Wasatrafik Borlänge -89-93.

Startat av Nicklas Vasa, 17 september 2007, 12:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Från början hade vi 8 omlopp + att vi fick "Mjuka linjen" 2 omlopp, sedan försvann det trafik varje år, det var skolskjutsar som skulle köras av dotterbolaget, och det var direktbussar som skulle köras av dotterbolaget. Sedan var det Norboomloppet som skulle förlängas till Smedjebacken, och därmed upphandlas, en upphandling som Wasatrafik vann, men bussen flyttades ju till Smedjebacken. Och när Mjuka linjen utökades med 1 fordon, upphandlades samtliga omlopp, och vi förlorade trafiken. + att trafikchefen i Falun gav bort trafik....,    jag fattar inte hur man kan driva ett företag genom att ge bort inkomstkällan.... ?

-91 lade Wasatrafik bud på kommunens skolskjutsar, men Anderssons Taxi i Älvdalen vann, och med facit i hand gissar jag att kommunen ångrar det än idag....

Några fordon vi hade, värda att nämna:

1383-84, GDG:s Insjön bussar, flyttades till Leksand, och från början var det meningen att vi skulle hålla dessa omlopp med skolskjutsar dagtid, men skolkörningarna försvann och ett av dessa omlopp drogs in och 1667 sattes in på omloppet, och blev kvar hela -90 talet.

1667/AUE 738 Volvo B10M70 Vanhool boggi -85

Mjuka linjen bussarna var från början 1003-04 men vi skiftade efter något år bussar med Falun, eftersom vi hade fler kilometer på våra omlopp, vi hade ett reservfordon, och när linjerna utökades var jag själv till Ludvika och hämtade PAU 013, denna fick aldrig något Wasa nr men vi döpte den till 1000.

1000/PAU 013 Ontario -90
1001/PAM 894 Ontario -89
1002/PAM 893 Ontaro -89
1005/PAU 002 Ontario -90

3001/KNS 724 Volvo B10M65 Ajokki Gods -80
Denna buss fick vi för en godstur vi hade på Falun som mötte godsbussen från Edsbyn vid lunchtid i Falun, (en tur som trafikchefen senare gav bort) var den kom ifrån och vart den sen tog vägen vet jag inte.

1154/KOB 048 Scania CR112 -81
Denna buss tog jag en Söndag och blåste in till Falun och böt ut vartenda galonsäte i, så vi fick Dalarnas finaste inredning/automat.

1777/MNC 206 Volvo B10M65 Alpus 260SR -85
Detta var ett riktigt krutpaket.

1896/NDM 239 Volvo B10M65 Alpus 260SR -88
Alla ville ha buss med radio, men jag, jag tog 1896 och sjöng själv....

1897/NEE 489 Volvo B10M65 Alpus 260SR -88
Kom från GDG:s Mora omlopp, och hade därför gått längst av dom 18-vagnar vi hade.

1898/NDZ 479 Volvo B10M65 Alpus 260SR -88

1903/OKY 093 Volvo B10M70 Säffle -89

1914/ORL 491 Volvo B10M65 Säffle -89

1920/OLD 173 Volvo B10M70 Säffle -89
Gick på skolkörning i Djurås, samma buss och förare hela -90 talet.

1923/OJG 013 Scania K113TLB Ajokki Comet boggi -89

1213/PLS 664 Volvo B10M65 Säffle -92
Gick på Smedjebacksomloppet till -96 då 4071 avlöste.

+ att det fanns ett omlopp som trafikchefen envisades med att köra från Falun, med 5 mil tomkörning varje dag, hade detta omlopp lagts över på oss, hade det bara blivit 2 mil/dag.

Vi hade en avställd godsvagn som smörjmedelsförråd, 307 hette den, men reg nr minns jag inte.

Någon personbil fick vi aldrig, fast vi tyckte att vi hade behov av det. Ett år lyckades vi tjata åt oss en reservbuss, och fick upp något gammalt skrot från Landskrona som knappt gick framåt, 8916 eller vad den hette. Kontoret bestod av 2 plåtbaracker, och när vi skulle få nya lokaler, fick vi 3 träbaracker.....

Wasatrafik Borlänge/linjetrafik upphörde 930611, jag körde själv sista skiftet, och trots att det mesta var under all kritik, var det den bästa tiden i mitt liv.

Nicklas Vasa

Cheferna fick väl stilpoäng av Dalatrafik för detta, eftersom den ena numera är VD för Dalatrafik och den andra planerare.....

Sista året hade vi bara 6 omlopp kvar, och 4 skift med mastodont raster, varav den längsta var på 7 (sju) timmar.

Walter

Men om detta var den bästa tiden i ditt liv, varför skriver du bara i så negativa ordalag om allt som har med Dalatrafik, Veolia/Connex med mer att göra. Något positivt måste väl ha inträffat, du kan ju som omväxling även skriva om dom händelserna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Bussen som ni fick från Landskrona hette 8907, en Renault Master.
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

#4
Det är en fråga om vad jag gått igenom under den tid nämda bolag haft trafiken, och historien före det, jag lider alltjämt av sviterna.

Dom Renault Master som kom till Borlänge, kom senare, och gick på Särskolekörningar, detta var 8710 och 8713, det är möjligt att 8707 var upp en sväng också, men det var kortvarigt.

8916 var en Scania BR116 Ajokki, har jag för mig.....

Nicklas Vasa

Något positivt ? En kul grej, var när Borlänges nya köpcenter, "Kupolen" skulle invigas, då körde vi gratisbussar från alla orter i Dalarna till Kupolen, det skulle lockas kunder, det var Björn Strömstedt som höll i det där, han var någon beställnings chef för Wasatrafik, han organiserade och donade, vi som körde fick gratis mat, och den helgen gjorde jag mycket tid....     det var kul....

Nicklas Vasa

Jag kan undra varför Swebus inte behöll depån i Borlänge, man hade ju kunnat lägga linjetrafik på Express skiften, precis som på GDG:s tid, då hade vi blivit av med minst 2 långa raster.....
Men det var väl för känsligt vid denna tidpunkt....

Vi fick varsin lista från Wasatrafik:s HK, med dom 10 bussorden, minns speciellt det sjätte:
-Du skall icke hava begär till din broders bättre buss.
Ett annat: -Du skall icke dräpa dina passagerares lemmar i förtidigt stängda dörrar.
Ytterligare: -Dina bromsningar skall varda så att dina passagerare ej behöver särskåda sina framförvarandes mjällodlingar. 

-Kul....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 september 2007, 10:27:47 AM
Jag kan undra varför Swebus inte behöll depån i Borlänge, man hade ju kunnat lägga linjetrafik på Express skiften, precis som på GDG:s tid, då hade vi blivit av med minst 2 långa raster.....
Men det var väl för känsligt vid denna tidpunkt....

Vi fick varsin lista från Wasatrafik:s HK, med dom 10 bussorden, minns speciellt det sjätte:
-Du skall icke hava begär till din broders bättre buss.
Ett annat: -Du skall icke dräpa dina passagerares lemmar i förtidigt stängda dörrar.
Ytterligare: -Dina bromsningar skall varda så att dina passagerare ej behöver särskåda sina framförvarandes mjällodlingar. 

-Kul....

Det var ju faktiskt riktigt roligt. Undrar vad det var för någon som visade prov på denna sanna humor. Fast borde inte sjätte budet ha lytt: "Du skall icke begå äktenskapsbrott i bussens baksäte under dina raster".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Kan tänka mig att det var Eva Frisk, hon var en front figur på HK.

Nicklas Vasa

Jag frågade trafikchefen en gång om vi inte kunde få en morgontidning till depån, och fick svaret: - En morgontidning har du ju hemma....

Inte heller hade vi någon radio på depån/uppehållsrummet, till slut tog en av dom anställda dit en egen....

1777 stationerades senare i Leksand, och gick till skrot efter att ha gått in i ett träd.

1898 var speciell, när jag stannade på centrum för påstigning, gällde det att släppa bromspedalen med en viss teknik, det blev då ett säreget ljud från bromssystemet som fick alla brudar i närheten att vända sig om....     ....Väldigt effektivt....

Anders L

Jag skulle gärna vilja ha listan på alla tio bussorden om det är möjligt. De var ju riktigt roliga  ;D.

Simon A

Citat från: Anders L skrivet 25 december 2007, 20:44:23 PM
Jag skulle gärna vilja ha listan på alla tio bussorden om det är möjligt. De var ju riktigt roliga  ;D.
Jag håller med ;D

//Simon

Nicklas Vasa

Den har jag tyvärr inte kvar, och jag minns inte alla heller, men det sjätte klippte jag ut och klistrade upp vid förarplatsen på 1896....

Ett år blev vi tilldelade en varsin röd slips, med strikta order att ALLA skulle bära den från påskaftonen det året. Det var också ett par sommarmånader då slipstvånget upphörde, och vi fick bära en piké tröja istället om vi ville, men den jag fick var så liten i storleken att jag gav den till min son....

Sista året, var det år som nuvarande dockningsterminal invigdes vid Borlänge Buss station också....

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 december 2007, 17:48:57 PM
Den har jag tyvärr inte kvar, och jag minns inte alla heller, men det sjätte klippte jag ut och klistrade upp vid förarplatsen på 1896....

Ett år blev vi tilldelade en varsin röd slips, med strikta order att ALLA skulle bära den från påskaftonen det året. Det var också ett par sommarmånader då slipstvånget upphörde, och vi fick bära en piké tröja istället om vi ville, men den jag fick var så liten i storleken att jag gav den till min son....

Sista året, var det år som nuvarande dockningsterminal invigdes vid Borlänge Buss station också....

Borde det inte varit gul slips till påsken?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Har en lista på bussorden jag också någonstans,ska leta reda på den någon dag.