När kameran blev gammal

Startat av Mr G, 21 december 2010, 22:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

1969 investerade jag 815 kronor i en Minolta SRT101. Den tog fina bilder i många år. Men på 80-talet började den bli nyckfull, och det hände att bilder blev suddiga utan någon begriplig anledning. Jag köpte en Pentax istället minns jag, men en vinter i London (1995) brann den upp pga kortslutning i sitt jättestora batteri. Det skulle kosta lika mycket att laga den som att köpa en ny. Så jag fick gå över till min gamla Minolta igen, som gjorde ett år på övertid innan den sommaren 1996 delade sig i två delar när jag plåtade Atlantkusten utanför Galway på Irland. Den semestern fick räddas med en engångskamera.

Här är några Minoltabilder från 1985 tror jag att det är. Ett par obegripligt suddiga, men ändå finns det ett värde i bilderna tycker jag. På mittbilden dök det dessutom upp en stolpe och ställde sig i vägen.  >:(

吉先生

Mr G

Vid gamla Saluhallen på Kungsgatan, bussen har just korsat Klara Sjö och är på väg mot Stureplan. Saluhallen revs strax efter att bilden togs. Det jag minns bäst från det huset är ett hak med namnet Bullerbyn som låg i bottenplanet och källaren där. Öl, rock'n roll och brudar var det som gällde där, fast i omvänd ordning.  ;D
吉先生

Mr G

Men vad är en 8-900 vagn för nåt?
吉先生

Max W

Citat från: Mr G skrivet 21 december 2010, 22:57:11 PM

Tack för den bilden Mr G! Vilka minnen den väcker! På 1950-talet fanns en kiosk bakom ryggen på fotografen och lite till vänster om Eugeniavägen, vilken jag ofta besökte under mina 4 studieår på NBI. Grinden till höger på bilden var "entré" till det på den tiden mycket omtalade Eugeniahemmet. En byggnad som idag är Medicinskt museum om jag minns rätt.
/Max

Robert Brink

Första bilden är väl med Johannelundstippen i bakgrunden?

//R

Mathias Rickman

vad e det för invetarienr på första bussen?

Rolf

Citat från: Robert Brink skrivet 23 december 2010, 22:00:55 PM
Första bilden är väl med Johannelundstippen i bakgrunden?

//R

Jajemen. 541:an har jag åkt många ggr. Liftstolpar syns i bakgrunden.

Bussmicke

H2 på 58:an har jag inget minne av
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.