Julafton för 47 år sedan

Startat av Gunnar D, 24 december 2010, 07:15:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Till skillnad från i år var julafton 1963 slaskig i alla fall i Stockholmsområdet.
Här har en H22 Capitol som extravagn på linje 53 fått främre delen nedstänkt.
Hpl Rosenlundsgatan mot Hornstull 24 dec 1963.

Mvh Gunnar

Mr G

En riktig julklappsbild! Tackar för den.

Julafton 1963 var en tisdag, och man körde väl efter en speciell tidtabell, kanske lördagstrafik fram till en viss tid, men sen en särskild tidtabell som delades ut i bussar och spårvagnar. Det var alltid en höjdpunkt när den tidtabellen kom och man kunde studera trafiken över hela SS-nätet, eftersom tidtabellsfoldern var gemensam för hela stan. Kanske finns det någon som har kvar en sån tidtabell och kan scanna in och visa oss andra?

Det här var väl också på den tiden när julafton inte var att likna vid en helgdag, dvs när den fortfarande gjorde skäl för svarta siffror, och inte röda, i almanackan. Därav extravagnen på linje 53 tänker jag mig.

God Jul Gunnar och tack för alla härliga bilder du visat under året.

Mr G
吉先生

Rolf

En mkt intressant bild Gunnar. En hel del OstBerlin-feeling måste jag säga. Riktigt spöklik känsla i bilden.

Tack säger även jag.

/Rolf

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 24 december 2010, 07:15:31 AM
Till skillnad från i år var julafton 1963 slaskig i alla fall i Stockholmsområdet.

Mvh Gunnar
Nej, någon vit julafton var det inte. I det avseendet var årets jul bättre. Det som var bättre då, var t.ex. att någon gick ut och plåtade Capitoler, som vi andra nu kan få se  :)
Tackar&Bockar!

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 28 december 2010, 10:44:55 AM
Nej, någon vit julafton var det inte. I det avseendet var årets jul bättre. Det som var bättre då, var t.ex. att någon gick ut och plåtade Capitoler, som vi andra nu kan få se  :)
Tackar&Bockar!

HJP

Huvudsyftet till att jag var på Söder denna julafton var att jag skulle utväxla julklappar med en morbror och kusiner boende på Torkel Knutssongatan. Deras 1700-tals hus (nu rivet) låg precis söder om dagens T-banenedgång. Helt omodernt med en atmosfär fjärran från dagens trendängsliga och lattefierade Söder.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2010, 15:53:54 PM
Huvudsyftet till att jag var på Söder denna julafton var att jag skulle utväxla julklappar med en morbror och kusiner boende på Torkel Knutssongatan. Deras 1700-tals hus (nu rivet) låg precis söder om dagens T-banenedgång. Helt omodernt med en atmosfär fjärran från dagens trendängsliga och lattefierade Söder.

Mvh Gunnar
Men kameran var med, och Capitolen blev plåtad! Det var det bästa  :)
"Lattefierade Söder", var ordet  ;)

HJP