Huvudmeny

Nya linje 4 i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 december 2010, 18:41:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I går passade jag på att provåka en av Borås nya linjer, nämligen linje 4 som går mellan Brotorp och Sjukhuset utan att passera Gå, jag menar Södra torget. Det kunde konstateras att tidtabellen är alltför snävt satt. Linjen körs i 30-minuterstrafik med en enda buss utsatt och körtiden är således beräknad till 15 minuter i varje riktning. Men det höll inte i går. Först var bussen ett par minuter sen till Brotorp och sedan tappade den ytterligare tre minuter på körningen. Då var jag ende resenären i bussen och ingen kom på utefter vägen. Visserligen hamnade bussen bakom en på linje 2 vilket kan förklara två minuters längre körtid men ändå: det här fungerar inte. Bussföraren körde inte vansinnigt fort men inte heller anmärkningsvärt sakta.

Skyltsystemet fungerade inte och bussen kunde bara skylta 4 Brotorp. Alltså inte 4 Sjukhuset i motsatt riktning. På bilden avgår bussen från Sjukhuset 7 minuter försenad. Men den mycket sympatiske bussföraren såg lika glad ut för det. Det var 058, en av de nya OmniLinkarna, som fick äran att köra denna linje.

Bussmicke

Som vanligt när tidtabeller planeras idag, det snålas...
Man kör med personbil utan att stanna o mäter kör tid efter det...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2010, 19:31:12 PM

Jag tror det skulle vara tufft att köra den sträckan med personbil på en kvart. Men annars har du helt rätt.

Karsten

Ursäkta, men vad vet du om det? Jag tror ingen trafikutövare kan finna någon egen vinning i att planera tidtabeller som sedan inte går att hålla. Visst görs fel ibland, men det är knappast någon som sätter alltför snåla körtider med flit. Man biter liksom sig själv i svansen i så fall.

Fredde

Har du missat att fota Linjemätning? ;)

yngrot

Tyvärr har Micke rätt det var inte länge sen det kördes med bil på en linje och sen var den altid sen tills dess vi fick till rätt körtid...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 14 december 2010, 20:31:27 PM
Tyvärr har Micke rätt det var inte länge sen det kördes med bil på en linje och sen var den altid sen tills dess vi fick till rätt körtid...

Fast egentligen förstår jag inte varför det skulle vara sämre att köra med bil. Jag har ofta mätt upp tider för planerade tågersättningar med bil och det har blivit väldigt bra. Faktiskt snäppet bättre än när jag gjort det med buss. Det gäller förstås tänk buss, kör bil i sådana fall och till exempel smyga sig genom rondeller och inte accelerera alltför snabbt. Sedan får man naturligtvis inte ligga i 115 km/tim även om vägen tillåter det.

Vid avstängningen Mjölby-Motala körde jag med bil på 27 minuter. För säkerhets skull lade vi på 5 minuter på tidtabellen. Det visade sig sedan när bussarna började gå att de i snitt låg på ungefär 27 minuter men att de 32 minuterna behövdes i vissa fall, inte minst vid broöppning i Motala. Någon enstaka buss klarade körningen på 26 minuter men inte mindre.

Visst inser jag att det är lite skillnad om man skall stanna vid hållplatser utmed vägen men det går ju att räkna ut vid skrivbordet hur mycket tid som är rimligt att räkna för det.

När det gäller linje 4 är det inte tu tal om att man medvetet lagt en tidtabell som inte går att hålla. Jag har från säkert håll att en mer rutinerad tidtabellsläggare framförde detta men ingen ville lyssna. Det lär sluta med att man får sätta in två bussar på linjen. Eller glesa ut tidtabellen.

Lika illa är det på linje 6 och där är det mer förvånande eftersom man har tidigare erfarenheter att dra slutsatser utifrån. Normal körtid S:t Sigfrid/Regementet-Södra torget var förut 12 minuter (även om det stod 10 i tabellen) samt mellan Sörbo och Södra torget 18 minuter (via sjukhuset men nu kör man den något längre vägen via Coop Forum). Till detta kommer tid för trafikutbyte vid Södra torget. Hur skall man klara detta med två bussar som går i 30-minuterstrafik? Nej, det gör man förstås inte. 6-an var genomgående fem minuter sen vid Resecentrum i går eftermiddag och vid 16-tiden torde denna försening ha ökat ytterligare.

Även linje 5 hade problem med att hålla tidtabellen mellan Sjömarken och Södra torget och även där är det en rejäl uppsnabbning jämfört med tidigare linje 45 som därutöver gick via Söderbro och inte den något längre vägen via Lilla Brogatan. Även 5-orna i riktning Ängsgården var cirka 5 minuter sena. Fast på 5-an finns det reglertid vid ändhållplatserna.

OK att väglaget inte var det allra bästa i går men det är knappast hela förklaringen.

yngrot

Men när man vet att det är för lite tid och ändå envisas med att ha för lite tid så bussen alltid är sen är det ju inte precis rätt metod att få fler ta bussen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 14 december 2010, 20:54:09 PM
Men när man vet att det är för lite tid och ändå envisas med att ha för lite tid så bussen alltid är sen är det ju inte precis rätt metod att få fler ta bussen ..

Visst. Nu var det ju dessutom bara en tidsfråga när man måste ställa in en tur för att komma någorlunda i fas. Så skall det inte behöva vara.