Brommabüssingar i djurgårdstrafik

Startat av Hasse L, 19 december 2010, 17:05:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Några s.k. förfogandevagnar från Brommahallen apropå artikeln i senaste Färdskrivaren.  SL H32 Büssing Präfekt 13D, 1967.

Mr G

Büssen till höger (4044) ser ut att ha en jättestor USB-kontakt i fronten! Kanske anslöts büssen till SL:s jättedator man hade på den tiden?  ;D
吉先生

Gunnar D

4025 i mars-84. Måste verkligen ha varit på sluttampen för H32 i ordinarie trafik.
Någon som vet "exakt" när sista H32:an gick i trafik?

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson

Mycket snygga bilder! Jag minns att Bromma hade turer på linje 47E så sent som 1987 då H12:or i 66xx-serien syntes i Djurgårdstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Sista Büssingen slopades i slutet av mars 1984. Själv reste undertecknad med vad som skulle bli för sista gången med H32 var med 4045 på linje 117, Brommaplan-Spånga station nämnda månad.

/Peter

HJP

Citat från: Mr G skrivet 19 december 2010, 17:43:10 PM
Büssen till höger (4044) ser ut att ha en jättestor USB-kontakt i fronten! Kanske anslöts büssen till SL:s jättedator man hade på den tiden?  ;D
Den där "USB"-kontakten verkar hemslöjdad.
Det ser ut som om man lagt i en plåt i fronten på Büssen.
Hela karaktären är ju förändrad.

HJP

K R

Hej!

Som sagt verkar den lappad i fronten.
Detta att kanten kring grillöppningen är blank är något jag inte kan påminna mig att jag har sett på någon H32,
(jämför bilden nedanför på 4025, så brukade de "grillösa" se ut).
Däremot har jag sett 4044-varianten på de äldre Büssing H26, både i SL-trafik och i Halmstad.
Kanske en frontplåt från en sådan som blivit inopererad.

mvh K R

christian berg

Tack för intressanta bilder! Det har tidigare funnits en tråd här beträffande den sista H32 i trafik, men jag vet inte om det blev helt utrett. Enligt Spårvägssällskapets tidning var den sista vagnen 4153 som gick i trafik på 47E omkring den 12 mars 1984 (exakt datum finns i tidningen), men sedan tror jag det var någon här på forumet som hade kört 4149 som 131 (hissersättningen vid Liljeholmen) en vecka senare. De H32 som gick i trafik i mars 1984 var 4025,4042,4045,4106, 4153 och 4157 från Bromma och 4149 och ev. 4247 från Nyboda (Söderort).

Hälsningar

Christian B

Gunnar D

Tack för dateringarna för sista H32 i trafik vilket tycks vara i slutet av mars-84!

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: K R skrivet 20 december 2010, 09:29:12 AM
Hej!

Som sagt verkar den lappad i fronten.
Detta att kanten kring grillöppningen är blank är något jag inte kan påminna mig att jag har sett på någon H32,
Däremot har jag sett 4044-varianten på de äldre Büssing H26, både i SL-trafik och i Halmstad.

mvh K R
Men de vertikala skarvarna på 4025, känner jag inte igen från någon Büssing. Jämför 4022 på första bilden. Lite tillbucklad är den, men utan skarvar.

HJP

K R

Citat från: HJP skrivet 20 december 2010, 17:36:14 PM
Men de vertikala skarvarna på 4025, känner jag inte igen från någon Büssing. Jämför 4022 på första bilden. Lite tillbucklad är den, men utan skarvar.
HJP

Hej!

Nja, jag har sett flera H32:or med dessa vertikala skarvar, några t o m under tidig levnad med gamla reg.plåtar (A74xxx).
Däremot förefaller 4044 med sin horisontella skarv som sagt vara lagad på ett tämligen ovanligt sätt.
Nu väntar vi bara på bildbevis i ämnet från t ex Hobgoblin...

mvh K R

Ola Almquist

Det finns en bild på H26 här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26988.0

Det är svårt att se om det finns någon skarv, men det är bara ett handtag under vindrutan.

M.v.h.
Ola

K R

Citat från: K R skrivet 20 december 2010, 09:29:12 AM
mvh K R

Citat från: Ola Almquist skrivet 20 december 2010, 22:18:44 PM
Det finns en bild på H26 här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26988.0
Det är svårt att se om det finns någon skarv, men det är bara ett handtag under vindrutan.
M.v.h.
Ola

Hej!

Ja, där var den bilden!
Med den blanka kanten runt grillöppningen på två H26:or på bilden.
Vagnen mellan dessa har "valda delar" av grillribborna kvar...
Några skarvar ser inte heller jag.

mvh K R

Bussmicke

Trevligt. Utan de där ribborna i fronten tycker ja det ser fattigt ut jämf den till vänster..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

De vertikala skarvarna har väl tillkommit efter skador då de utsatta hörnen kommit att helt bytas ut. Har en bild där bara den ena skarven finns. Får återkomma med bilder, faktum är att inte så många H32-bilder kom att bli tagna; kanske var de för alldagliga på stadens gator. Hörde man däremot en Capitol närma sig....
/H.