Huvudmeny

Nobina 6331

Startat av j-a, 23 december 2010, 19:47:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Dagens arbete fick börja med denna nyinflyttade kärra,även det en trevlig bekantskap

Nobina 6331 i ett kyligt Malung

Ersa

Tredje länet för denna favorit, som dock tyvärr saknar 2-4 runda saker på taket.
Men tack för bilden. :)

Jan

Citat från: Ersa skrivet 24 december 2010, 00:49:14 AM
Tredje länet för denna favorit, som dock tyvärr saknar 2-4 runda saker på taket.
Men tack för bilden. :)
Nu envisas man hos Nobina Dalarna att montera dessa 2-4 mellan ordnarielyktor.
I branschen i 40 år

j-a

Citat från: Jan skrivet 24 december 2010, 06:10:07 AM
Nu envisas man hos Nobina Dalarna att montera dessa 2-4 mellan ordnarielyktor.
Ja,även denna kommer attfå 4 st monterade mellan de ordinarie lyktorna,efter att ha provat både 6753,54 som redan har dom monterade i både riktigt nattmörker och kraftigt snöväder,dimma så har både jag och de flesta förare hos oss ändrat åsikt om denna placring,Det är nere dom ska sitta!!Särskillt i snöväder så har man mycket bättre nytta av extraljusen lågt placerade,enda näckdelen hitills är att det blir lite svårare att hålla rent bakom,stenskottsrisken är inte större än på vanliga strålkastarna,alla strålkastare sitter ju i den höjden.

Ersa

Smaken är som baken. Personligen föredrar jag totalt sex st helljuslampor där nere (varav två är original och fyra är extramonterade) samt två st extramonterade på taket. Det bör finnas sex st separata strömbrytare så man kan välja exakt vilka man vill ha tända. Bara de två originalen, eller totalt fyra, sex eller kanske alla åtta? Stör de två på taket släcker man bara de och låter de andra sex lysa.
På smala krokiga backiga vägar i skogen är takmonterade extraljus ovärderliga när det gäller att visa sig för snabba bilister, som därför hinner se en och sakta in i tid för att hitta mötesplats.

"Varde ljus" sa föraren och drog spaken till vänster om ratten mot sig. Och det vart ljus. ;)

Marc

Citat från: j-a skrivet 24 december 2010, 10:21:11 AM
Ja,även denna kommer attfå 4 st monterade mellan de ordinarie lyktorna,efter att ha provat både 6753,54 som redan har dom monterade i både riktigt nattmörker och kraftigt snöväder,dimma så har både jag och de flesta förare hos oss ändrat åsikt om denna placring.

Appropå 6754 så borde ni ta en tur till Tandådalen och starta upp den... Den håller på och fryser ihop till en isbit (som många andra bussar här på fjället). -28 just nu (på dagen...)

j-a

Citat från: Marc skrivet 24 december 2010, 14:54:21 PM
Appropå 6754 så borde ni ta en tur till Tandådalen och starta upp den... Den håller på och fryser ihop till en isbit (som många andra bussar här på fjället). -28 just nu (på dagen...)
Vet ;)Den ska bärgas till Malung så fort bärgarn får tid. Trodde det gjorts idag??

Marc

Nix, inte än... ;)
Vi har även en frusen Spaceliner uppe i Stöten som väntar på doktorn.
Själv är jag ute i natten för att hålla värmen uppe!

Bussmicke

Hur kallt har ni i Stöten?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Min termometer i stugan visade -28 vid lunchtid i strålande sol, kallare på nätterna... Myggfritt!

Gabi94

Finns det bara mörka linjer i Dalarna?

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 24 december 2010, 18:26:43 PM
Finns det bara mörka linjer i Dalarna?

Det finns gott om landsbygdstrafik som går på vägar utan vägbelysning, om det är det du menar.

j-a

Citat från: Marc skrivet 24 december 2010, 17:55:05 PM
Nix, inte än... ;)
Vi har även en frusen Spaceliner uppe i Stöten som väntar på doktorn.
Själv är jag ute i natten för att hålla värmen uppe!
Ja jag hörde Sälenbärgarn talade om den där Spacelinern igårkväll..Har ni elström kopplat vid Ranchen nu ?

Marc

Citat från: j-a skrivet 24 december 2010, 22:57:22 PM
Ja jag hörde Sälenbärgarn talade om den där Spacelinern igårkväll..Har ni elström kopplat vid Ranchen nu ?

Nix, ingen el här inte, vi står ute med webasto som enda hjälp.
Har ni kvar några bussar i Lyan eller använder ni bara huset som pauslokal?
Såg 6329 där i morse och sedan en 8700a svänga in när jag lämnade Stöten.
(kan vara bra att veta var närmaste NATO-kontakt bor om det krisar och man är ensam uppe)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 december 2010, 19:27:52 PM
Har ni inte laddare och tillgång till 230 volt?
Isf har ju utvecklingen gått bakåt :(

Inbyggda laddare som man bara behöver ansluta till ett 230V-uttag har ju t.o.m eftermonterats i rena SL-linjevagnar hos en viss depå i Roslagen. Märkligt att inte Interbus har gjort detta på sina turistbussar, som ju rör sig en hel del i fjällen.