kör och vilotid --> blandade körningar

Startat av myomysan, 13 december 2010, 12:35:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

myomysan

hej
;D är det någon som vet en bra sida där man kan få ingående information angående vilka regler som gäller då man kör stadstrafik blandat med länstrafik...
jag vill tex veta om det är lagligt att köra länstrafik 4,5 h utan rast och därefter direkt köra 1,5h stadstrafik? är gränsen för stadstrafik att man håller sig inom en radie på 5 mil?
;D jag söker även teoretisk information angående YKB
mvh

myomysan

tack för att du tog dig tid...
jag får tyvärr inte svar på mina frågor på den sidan eftersom den enbart behandlar eu-regler.... de promemoria man kan klicka på har jag försökt läst förut men de är omöjliga att ta sig igenom...
en sida som tar upp regler för blandade körningar är vad jag söker...
mvh

JDS

Citat från: myomysan skrivet 13 december 2010, 13:45:20 PM
tack för att du tog dig tid...
jag får tyvärr inte svar på mina frågor på den sidan eftersom den enbart behandlar eu-regler.... de promemoria man kan klicka på har jag försökt läst förut men de är omöjliga att ta sig igenom...
en sida som tar upp regler för blandade körningar är vad jag söker...
mvh

Det finns en broschyr från Transportstyrelsen som tar upp även den frågan, jag har för mig att den är ganska lätt att hitta på TS webbplats: transportstyrelsen.se

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2010, 14:09:22 PM
I teorin kan man lagligt konstruera en sådan tjänst men det är ju tveksamt om det görs i någon större utsträckning, ett arbetspass på 6 timmar brukar sällan accepteras av arbetstagarorganisationen.

Tveksamt om det görs? Nobina Uppland har det i mer regel än undantag.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2010, 14:09:22 PM
I teorin kan man lagligt konstruera en sådan tjänst men det är ju tveksamt om det görs i någon större utsträckning, ett arbetspass på 6 timmar brukar sällan accepteras av arbetstagarorganisationen.

Vad står det i kollektivavtalen då?