Ticket to ride

Startat av Gunnar D, 15 december 2010, 12:53:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

"Ticket to ride" med Beatles vill jag minnas kom 1965 men här ses en kollega och kompis på linje 66 sommaren 1971. Men jag har glömt biljettypen som han klipper. En partibiljett för pensionärer tror jag. Någon som vet säkert?

Mvh Gunnar

Ted Selander

En partibiljett, men utan koppling till ålder på trafikanten. Säkert en partiklipp10resorskortbiljett, giltig på pendeltåget Huddinge-Stockholm S/C. Trafikanten har kompletterat med ett "jenkakort", en klisterlapp med rutor för tio enkelresor i innerstadstrafik. SL:s regler var rigorösa, det gällde att resa i takt, dvs. antalet innerstadsklipp fick inte vara mer än 1 färre eller 2 fler än antalet nyttjade förortsklipp. Därav populärnamnet på kortet. Var de färre förverkades outnyttjade klipp, var de för många nekades resa med kortet.

/Ted

Som också noterar "söderhallsuniformen".

Gunnar D

Tack,

efter att ha studerat originaldiat verkar det vara en sådan biljett då ett avtryck från en SJ-biljettång tycks finnas där. Bilden måste vara tagen vid hpl Rosenlundsgatan riktning Reimersholme och då bör resenären ha gått dit från Sthlm S.

Vid fototillfället var linje 66 och kollegan placerade i Nyboda så denna typ av uniform kunde nog finnas lite överallt.

/Gunnar

Ted Selander

Jo, jag skulle tagit mig tid att se att det är en H32 (Tablå!  :-[).
Uniformsdisciplinen smittade kanske genom linjenumret?

/Ted

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 15 december 2010, 23:11:57 PM
Uniformsdisciplinen smittade kanske genom linjenumret?

/Ted

Svårt att tro det. Detta var tidigt 70-tal så diskriminering mellan linjer var nog inte på modet...

/Gunnar