Linjenätet i Borås - några reflektioner!

Startat av Stefan K, 18 december 2010, 16:12:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 december 2010, 19:23:46 PM

Håller med om att det har dykt upp en del märkligheter på olika håll. Jag som rör mig mest Göteborg-Borås-Ulricehamn och har lyssnat runt lite har hört en del riktigt vass kritik mot framförallt linje 101. Dels har Bollebygd fått orimligt gles kvälls- och helgtrafik och dessutom är många resenärer är rent ut sagt förbannade på att linjen kör genom Borås centrum utan hållplats (den kunde väl åtminstone kunna stanna vid Söderbro). Borås-Ulricehamn har fått ganska mycket trafik men ett väldigt komplicerad upplägg tycker jag mig höra kommentarer om. Däremot verkar inte reaktionerna så kraftiga som befarats mot att linje 100 bara kör till Resecentrum.

Linje 100 har mest fått kritik för komforten och att bussarna inte håller tiden. Det senare har förstås koppling till att det varit mycket besvärligt väglag hela första veckan och att dessutom trafiken i centrala Göteborg är mycket omfattande i december. Inte minst gäller detta vid Korsvägen. Så vi får väl avvakta till en mer normal vecka innan vi säkert fastslår att körtiderna är felräknade, men det finns mycket som tyder på det. Sedan är ju omloppen sådana att en försening på så bara några minuter sprider sig direkt till nästa avgång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Det är horibelt att ens tänka sig tanken att bara ta tidtabellen takt av i körtid mot Veolia!
Orusttrafikens alla fordon är alla spärrade på 90 km/ tim medan både Hallgrens och Veolias gick att köra betydligt fortare.
Utan att peka ut någon specifik förare så märks det tydligt genom att det tar minst några minuter extra nu mellan Borås pch Delsjömotet.
Att lägga en tidtabell på en hastighet som är olaglig ... bara där syns och märks hur inkoptenta Västtrafiks planerare är!
Det är enkelt att ta ett fordon och köra sträckan lagligt och efter det sen sätta en tidtabell som går att genomföra!
Som det är nu sä är det ett arbetsmiljöproblem att stressa "skiten" ur förarna på linje 100/ 101/102  som måste stoppas!
Västtrafik måste börja lyssna på entrepenörenas förare och inte bara sitta äta räkmacka varenda dag på sina kontor.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 20:35:52 PM
Det är horibelt att ens tänka sig tanken att bara ta tidtabellen takt av i körtid mot Veolia!
Orusttrafikens alla fordon är alla spärrade på 90 km/ tim medan både Hallgrens och Veolias gick att köra betydligt fortare.
Utan att peka ut någon specifik förare så märks det tydligt genom att det tar minst några minuter extra nu mellan Borås pch Delsjömotet.

Det kan jag bekräfta även om jag tycker det är lite osäkert att dra den slutsatsen ännu eftersom väglaget samtidigt varit sämre och förarna inte har samma vana vid de nya bussarna i vinterväglag ännu. Jag klockade Borås Resec-Delsjömotet mellan 40-43 minuter från Borås sista veckan Veolia körde. Den här veckan har det varit 45-48 minuter (ingen notering för torsdag, då åkte jag bil). Jag vet dessutom några vana pendlare som när det fanns flera bussar att välja på valde den med den förare som man visste erfarenhetsmässigt körde snabbast. Jag har en massa andra historier också men de ska vi inte ta här tror jag...  ;)

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 20:35:52 PM
Att lägga en tidtabell på en hastighet som är olaglig ... bara där syns och märks hur inkoptenta Västtrafiks planerare är!
Det är enkelt att ta ett fordon och köra sträckan lagligt och efter det sen sätta en tidtabell som går att genomföra!
Som det är nu sä är det ett arbetsmiljöproblem att stressa "skiten" ur förarna på linje 100/ 101/102  som måste stoppas!
Västtrafik måste börja lyssna på entrepenörenas förare och inte bara sitta äta räkmacka varenda dag på sina kontor.

Ja, det var väl en sagolik tur (eller hur man ska uttrycka det) att man inte drog igång upplägget med 120 minuters varvtid på omloppen på linje 100. Även nu med 140 minuter ser det väldigt snålt tilltaget ut och det blir känsligt för störningar och väldigt stressigt för förarna. Från min amatörhorisont tror jag man behöver 150 minuters varvtid över hela trafikdygnet för att det verkligen ska hålla. Möjligen kan man gå ner till 140 minuters varvtid under juli månad för att inte kostnaderna ska dra iväg i onödan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jan Sjöberg

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 december 2010, 21:04:54 PM
Det kan jag bekräfta även om jag tycker det är lite osäkert att dra den slutsatsen ännu eftersom väglaget samtidigt varit sämre och förarna inte har samma vana vid de nya bussarna i vinterväglag ännu. Jag klockade Borås Resec-Delsjömotet mellan 40-43 minuter från Borås sista veckan Veolia körde. Den här veckan har det varit 45-48 minuter (ingen notering för torsdag, då åkte jag bil). Jag vet dessutom några vana pendlare som när det fanns flera bussar att välja på valde den med den förare som man visste erfarenhetsmässigt körde snabbast. Jag har en massa andra historier också men de ska vi inte ta här tror jag...  ;)

Ja, det var väl en sagolik tur (eller hur man ska uttrycka det) att man inte drog igång upplägget med 120 minuters varvtid på omloppen på linje 100. Även nu med 140 minuter ser det väldigt snålt tilltaget ut och det blir känsligt för störningar och väldigt stressigt för förarna. Från min amatörhorisont tror jag man behöver 150 minuters varvtid över hela trafikdygnet för att det verkligen ska hålla. Möjligen kan man gå ner till 140 minuters varvtid under juli månad för att inte kostnaderna ska dra iväg i onödan.

Vet att hastigheter runt 115 km har förekommit  med säkerhet ..
Det är dumdristigt att köra så fort ... men men ....
Västtrafik får något att ta i om dem ska söka hastighets dispens för DD ;);)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Stefan K

Intressant diskussion om linjenätet i Borås.

När jag återigen tittar på linjenätet så syns en obalans där sydöstra delen av Borås har dålig försörjning.
En jämförelse:
Hässle torg; 1, 3, 5, 6 och 4
Hulta torg; 8
Trandared; 2

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 19 december 2010, 16:57:44 PM
Intressant diskussion om linjenätet i Borås.

När jag återigen tittar på linjenätet så syns en obalans där sydöstra delen av Borås har dålig försörjning.
En jämförelse:
Hässle torg; 1, 3, 5, 6 och 4
Hulta torg; 8
Trandared; 2

Man så kan man ju inte räkna. Det beror ju på hur många som bor i varje del och hur många av dem som åker kollektivt. Dessutom beror det på turtäthet även om även detta gynnar Hässle torg.

En normal timme M-F innan lågtrafiken avgår följande antal bussar i vardera riktningen (linjerna 10-16 oräknade):
Hässle torg: 14 samt 2 på linje 4. Tidtabellen är lagd så att bussarna på linje 1, 5 och 6 oftast går i konvoj.
Hulta torg: 4
Trandared: 6
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2010, 18:15:10 PM
Man så kan man ju inte räkna. Det beror ju på hur många som bor i varje del och hur många av dem som åker kollektivt. Dessutom beror det på turtäthet även om även detta gynnar Hässle torg.

En normal timme M-F innan lågtrafiken avgår följande antal bussar i vardera riktningen (linjerna 10-16 oräknade):
Hässle torg: 14 samt 2 på linje 4. Tidtabellen är lagd så att bussarna på linje 1, 5 och 6 oftast går i konvoj.
Hulta torg: 4
Trandared: 6

Du kan inte säga att det gynnar Hässle Torg, Staffan. Visst, det går många bussar vid Hässle Torg, men det är ketchupeffekt på det hela. Alla bussar avgår ungefär samtidigt. Västtrafik har lite svårt att sprida ut avgångarna så alla inte går efter varandra.

Frågan är på kvällar och helger: Behöver ettan gå varje kvart? Om trean, femman och sexan trafikerar Hässle Torg varje halvtimme, låt säga att det blir typ 10 och 40 över varje timme, så hade det väl räckt med att ettan då gick varje 20 och 50 över varje timme? "Ja, men tänk på Sjöbo", kan man ju tänka då. Sjöbo har 150.

Dessutom följer femman efter 404 till Sjömarken om kvällarna och vissa förare jag pratat med har sagt att femman följer efter 404 in till stan på dagtid. Vad är syftet med det? Vad hjälper det att man har fler busslinjer om de går samma väg på samma avgångstid?

Vi var inne på göteborgstrafiken innan. Linje 10 och 101 avgår ungefär samtidigt från resecentrum. De går visserligen olika körväg, men jag mins från tiden då jag bodde i Skåne att missade man en buss så kunde man ta en annan buss efter några minuter som gick mot samma slutmål. Det går inte här. Missar man en buss i Borås så missar man i praktiken tre bussar och sedan får man vänta i en halvtimme, timme på nästa buss.

Hur kommer man till Göteborg om man vill resa från Sandared, Olsfors eller Hultafors? Jo, man får först åka in till Borås (åt fel håll) för att sedan hoppas på att bussen hinner in i tid inan både 100 och 101 avgår. Varför kan inte 101 avgå typ 20 minuter senare och ha anslutning med 404 i Bollebygd?

Bara mellan Malmö och Lund avgick det, då jag bodde där, tåg varje kvart. Vissa stannade på mellanstationerna, andra gick direkt. Dessutom fanns det två busslinjer. En busslinje (130) tog vägen genom samhällena medan en gick raka vägen på motorvägen (131). I Malmö och Lund hade de samma körväg och man behövde sällan vänta oerhört länge på någon av bussarna. De avgick varje kvart nästan hela dygnet.

Jag tycker det är fascinerande att kollektivtrafiken mellan Västtrafiks två största städer fortfarande är så undermålig.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2010, 04:25:30 AM
Du kan inte säga att det gynnar Hässle Torg, Staffan. Visst, det går många bussar vid Hässle Torg, men det är ketchupeffekt på det hela. Alla bussar avgår ungefär samtidigt. Västtrafik har lite svårt att sprida ut avgångarna så alla inte går efter varandra.

Det där är ett klassiskt fenomen i Borås och kommer av att man fortfarande strävar efter att allt ska avgå samtidigt från Södra Torget. Det hjälper visserligen de som ska byta där, men i gengäld minskar man som du säger i praktiken turtätheten mot stadsdelarna och det tror jag är sämre för många fler. Man har i alla fall äntligen insett att inte linje 2 och 8 ska köras genom Norrby-Byttorp samtidigt på kvällar och helger utan mellan varandra så att det blir kvartstrafik. Bra. Men det är som sagt mycket kvar att göra...

Frågan är på kvällar och helger: Behöver ettan gå varje kvart? Om trean, femman och sexan trafikerar Hässle Torg varje halvtimme, låt säga att det blir typ 10 och 40 över varje timme, så hade det väl räckt med att ettan då gick varje 20 och 50 över varje timme? "Ja, men tänk på Sjöbo", kan man ju tänka då. Sjöbo har 150.

Det är lite komplicerat det där. Linje 1 är väldigt välnyttjad även kvällar och helger och det kan till och med vara riktigt trångt. Åk mellan 21-23 en torsdagkväll från centrum mot Sjöbo eller Hässleholmen så ser du vad jag menar. Linje 150 kompletterar väldigt lite och egentligen bara i ena riktningen och knappast alls för de som ska till och från Knalleland. Men jag tror samtidigt att det kanske skulle räcka med någon buss centrum-Knalleland eller något liknande för att täcka upp det mesta av det behovet så visst har du en poäng i alla fall, helt klart.

Dessutom följer femman efter 404 till Sjömarken om kvällarna och vissa förare jag pratat med har sagt att femman följer efter 404 in till stan på dagtid. Vad är syftet med det? Vad hjälper det att man har fler busslinjer om de går samma väg på samma avgångstid?

Linje 5 och 6 måste ses över och det av mer än en orsak. Jag håller nog på din idé om att skjuta på tiderna en kvart i ena riktningen. Det kostar ett omlopp till men det blir å andra sidan hållbart även i praktiken, vilket det inte är idag. Vid Södra Torget blir då avgångstiderna mot Brämhult xx.25 och xx.55 för linje 5 och xx.10 och xx.40 för linje 6, tvärtom i andra riktningen. Man får då spridning på linje 404/159 etc och 5 från Sjömarken och dessutom slipper man köra två bussar samtidigt till/från Brämhult. Problemet idag är att man har lyckats få till halvtimmestrafik till/från Brämhult men det går fortfarande åt 4 bussar i timmen eftersom de går samtidigt. Så gles trafik som halvtimmestrafik till Brämhult har inte förekommit i alla fall de senaste 30 åren, om inte ännu längre tillbaka så det hela är faktiskt lite märkligt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-