Lastvikt buss och passagerantal

Startat av Omnilasse, 23 december 2010, 12:35:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Jag funderade lite (julledighet sätter sina spår och julmaten därtill) över lastvikten på buss och det antal passagerare som anges som max.

Medelvikten för män var i Sverige (16-82 år) 81,9 kg enligt SCB 2005, och för kvinnor 66,7 kg. Medelvikten totalt skulle då vara på 74,3 kg. I en buss har man dock både väskor och kläder etc, vilket väl borde bli ett par kilo per resenär - alltså hamnar vi på ungefär 76,5 kg i medelvikt. För att vara säker på att inte överträffa maxvikten (en bussförare kan ju knappast sitta och beräkna vikten på de som går in - eller ens andelen kvinnor/män. För en normal slumpmässig fördelning (kan förstås finnas industriområden där kanske 90 procent är män - men låt oss bortse från det) så skulle man aldrig behöva riskera att det är mer än 2/3 män.

Alltså räknat på 99 passagerare med 66 män (5478 kg) och 33 kvinnor (2270,4 kg), blir alltså totalvikten 7748,4 kg
Räknar man på en ledbuss ex.vis B9SALE, så får den ha 99 passagerare (just därför exemplet), med en medelvikt som då skulle bli på ca 76,5 kg, skulle en sådan buss överstiga sin lastvikt med 853 kg. Och med 70 kg per passagerare (normen) - vilket väl aldrig händer om det inte är skolklasser - så skulle man ändå bara komma upp i 96 passagere totalt. Nu kanske inte ett ton i övervikt är så farligt, men man har ju ändå en gräns av något skäl får man ju anta. Volvo verkar generellt ange passagerare till 68 kg i sina maxberäkningar. Låt säga alltså att det är 110 passagerare i en B9Sale, men 2/3 män, då skulle man alltså komma upp i en vikt på (män 6048 kvinnor 2614), 8662 kg - det vill säga ganska exakt två ton över maxvikten - med jämn fördelning mellan män och kvinnor 8415 kg, alltså 1,7 ton i övervikt.

Eftersom trafikverket godkänner 70kg-normen får man väl anta att man tycker det är o.k. med lite övervikt. Men i framförallt en ledbuss blir det ganska fort en rätt stor övervikt - inte bara i procent men också i kilo. Frågan är om det gör något? men återigen om det inte gjorde något, så borde man väl höja maxgränsen rejält? Även normalbussar kommer lätt över vikten med ca 700-800 kg om följer riktlinjerna - och det är ju inte precis sällan som det är fler stående än vad det får vara. Så över en tons övervikt är ju rätt vanligt där också.

Blue

Om jag minns rätt får vår gäster med bagage väga 104kg om alla sätena är fulla i dubbeldäckaren. 65*104=6760

Nu är ju skattevikten lägre än godkänd totalvikt eftersom det inte finns tillräckligt med m2 i bagaget. Det finns ett fast värde för hur mycket vikt man får ha per m2 eller kanske det är m3 i bagaget.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)