Bussarna i Umeå knökfulla

Startat av RoggaBoy, 14 december 2010, 14:43:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=403045

En kommentar:
CitatOch vilka bussar sedan!
Standarden på bussparken har aldrig varit så låg under alla år jag jobbat som bussförare. Nylackade vrak från södra Sverige plockas frekvent upp till Umeå.
Om umeborna visste vad vi bussförare vet om konditionen på dessa bussar så skulle inte lika många åka,

Ante

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 december 2010, 14:43:26 PM
Och vilka bussar sedan!
Standarden på bussparken har aldrig varit så låg under alla år jag jobbat som bussförare. Nylackade vrak från södra Sverige plockas frekvent upp till Umeå.
Om umeborna visste vad vi bussförare vet om konditionen på dessa bussar så skulle inte lika många åka,

Det är ju klart, största delen av bussarna består ju av 1,5 år gamla B9S så det är klart standarden är dålig. In med sprillans nya bussar igen!

Ersa

Citat från: Ante skrivet 15 december 2010, 09:43:52 AM
Det är ju klart, största delen av bussarna består ju av 1,5 år gamla B9S så det är klart standarden är dålig. In med sprillans nya bussar igen!

Man kan ju lite skämtsamt fundera på om standarden på en B9S någonsin är bra, ens om bussen är ny? ;) Fast nog kan jag hålla med om att medelåldern numera är rejält låg tack vare dessa 18 st nya ledvagnar, så på papperet ser det ju jättebra ut.

Dock är du nog inte långt från sanningen när du skriver "in med sprillans nya bussar", då dagens 18 st B9S kanske inte klarar kraven inför kommande upphandling. I media var det ju tal om att det kommer att krävas bakre barnvagnsplats, eller åtminstone "större utrymme för barnvagnar än idag". Men det borde väl gå att lösa genom att helt enkelt bygga bakre barnvagnsplatser med fällbara stolar i dagens 18 st Volvo B9S samt de bägge Urbino 18LF? Kan kommunen helt enkelt inte skjuta till pengar till en sådan ombyggnad redan idag?

Jag skulle då vilja prova ett gäng B9S-dubbelledvagnar (som de i Göteborg) på linje 1 i kombination med bättre signalprioritering och gärna med påstigning i alla dörrar. Lite som ett prov av spårväg på linje 1.

Peter L

Lite intressant (och märkligt) att en artikel i positiv anda om att busstrafiken i Umeå behöver utökas p.g.a. det ökande reseunderlaget genast ska få kommentarer som handlar om bussarnas skick. Vad har det med saken att göra...?

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 15 december 2010, 10:36:49 AM
Lite intressant (och märkligt) att en artikel i positiv anda om att busstrafiken i Umeå behöver utökas p.g.a. det ökande reseunderlaget genast ska få kommentarer som handlar om bussarnas skick. Vad har det med saken att göra...?

Nja... det är väl bara ett fåtal av de (just nu) 15 st kommentarerna under artikeln som nämner bussarnas skick?

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2010, 10:45:32 AM
Nja... det är väl bara ett fåtal av de (just nu) 15 st kommentarerna under artikeln som nämner bussarnas skick?

Jo visst, men jag skrev väl inte att det var många, bara att det fanns...?  ;) Och det var de få kommentarer jag avsåg. Hade inte själv noterat dem ens om inte de i sin tur blivit omnämnda i denna tråd...