Huvudmeny

Värmefrågor

Startat av Mikey, 21 december 2010, 14:15:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag undrar lite över värmen i bussar, och då främst stadsbussar. Finns det några krav på hur innetemperaturen ska vara på bussar i trafik? Vanligtvis åker jag med CN113ALB till skolan var dag, och värmen i dessa bussar är bra. De är varma och goa. Men de senaste dagarna har det istället varit en buss av modellen Omnilink I, på vilka radiatorerna knappt är ljumna och man har värmefläktar som dånar så man nästan spränger trumhinnorna. Temperaturen i bussarna brukar vara ett par minusgrader om det är 15 minus ute, och bl.a runt takluckorna är det frusen kondens. Vid ett tillfälle kunde jag till och med sitta och rispa bort frost från insidan av fönsterrutorna. Samma sak har jag märkt på nästan alla andra Omnilink I. Dom är iskalla! Föraren sa att det var bussen, och att han inte kunde göra något. Jag var i kontakt med Arriva om samma problem förra året, och fick till svar att det naturligt blir kallt eftersom man öppnar dörrarna. Hur kan det då komma sig att CN113 och Omnilink II har så mycket bättre värme på samma turer än vad Omnilink I har? Till synes verkar det vara samma värmesystem i alla Scanior, eller har jag bara haft oturen att alla de 5-6 olika Omnilinkar jag åkt nu i vinter har varit trasiga...? Jag har börjat bli trött på att sitta och huttra och frysa i bussen varje morgon!

Tacksam för svar!

danneh

Efter lite läsning för ett tag sedan (kommer tyvärr inte ihåg var), så har ja konstaterat att, nej. Ingen max-temperatur gräns finns, men en gräns för hur kallt det får vara finns.
Rätta mig gärna om jag har fel.

yngrot

Rent generellt är det svårare att få bra värme in en låggolv/entre än en normalgolvad buss då det är mkt mer luft att värma upp i en låggolv och dessutom är det inte lika mycket radiatorer i de låga hjulhusen kyler rätt mycket. På nya bussar är ju värmen styrd av elektronik som man ibalnd undrar hur det är tänkt exvis  på 8500 där det dånar rätt mycket från förarelemenet när fläkten går vissa kallar den "tinnitusfläkten" .. men jag föredrar det "analoga" som var förr när man kunde välja att få lite lagom värme mot rutan och förarelementet kallt eller tvärtom det går ju inte längre styra som man vill..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikey

Att det är mer luft att värma kan jag förstå, men borde man inte löst det vid konstruktionen? Arrivas svar med att man öppnar dörrarna tycker jag inte riktigt håller, främst då CN113 har dubbeldörrar hela vägen medan Omnilink har enkeldörrar fram och bak. Men radiatorerna i Omnilink är väl vattenradiatorer som värms upp av motorn? I sådant fall borde det vara motorn som är slö och inte orkar värma upp radiatorerna? Sedan har jag fått för mig att de äldre Omnilink/city är väldigt dåligt isolerade jämfört med t.ex CN113, jag tycker att det blåser in kalluft lite varstans, runt dörrar, takluckor, mellan fönster och mycket runt själva dragspelet. Är det bara min uppfattning eller är det verkligen så?

yngrot

Ja och då kan man fundera på hur "miljövänliga" de nya är för så vitt jag vet finns inga krav på dieselvärmare vad gäller utsläpp..


Det är bara konstatera att värme blir sämre med nya bussar och än värre med låga golv... Motortemp bör ju vara minst 80+ för att få bra värme om dieselvärmaren inte funkar så blir motorn ej över ca 60+ ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikey

Att det är etanoldrift har ingenting med värmen att göra? För idag har jag åkt OmniCity diesel, och den var varm och skön, men våra Omnilinkar som går på etanol, dom är svinkalla trots att de är nästan likadana. Har även åkt B9S gasbuss idag som var varm och skön att åka trots över 20 minusgrader ute.

yngrot

Snarare att etanol blir varmare än diesel . Förmodligen fel på termostater om den är kall så motorn ej går upp i rätt temp..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

The Boxer

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2010, 22:13:54 PM
Rent generellt är det svårare att få bra värme in en låggolv/entre än en normalgolvad buss då det är mkt mer luft att värma upp i en låggolv och dessutom är det inte lika mycket radiatorer i de låga hjulhusen kyler rätt mycket. På nya bussar är ju värmen styrd av elektronik som man ibalnd undrar hur det är tänkt exvis  på 8500 där det dånar rätt mycket från förarelemenet när fläkten går vissa kallar den "tinnitusfläkten" .. men jag föredrar det "analoga" som var förr när man kunde välja att få lite lagom värme mot rutan och förarelementet kallt eller tvärtom det går ju inte längre styra som man vill..

Gå in på huvud displayen och ändra !!
börja med inställningar (har jag för mig) bläddra till klimat tryck enter pil upp eller ner till fläkt ev. förarfläkt  tryck enter välj auto eller manuell ! voila´!

yngrot

Jo det vet jag gör det oxå .. men det går bara ändra när man står still. Bättre på 8700 där det finns en knapp i taket där man väljer av eller termostat eller konstant drift
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Clabbe

Jag har börjat harva i en  Autosan Solina, där blev det varmare när takfläkten inte var på. Då slapp mina första (påstigande.. nej så kanske man inte ska skriva?)  Tjejerna som går på först, ha täcket med sej.
Men fläkten fram, kunde varit möe tystare..