Ni som är SS-fans missar väl inte...

Startat av robergh, 18 december 2010, 12:27:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

...artikeln sista sidan DN bilaga Motor idag lördag!

Mr H ;)

http://pdf.dn.se/dn-ssf/pdf/files/20101218/20101218_Motor.pdf

Tja här är en länkning till DN pdf-tidning, kanske det funkar. Om hela motorbilagan
kommer upp så är det på sista sidan!

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

frigge

Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 19:05:09 PM
Hehe SS kan lätt missuppfattas ;)

//Jacob

Jag tänker också på uniformer och swastikor varje gång ss nämns :)
Märkligt att de inte bytte namn 1945..

Ersa

Visst var det lite märkligt att Stockholms Spårvägar inte bytte namn 1945, men ännu märkligare är väl att detta är emblemet för Skyddsskolan inom det svenska försvaret, och kom till så sent som 1952:

Det finns även gott om amerikanska bilmodeller som har SS som beteckning. Här i Sverige nöjde vi dock oss med GL, GLT och GLE som tur var. Man kan även jämföra med Norge där man har två bokstäver i början av registreringsskyltarna, men där kombinationen SS helt naturligt inte förekommer alls.

Gunnar D

Tack för tipset, den får jag läsa i jul.

/Gunnar

HJP

Citat från: frigge skrivet 18 december 2010, 19:30:53 PM
Jag tänker också på uniformer och swastikor varje gång ss nämns :)
Märkligt att de inte bytte namn 1945..
Inte alls märkligt!
Stockholms Spårvägar, förkortat SS, har det hetat långt innan Hitler skapade samma förkortning. Vad skulle det heta, om inte just Stockholms Spårvägar?
Märkligare då, att man idag gör kopplingen med nazismen.
Om man skulle ha bytt namn, så varför 1945? Det hade varit lämpligare med 1933, när ASEA slopade hakkorset. Det är åtminstone tidsmässigt, en betydligt bättre tidpunkt.
Att idag göra koppllngen, är ungefär som när jag hade en slipsnål med svenska flaggan. Vid två tillfällen blev jag ifrågasatt. Fick frågan, om jag var rasist och nazist. Det gäler att hålla isär begreppen!

HJP

robergh

Och det är naturligtvis Hitler som kör på Djurgårdslinjen (SS) och gud nåde den som andas BSS här! Det här är ju en riktad site som handlar om busshistoria och jag tror inte att man kan missförstå det här automatiskt om man inte själv väljer att göra det! Det är bättre att hålla sådana här pseudodiskussioner på Postvagnen där man uppenbarligen av någon outgrundlig anledning accepterar det!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 19 december 2010, 14:21:29 PM
Och det är naturligtvis Hitler som kör på Djurgårdslinjen (SS) och gud nåde den som andas BSS här! Det här är ju en riktad site som handlar om busshistoria och jag tror inte att man kan missförstå det här automatiskt om man inte själv väljer att göra det! Det är bättre att hålla sådana här pseudodiskussioner på Postvagnen där man uppenbarligen av någon outgrundlig anledning accepterar det!

Mr H
Frågan uppstod här, och kan inte föras i Postvagnen  ::) Postvagnen är f.ö. inget bussforum.
Däremot bör den inte bli långdragen, utan kan kännas avslutad nu, som jag ser det.

HJP