Kuvat: Pääkaupunkilinjat

Startat av Bussmicke, 22 december 2010, 02:40:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

betyder crilken  nått specilet?

L-G Lassander

Kiitos kuvista Bussimikko ;)

1995. Nyligen, så länge sedan.
På denna tiden ägde Helsingfors tre bussbolag. HST Busstrafik, Suomen Turistiauto och Pääkaupunkilinjat. Sen tröttnade man och slog samman Suomen Turistiauto och Pääkaupunkilinjat till Suomen Turistiauto. Sen tröttnade man även på det, och slog samman HST Busstrafik och Suomen Turistiauto till nuvarande Helsingin Bussiliikenne Oy.

Då var Vantaan Liikenne uppköpt av linjebuss, som blev Connex, som blev Veolia. Fortfarande kan man se bussar med Vantaan Liikenne's orange-gula lack, bussar med Linjebuss lack, bussar med Connex lack och bussar med Veolia lack.

Bussar i HRT trafiken får vara högst 16 år gamla. Nästa år blir därmed de bussar, som vid ditt besök var nya, för gamla. Många goda Carrus City L vagnar får alltså säga adjö.

Vad finns kvar? Jo en buss med denna färgsättning finns ännu kvar, i rusningstrafiken på linjerna från Nordsjö station
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/H/Helsingin%20Bussiliikenne%20Oy/1996/9644%20%28VGL-441%29%20Lasse.jpg

Och en liten kul detalj. På den sista bilden kan man se en Linjebuss på linje 452K. Sedermera har Linjebuss och deras efterträdare förlorat linjen, men från och med augusti detta år har man åter kunnat se Veolia på linje 452, nu som underentreprenör åt Westendin Linja. Och denna vecka har man till och med kunnat se en orange-gul Carrus City L från 1996 på linjen.

Bussmicke

Trevligt o tack för info.
Jag måste säga att det är alltid ett nöje att titta på dina bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L-G Lassander

Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2010, 00:21:57 AM
Jag måste säga att det är alltid ett nöje att titta på dina bilder.

Man tackar!