Huvudmeny

Dagens körning

Startat av Jonas Strömblad, 16 december 2010, 23:31:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Det var alldeles för länge sedan jag körde buss, men idag var det dags för ett litet eftermiddagsjobb.

Började med tinnitusexpress på 670. Först en ToR Vaxholm-Stockholm, tom in till stan och 670 ut igen.

I Vaxholm finns det båtanslutning till öarna runt omkring. Här ligger Waxholmsbolagets nybyggen Gällnö och Nämndö (Gällnö levererades i år).

Därefter en sväng till garaget för att byta buss. Denna f.d Örebroare rattade jag runt på småvägarna på Bogesundslandet. Trodde det skulle vara mycket snö och halt, men Bogesundsvägen var perfekt plogad!

/J

Robert Brink

Trevligt Jonas! Fyller på med några bilder från samma dag, men lite annan miljö!

Keolis 7007(James Bond) vid tidsregleringen Norrtull/Sveaplan. Gillar denna Volvomodell, men stort minus för att det inte går att stänga av den bullrande fläkten framme vid förarplatsen!!!

Keolis 7440 vid vändslingan Reimersholme. Åter igen, dessa MAN är mycket trevliga, och stort plus för att man kan välja själv om man vill ha fläkten på vid förarplatsen!!!

Blev några bilder till, men pga ont om tid, blev dom inget vidare! Man var ständigt sen igår pga väder/vind och demostrationer i city... Och sen blev det ingen Maxci! :'( Men kan glädja alla Maxcidiggare, att 5048 fortfarande rullar... 8)

//R

Carl Eric

Citat från: Robert Brink skrivet 17 december 2010, 12:03:47 PM

Blev några bilder till, men pga ont om tid, blev dom inget vidare! Man var ständigt sen igår pga väder/vind och demostrationer i city... Och sen blev det ingen Maxci! :'( Men kan glädja alla Maxcidiggare, att 5048 fortfarande rullar... 8)

//R

Jo demonstrationen läste man om, men Keolis är inte världsbäst på störningsinformation. Först så var det "Bussar på Kungsträdsgatan har omlagt körväg pga demonstration. Förseningar på upp til 20 minuter på andra linjer pga samma orsak.

Ett tag senare så tog de bort den första information, och då stod det som följer:
"Förseningar på upp till 20 minuter pga samma orsak".
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Jonas, skitsnygga bilder. Hade du stativ?
@Calken Vad är Busslink för något? Finns inget företag med det namnet längre..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2010, 19:39:45 PM

Jajaja, det är svårt att stava det namnet vettu!  ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Kommer lite att sakna "Pusslink" eller "Buslink". :P

Till Jonas och Fredrik, härliga vinterbilder!  :)

Bussmicke

Sen får vi inte glömma att det finns en värld Utanför SL...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

Jonas, skitsnygga bilder. Hade du stativ?
Tack. Nej, inget stativ.
Den översta är tagen på fri hand och de andra två med hjälp av stolpar som stöd

På bussarna jag körde igår stod det i alla fall "SL i samarbete med Busslink", och jag har jättemånga små sköldpaddor på min slips. Det där med att byta namn på företag (eller andra inarbetade namn) är ingen lätt sak. Busslink (liksom Swebus) kommer leva kvar länge.
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 december 2010, 21:37:08 PM
På bussarna jag körde igår stod det i alla fall "SL i samarbete med Busslink", och jag har jättemånga små sköldpaddor på min slips. Det där med att byta namn på företag (eller andra inarbetade namn) är ingen lätt sak. Busslink (liksom Swebus) kommer leva kvar länge.

Skillnaden mellan Nobina och Keolis namnbyten är att dagens Nobina helt avskaffat namnet Swebus, bytt ut alla blå slipsar mot grå och gett alla anställda Nobinalappar att sy över varenda Swebuslogga på alla sina plagg. En månad hade man på sig för snart ett år sedan. Därefter fick det inte stå Swebus någonstans på kläderna. Detta för att namnet ju skulle "ges bort" till expressbussföretaget. På expressbussföretaget i fråga går det långsammare, och en ny uniform är på gång, efter att man gjort slut på det gamla lagret. Det kallas ekonomi. Tills dess står det fortfarande Swebus Express på alla kläder.
Busslink har precis som Swebus Express ingen brådska. Då det franska företaget äger båda namnen Busslink och Keolis kan de fasa ut kläder med sköldpaddan under en lång tid, och göra slut på det gamla lagret innan man börjar fasa in nytt. Mindre stress och även mindre kostnader.

PS. Det finns faktiskt inget företag som heter bara "Swebus" idag, utan det heter fortfarande Swebus Express AB men har namnet Swebus bara som varumärke. Med samma logik som med Keolis ska alltså alla bussbilder från Swebus märkas "Swebus Express" i bildtexten. Å andra sidan ingår de i Nobinas nummerserie och ska enligt samma logik som Traveller/Bergkvarabuss märkas Nobina, då det är nummerseriens ägare. ;)