Swebus stoppar all ombordförsäljning

Startat av Ersa, 11 december 2010, 14:57:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Från och med den 1 januari 2011 är det inte längre möjligt att köpa någon form av resa ombord på Swebus bussar. :)
Tyvärr kan jag inte länka till någon officiell information, då denna ännu inte publicerats på Swebus egen hemsida.

"Vad händer nu med spontanåkarna?" frågar sig vissa? Ja, det som händer nu är att en enda resenär utan biljett inte längre kommer att kunna försena bussen med 4-5 minuter, vilket brukade upprepas i varje stad. Det här är ett steg i rätt riktning, och gör att expressbusstrafiken tar ett steg närmare inrikesflyget där man inte heller kan köpa en enkelbiljett av piloten efter man har stigit ombord.

Fast har spontanåkarna bara en mobil kan de ju ringa kundtjänsten på 0771-218 218 eller surfa in på Swebus Mobil Web, om de inte köpt en biljett på hemsidan eller på Pressbyrån & 7-Eleven.

Staffan Sävenfjord

Bus4you har ju kört med detta system sedan starten och det lär inte ha varit något problem att få kunderna att anpassa sig. Eftersom man nu får åka med Bus4you även Göteborg-Borås och det dessutom till kampanjpriset 29 kronor passade jag på att anlita dem när jag åkte sträckan i måndags. Jag slogs av hur smidigt biljettkontrollen gick jämfört med den på linje 100. Varje kund var avklarad inom fem sekunder.

Eftersom man nästan alltid kan köpa Swebus-biljett stationärt innan avgång så bör ju inte detta vara något större problem. Möjligen då på nattbussarna.

RoggaBoy

Hoppas själv att iPhone-Appen snart släpps av Swebus!

kgfj123

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2010, 15:02:15 PM
Jag slogs av hur smidigt biljettkontrollen gick jämfört med den på linje 100. Varje kund var avklarad inom fem sekunder.
Detta är väl inget problem efter imorgon (idag) då möjligheten att betala med kort på linje 100 försvinner.

Ersa

Citat från: Ersa skrivet 11 december 2010, 14:57:55 PM
Tyvärr kan jag inte länka till någon officiell information, då denna ännu inte publicerats på Swebus egen hemsida.

Nu finns det lite info längst ner på denna sida:
http://www.swebus.se/Kundsupport/Fragor--svar/Var-kan-jag-kopa-min-biljett/

Olof Lagerkvist

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 december 2010, 15:03:20 PM
Hoppas själv att iPhone-Appen snart släpps av Swebus!

Vad kommer man att kunna göra med den som man inte redan idag kan göra med deras mobilwebb?
http://mobil.swebus.se
Enligt min mening är det en av de enklaste men mest ändamålsenliga mobilwebblösningar som finns i dagens kollektivtrafiksverige och jag tycker nog inte det behöver vara särskilt mycket mer avancerat än så.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

RoggaBoy

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 13 december 2010, 09:24:09 AM
Vad kommer man att kunna göra med den som man inte redan idag kan göra med deras mobilwebb?
http://mobil.swebus.se
Enligt min mening är det en av de enklaste men mest ändamålsenliga mobilwebblösningar som finns i dagens kollektivtrafiksverige och jag tycker nog inte det behöver vara särskilt mycket mer avancerat än så.  :)

Appen gör de enklare för oss med iPhone att boka biljetter, och den var under hösten under testning så borde komma snart.

Olof Lagerkvist

Citat från: RoggaBoy skrivet 13 december 2010, 09:31:41 AM
Appen gör de enklare för oss med iPhone att boka biljetter, och den var under hösten under testning så borde komma snart.

Okej, det är väl kanske jag som är lite gammalmodig och inte riktigt hänger med i de här iPhone-svängarna...  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

jocke

Svårt o se hur de skulle bli enklare än mobilsidan :p
Du måste fortfarande göra alla stegen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 13 december 2010, 14:31:26 PM
Svårt o se hur de skulle bli enklare än mobilsidan :p
Du måste fortfarande göra alla stegen.

Du slipper tex mata in webbadressen i Safari varje gång eller mata in ett bokmärke, sen kan man på karta tex visa var alla ombud på orten man befinner sig på finns med hjälp av gpsen. Fördelar finns, annars skulle inte Swebus skapa en app!

Knut

Største utfordringen blir fortsatt de som ikke vil betale noe på nett.
For linje 820 har man steder hvor det ikke kan kjøpes billetter i nærheten uansett når på døgnet man reiser.
Det gjelder Sarpsborg og Knäm. Ikke mest trafikk på disse steden, men dog.
Uddevalla Torp, der stenger Pressbyrån føre siste bussen avgår på kvelden.
Iallefall lørdagkveld.
Da får folk bare skylde seg selv. GoByBus har jo også hatt dette en stund nå

Carl Eric

Det jag kom och tänka på när jag såg denna tråd var bara att Swebus borde satsa mer på att få folk att skriva ut biljetter med sträckkod. Om alla skulle gå ombord med sträckkod så skulle visiteringen ta mindre än en minut...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

KG

Citat från: calken skrivet 05 januari 2011, 14:55:04 PM
Det jag kom och tänka på när jag såg denna tråd var bara att Swebus borde satsa mer på att få folk att skriva ut biljetter med sträckkod. Om alla skulle gå ombord med sträckkod så skulle visiteringen ta mindre än en minut...

Det är väl smidigare att ha streckkoden i telefonen?

Carl Eric

Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:10:06 PM
Det är väl smidigare att ha streckkoden i telefonen?

Tjaa, bara maskinen kan scanna av. De som tar tid är ju när busschauffören skall knappa in biljettens kod...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: calken skrivet 05 januari 2011, 14:55:04 PM
Det jag kom och tänka på när jag såg denna tråd var bara att Swebus borde satsa mer på att få folk att skriva ut biljetter med sträckkod. Om alla skulle gå ombord med sträckkod så skulle visiteringen ta mindre än en minut...

Visst är det så. I Stockholm tar det 4-5 min att lasta in 60 st resenärer i en vanlig 830 mot Göteborg då de flesta har streckkoderna redo.
På en vanlig 835:a mot Kalmar tar det istället 10 minuter att lasta 30 st resenärer då de flesta har SMS på mobiler vars displayer är väldigt svårlästa. Ibland så svårlästa att telefonens ägare själv har svårt att läsa upp de sex bokstäverna.

Men rekordet slog jag i Uppsala en dag då tågen inte gick. Jag förstärkte en ordinarie 899:a som avgick i tid helt fullsatt. 60 st arga tågresenärer ville gärna köpa varsin enkelbiljett ombord på min buss. 30 sekunders försäljande i snitt per resenär gav exakt 30 minuters pålastningstid, och därefter en 60 min resa till Stockholm. Värre blev det på eftermiddagen när de inte fick köpa biljett ombord på bussen från Cityterminalen. Då fick Swebus ha en väktare vid Uppsalabussen på gate 10 för att folk blev så arga över att de var tvungna att köpa sina biljetter på nedre våningen.