gällde bussar på den tiden? Det var väl leveransen som färdig buss som gällde?

Peter Öden

Hej igen !

Vad beträffar just 7186 så läste jag bara rakt av i en lista jag har,
det kan vara precis som du skriver Björn F. att felaktigheter finns.

En annan sak vad gäller årsmodeller/tillverkningsår så ta CF 76 t.ex.
Många CF 76 som levererades inför dagen-H i rent högerutförande
fick årsmodell 1967 vilket väl torde vara fel. 1966 var ju sista året som
CF tillverkades.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2010, 11:26:03 AM
I princip alla CF i serien 5513** har årsmodell 1967 och flera har första reg datum 1 sept 1967, frågan är när dessa bussar i praktiken färdigställdes från fabriken.

Tillverkningen av CF upphörde 1966, så det är i princip "ibruktagandet" som har satt årtalet. Troligen registrerades bussarna inte in formellt förrän nära Dagen H. Om man kollar i vagnförteckningsbladen så är BSS resp BSBV vagnar 50, 51 av årsmodell 66 medan de övriga är 67:or, trots att chassinumren ligger i en följd. Verkar som om vagnar 50 o 51 tagits i bruk tidigare än de övriga, kanske för utbildningsändamål eller vissa körningar där det gick att använda rena högerbussar.
Förfarandet har ju kanske också vissa andra fördelar, bokföringsmässigt är bussarna ett år yngre, och kan därmed skrivas av längre, samt att det vid försäljning blir en högre värdering.

Mats Karlsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 december 2010, 23:13:32 PM
Nedan en lista på SL littera H62, någon som har uppgifter på nya reg-nr? Fick de nya reg-nr?
7474 hann knappast få nytt reg-nr, såvida den inte såldes vidare. 7187 är också tveksam, kan väl inte ha fått nytt om den slopades 1971?
Årtalen ska vara utrangeringsår, någon som har synpunkter får gärna "speak up!" (Tyvärr hoppar kolumnerna så det ser lite rörigt ut).

7180   CLB669   1973
7181   ------   1972/1974?
7182   ------   1972
7183   ABC993   1973
7184   FFM944   1972
7185   AKJ625   1973
7186   ------   1972/1974?
7187   FRY557   1971
      
7474   ------   1971
      
7480   DEJ620   1973
7481   CYW711   1973
7482   CPL682   1973
7483   CUB983   1973
7484   ------   1973/1974?
7485   DCH585   1973
7486   ------   1973
7487   CGS327   1973

7181 f.d. B589? Ja
7185 f.d. B585? Ja
Jag har fyllt i med rött ovan vilka reg.nr som gällde. Streckmarkering innebär att bussen inte erhöll något nytt reg.nr.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 december 2010, 12:20:57 PM
Tillverkningen av CF upphörde 1966, så det är i princip "ibruktagandet" som har satt årtalet. Troligen registrerades bussarna inte in formellt förrän nära Dagen H. Om man kollar i vagnförteckningsbladen så är BSS resp BSBV vagnar 50, 51 av årsmodell 66 medan de övriga är 67:or, trots att chassinumren ligger i en följd. Verkar som om vagnar 50 o 51 tagits i bruk tidigare än de övriga, kanske för utbildningsändamål eller vissa körningar där det gick att använda rena högerbussar.
Förfarandet har ju kanske också vissa andra fördelar, bokföringsmässigt är bussarna ett år yngre, och kan därmed skrivas av längre, samt att det vid försäljning blir en högre värdering.

BSBV körde med nya högertrafik-CF redan på sommaren 1967 i direktturer Borgmästargatan-Stavsnäs. Förmodligen körde man också abonnemangstrafik med sådana före dagen H.

Mr H

Fredrik Klint

Tack så mycket Mats!  :) Och alla andra som varit aktiva i tråden.

Tillägg: Har hittat chassi-nr men ej kaross-nr på dem, går det att få det också?

Björn Forslund

#13
Tack, Mats! Stämmer bra med mina observationer om bussar på skroten och bekräftar felen i SL:s vagnförteckningsblad. 7474, 7484, 7486 gick först till skrot då de hade vänsterdörrarna kvar (ej 7486), och folk klagade på kyla och drag.
De BSBV-vagnar jag observerade på skroten 1972 saknade också nya skyltar, så man kan förmoda att dessa vagnar, i de fall de fått nummer tilldelade, ej hann få skyltarna uppsatta.

Björn Forslund

Det lustiga är som sagt att i SL:s vagnförteckningsblad daterat 1974-07-01 finns tre st H62 kvar, 7181, 7186, 7484. Alla dessa skrotades redan 1972, men någonstans har det blivit en miss, avsiktlig eller ej. Sista BSS/BSBV H62 gick nog till de sälla vagnparkerna någon gång 1973.