Huvudmeny

Orusttrafiken 70874..

Startat av Bussmicke, 18 december 2010, 19:27:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

danneh

Fin bild! Stod de still pga vädret eller någon olycka?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Allt tid kul se på denna bilder bussmicke kanon bilder du lyckades fånga  :)

Johan Hansson

Behövde inte bussen svänga av vid den avfarten där lastbilarna svänger av?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

the0fiskis

Citat från: Johan Hansson skrivet 19 december 2010, 18:31:01 PM
Behövde inte bussen svänga av vid den avfarten där lastbilarna svänger av?
den kan ha förtur pga att den går i trafik

Gabi94

Är den tredje dörren en utgångs dörr?

yngrot

Nej den är till bagagerumet.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gabi94

Finns det ingen en DD ledvagn?

Staffan Sävenfjord

#9
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 20:34:31 PM
Finns det ingen en DD ledvagn?

Nej, det tillverkas inte några sådana numera. Men Neoplan har tidigare gjort det.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.buses101.com/images/TRD-48-Jumbocruiser-02.jpg&imgrefurl=http://www.buses101.com/neoplan_coaches.htm&h=686&w=1015&sz=206&tbnid=6YHeiJv8Y67OWM:&tbnh=101&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Djumbocruiser&zoom=1&q=jumbocruiser&hl=sv&usg=__pTuKYcwdesJU7g74C_9yvuGsaL0=&sa=X&ei=ZXgOTZL6O4GaOsOpzbQJ&ved=0CD0Q9QEwAw

Västtrafik funderade faktiskt på sådana inför linje 100 men det föll på den enkla anledningen att det inte finns någon tillverkare. Det skulle också möta en del praktiska problem. Hur lastar man t ex cirka 150 resenärer och hur skall en stackars förare kunna hålla reda på alla dessa.

Bussmicke

Citat från: Johan Hansson skrivet 19 december 2010, 18:31:01 PM
Behövde inte bussen svänga av vid den avfarten där lastbilarna svänger av?

Bussföraren var på väg att ta den vägen av från motorvägen men i kurvan stod en lastbil med släp så han stannade i början av kurvan o backade tillbaka ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

#11
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2010, 22:22:54 PM
Nej, det tillverkas inte några sådana numera. Men Neoplan har tidigare gjort det.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.buses101.com/images/TRD-48-Jumbocruiser-02.jpg&imgrefurl=http://www.buses101.com/neoplan_coaches.htm&h=686&w=1015&sz=206&tbnid=6YHeiJv8Y67OWM:&tbnh=101&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Djumbocruiser&zoom=1&q=jumbocruiser&hl=sv&usg=__pTuKYcwdesJU7g74C_9yvuGsaL0=&sa=X&ei=ZXgOTZL6O4GaOsOpzbQJ&ved=0CD0Q9QEwAw

Det skulle också möta en del praktiska problem. Hur lastar man t ex cirka 150 resenärer och hur skall en stackars förare kunna hålla reda på alla dessa.

Hur gör man på spårvagnarna i Göteborg, de rymmer väl mer än 150 resenärer? Eller dubbelledarna i Göteborg?
Och vad är det den "stackars föraren" skall hålla reda på?
På järnvägen kan man få "hålla reda" på runt 1000 resenärer själv (ok, föraren finns)...
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 december 2010, 23:22:25 PM
Hur gör man på spårvagnarna i Göteborg, de rymmer väl mer än 150 resenärer? Eller dubbelledarna i Göteborg?
Och vad är det den "stackars föraren" skall hålla reda på?
På järnvägen kan man få "hålla reda" på runt 1000 resenärer själv (ok, föraren finns)...
/J

Det är faktiskt lite skillnad på en buss som går på motorväg i 50 minuter utan att stanna.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2010, 22:22:54 PM
Det skulle också möta en del praktiska problem. Hur lastar man t ex cirka 150 resenärer och hur skall en stackars förare kunna hålla reda på alla dessa.

Vari ligger det svåra?
Det kan inte vara värre än att resenären själv trycker på stoppknappen när avstigning önskas och i stort sett sköter passagerarna sig själva.
Ok lastning är en sak men då kan ju bussen byggas någorlunda ändamålsenligt men fortfarande bekvämt, jämför med mig inne i Stockholm där ombordstigning går relativt snabbt även om bakdörrarna är stängda.  Det är ingen nyhet att bara biljettsystemet snabbar upp processen och hur dito påverkar tiden i Västtrafikland får någon bättre bevandrad utveckla. Sedan kommer vi till det här med att hålla koll; en båtanslutnings-/expressbussförare klarar sig utmärkt, låt vara att resenärsöversikten finns men även i linje brukar man kunna veta när de flesta ska kliva av. Kör jag beställning är det ingen match att ta ombord 50 gäster vid t.ex Sheraton, ombordstigning sker i båda dörrarna och väl under färd säger de till mig om det skulle vara några funderingar.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

Vad gäller biljettsystemet går det snabbt om ALLA har färdiga kort att använda och som jag förstått det kommer ingen laddning ombord på linje 100 att göras. När resenärer ska köpa kort och enkelbiljett om bord då tar det tid med bankkortsterminal ..


För övrigt finns en artikel i dagens Borås tidning om linje 100 och de flesta är nöjda med nya bussar och fler turer
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina