Veolia Transport startar Expressbusslinje!

Startat av RoggaBoy, 15 december 2010, 19:11:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://veolia.se/tmpl/ExtensionPage____45819.aspx?epslanguage=ML

Någon som vet vad man ska köra med för bussar? Startar 16/12 och ingen tidtabell ute, smart!

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 december 2010, 19:40:44 PM
Den startas i samarbete med Länstrafiken.

Vilket av de två Länstrafiksbolagen? Jag hittar då inget att läsa någonstans om något samarbete. Var läste du det?

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 december 2010, 19:11:10 PM
Någon som vet vad man ska köra med för bussar?

Direktlänk till bild på bussen

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2010, 19:58:40 PM
Vilket av de två Länstrafiksbolagen? Jag hittar då inget att läsa någonstans om något samarbete. Var läste du det?

Från artikeln:
CitatDärför är vi glada att vi i samarbete med Länstrafiken kan erbjuda ett komplement till dagens kollektivtrafik, säger Lars-Åke Wågström, platschef på Veolia Transport i Umeå, i ett pressmeddelande.

jocke

Kaxigt, man förlorar linje 100 o startar den här :)

Lite småbra grejer har dom. Gratis internet tex. Jag hade valt dom då.
Sedan

Åk 9 gånger och få den 10:e gratis. Visa ditt bonuskort varje gång du åker med oss.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jan

Pendlarna kommer inte att välja denna då deras periodkort inte gäller. Tdt är inte heller så imponerande plus att man kommer på sikt att har nordtåg som konkurent.
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 16 december 2010, 01:07:53 AM
Kaxigt, man förlorar linje 100 o startar den här :)

Lite småbra grejer har dom. Gratis internet tex. Jag hade valt dom då.
Sedan

Åk 9 gånger och få den 10:e gratis. Visa ditt bonuskort varje gång du åker med oss.

Veolia förlorade linje 10 men har linje 100 Umeå - Sundsvall kvar till December 2011 då tåget tar över.

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 16 december 2010, 05:34:14 AM
Pendlarna kommer inte att välja denna då deras periodkort inte gäller. Tdt är inte heller så imponerande plus att man kommer på sikt att har nordtåg som konkurent.

Trafiken är i samarbete med Länstrafiken. Kul att man tillsammans testar något nytt, hoppas kunna testa linjen sen 23:e December.

Visst, Norrtåg blir i December 2011 konkurrent på sträckan men vad gör de när Länstrafiken ligger bakom Satsningen?

Ante

Dum fråga kanske, men har man haft någon upphandling eller liknande för trafiken? Om inte känns det väldigt tveksamt att länstrafiken ska gå in och starta en linje med Veolia för att konkurrera rätt oschysst med t.ex. Ybuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 16 december 2010, 08:12:02 AM
Dum fråga kanske, men har man haft någon upphandling eller liknande för trafiken? Om inte känns det väldigt tveksamt att länstrafiken ska gå in och starta en linje med Veolia för att konkurrera rätt oschysst med t.ex. Ybuss.

Det här är vad jag förstår frågan om egentrafik där Veolia kör helt utan bidrag och alltså på egen risk. Tydligen kör man detta med länsbolagens goda minne. Det behövs således ingen upphandling. Varför skulle just Ybuss ha monopol på att konkurrera med länstrafiken? Både Ybuss och Veolia jobbar ju på en konkurrensutsatt marknad och må bäste man vinna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 08:16:48 AM
Det här är vad jag förstår frågan om egentrafik där Veolia kör helt utan bidrag och alltså på egen risk. Tydligen kör man detta med länsbolagens goda minne. Det behövs således ingen upphandling. Varför skulle just Ybuss ha monopol på att konkurrera med länstrafiken? Både Ybuss och Veolia jobbar ju på en konkurrensutsatt marknad och må bäste man vinna.

Priserna är exakt desamma på Linje 100 som är upphandlad. I pressmeddelandet så står det att det är i samarbete med Länstrafiken, för annars hade man väl inte haft samma pris och då även bokning på nätet som tex Ybuss. Den kan ha ingått i nya avtalet för Linje 100 som började gälla i Söndags!

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2010, 08:49:32 AM
Den körs på kommersiell basis och länsbiljetter gäller ej, vad gäller Norrtågs trafik kommer den när den väl kommer igång knappast att vara speciellt snabbare innan linjen Sundsvall-Ådalen rustats upp.

Det här är ett sätt att jobba in trafiken innan linje 100 upphör och sedan utöka

Mitt inlägg menas sträckan Umeå - Örnsköldsvik v v.
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2010, 08:49:32 AM
Den körs på kommersiell basis och länsbiljetter gäller ej, vad gäller Norrtågs trafik kommer den när den väl kommer igång knappast att vara speciellt snabbare innan linjen Sundsvall-Ådalen rustats upp.

Det här är ett sätt att jobba in trafiken innan linje 100 upphör och sedan utöka

Man kör alltså kommersiell trafik i samarbete med Länstrafiken (enligt pressmeddelandet) med samma pris som på Linje 100 men utan bokning på nätet. Låter konstigt enligt mig!