Inga Säffle hos Ingmans i Säffle

Startat av Bengt H, 11 december 2010, 16:27:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det är möjligt att Ingmans busstrafik i Säffle har haft bussar med Säfflekarosser, men när jag var där i februari 1970 (denna gång är jag säker på dateringen) var det andra typer som fastnade på filmen.

Ingmans hade då en mycket brokig och något ålderstigen vagnpark.

S332, en Scania-Vabis B63S med SKV S-boxer kaross (en av de snyggare karosserna, tycker jag). Bussen ska enligt SBH tidigare ha varit SJ 2273 med registrering O332.

PA332, en Scania-Vabis BF 7161 med Hägglundskarorss. Har tidigare varit SJ 2473 (märkligt ofta som siffrorna 332 förekommer i de gamla registeringsnumren)

En verkligt udda kombination. En före detta SJ-turist med Hägglundskaross som har fått en Larviksfront. Är det någon som vet något mer om denna buss som tycks vara avställd vid tillfället.

S388, en Volvo B627x - Hägglund som ska ha kommit från Vänersborg (Vänersborgs linjetrafik?) som P147. Den har en typ av fönsterstolpar som jag trodde var förbehållet lite mer lyxiga turistvagnar.

Östra busstationen (fanns det även en västra?) i Säffle med S964 närmast till höger, följd av S676. Vilken buss som står till vänster vet jag tyvärr inte. Jag hittar ingen buss på något annat foto som verkar kunna stämma med denna som har normala fönsterstolpar och bakruta med rak mittstolpe.

En riktigt udda buss, en Bedford med en kaross som Ingmans ska ha gjort själv. Tidigare hade Ingmans en rad mjölklinjer som gick med små skvadrar. Detta var den sista kvarvarande och jag har ingen notering om vilket registreringsnummer den hade då. Vid ett senare besök hade den fått DXY757 och nummer 10.

Även Ingmans hade en O319D, S104.

S329, en Volvo - Hägglund som skulle kunna vara en före detta SJ-buss

S964, en Volvo- Hägglund med såväl destinationsskylt som plats för en insticksskylt för linjenummer på sidan. Vilket företag kostade på detta för en sådan här gammal och liten buss?

En gammal Mercedes, S676. Kan det vara samma som heter P856 i SBH? Ingmans tycks ha haft bussar registrerade i såväl Älvsborgs som Värmlands län.

Helge Alared

Ja...vad ska man skriva? Bland det bästa jag sett här på Busshistoriskt Forum!

/Helge

Kent Skoog

Skvadern bör väl vara den här som Peter Ödén fångat på bild.

Björn Forslund

Fantastiska bilder! Visst är det en av SJ:s Hägglundsturister som fått Larvikfront! Det syns bla på utbuktningarna på reservhjulsluckorna.
Ingmans köpte bara begagnat verkar det som, mycket från SJ, det var väl därför det inte blev något från hemstaden Säffle, eftersom SJ endast hade ett fåtal bussar av detta fabrikat före 70-talet.

bilomnibussen

Hej! Mycket intressanta bilder av delvis mycket ovanliga bussar! Tänk om någon har bilder av de skvadrar som fanns fortfarande i slutet av 1960-talet, med Hägglundsframända och flak. Det fanns en eller flera med i princip bara en Hägglundshytt och ett långt flak. Ingmans tycks alltid ha haft egna ideer om vilka bussar som passade bäst. Omkring 1947 kompletterades vagnparken av en hel samling Fordbussar.
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 12 december 2010, 09:29:53 AM
Hej! Mycket intressanta bilder av delvis mycket ovanliga bussar! Tänk om någon har bilder av de skvadrar som fanns fortfarande i slutet av 1960-talet, med Hägglundsframända och flak. Det fanns en eller flera med i princip bara en Hägglundshytt och ett långt flak. Ingmans tycks alltid ha haft egna ideer om vilka bussar som passade bäst. Omkring 1947 kompletterades vagnparken av en hel samling Fordbussar.
Mvh Jan G

Det är roligt att bilderna engagerar. Det är fantastiskt med denna möjlighet att visa bilder som annars bara hade funnits som bortglömda negativremsor i en pärm. De allra flesta är aldrig visade och inte ens kopierade på papper.

Jag minns också en del av dessa märkliga skvadrar som jag såg när vi åkte i bil till och från Värmland under tidigt 60-tal. Jag vill också minnas att det fanns någon eller några med Volvo lastbilsnos. Därför har jag en misstanke att denna buss, som i april 1974 stod uppställd i Vänersborg, märkt "Vänersborgs roddklubb", kan ha varit en skvader som har tillhört Ingmans.

bilomnibussen

Det var en högst märklig kaross på Volvo-Skvadern. Kanske också byggd av Ingmans?
Mvh Jan G

Sven W

Hej

Visst har Ingmans haft Säfflevagnar men inte köpta direkt från stadens egen bussfabrik utan begagnade från Säröbussarna.

DHN241
DUL428
DUL918
DYU357

Data på dessa finns på SBH.

Hälsningar
Sven

Ola Almquist

Jag hade för mig att ett par bussar från Kraftbuss i Västervik hamnade hos Ingmans. Det stämde, men det var senare.
Kraftbuss 41 GRW139 (H159) Volvo B71518/Larvik -66 såldes till Ingmans ca 1977-78, skrot ca 1980-81.
Kraftbuss 7 DRW544 (H554) Volvo F8334/Autokori -70 såldes till Ingmans 1976-09-02.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Citat från: Ola Almquist skrivet 13 december 2010, 01:21:58 AM
Jag hade för mig att ett par bussar från Kraftbuss i Västervik hamnade hos Ingmans. Det stämde, men det var senare.
Kraftbuss 41 GRW139 (H159) Volvo B71518/Larvik -66 såldes till Ingmans ca 1977-78, skrot ca 1980-81.
Kraftbuss 7 DRW544 (H554) Volvo F8334/Autokori -70 såldes till Ingmans 1976-09-02.

M.v.h.
Ola

Helt rätt, och båda köptes 1976-09-02 från Västervik.

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 11 december 2010, 16:27:56 PM
En verkligt udda kombination. En före detta SJ-turist med Hägglundskaross som har fått en Larviksfront. Är det någon som vet något mer om denna buss som tycks vara avställd vid tillfället.

Jag tror att detta är P816, fd SJ nr 2288. Ingmans köpte nämligen den år 1966. Kanske fick den ny front i samband med ombyggnad till högertrafik.

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 11 december 2010, 16:27:56 PM
En gammal Mercedes, S676. Kan det vara samma som heter P856 i SBH? Ingmans tycks ha haft bussar registrerade i såväl Älvsborgs som Värmlands län.

Jo, den hette P856 tidigare. Att Ingmans hade P-registrerade bussar berodde på att de tog över Kurt Anderssons busslinjer i Åmål 1966. Efterhand flyttades bussarna över till Säffle och blev S-registrerade.

bilomnibussen

Hej! Jag sitter och klurar på de här skvadrarna. En tanke slog mig när jag såg bilden av torped-Volvon och dess bakrutor. Denna skvader har samma typ av positionsljus inbyggda i karossen som Ingmans-Bedforden. En tredje buss på foto där jag vet tillverkaren har också dessa positionsljus. Finns det säkra uppgifter om att Ingmans byggt karossen till Bedforden eller kan alla de nämna bussarna ha blivit påbyggda hos BeGe i Oskarshamn?
Mvh Jan G

Stefan P

Hej

Körde Ingmans någonting åt Värmlands Trafik, i så fall vilka linjer?

mvh Stefan P