GS 29. Mot sista vilan del 2.

Startat av Nupski, 09 december 2010, 23:43:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

För ungefär två år sedan började vi inom Spårvägs Sällskapet Ringlinien (förkortas SSR i fortsatt löpande text) att demontera en Volvo B755 med VBK kaross från 1964. Under det senaste året har vi funktionsprovat de prylar vi vill spara för att se om allt fungerar som det skall.

Ni som har missat del 1 så finns den här.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18652

Nu har vi kommit till det sista kapitlet i denna demontering som borde vara avklarad under våren 2011. För en vecka sedan så kördes den för egen maskin för sista gången  :'( då den flyttades från sin uppställning två portar bort till den plats den står nu så vi kan lyfta den för att ta det sista innan skärbrännaren tar vid.

Dagens övning bestod i att plocka loss växellådan från ramen för att sedermera börja varsam renovering av den vi behöver troligtvis enbart byta ett bromsband, alla ventiler och annat är testat så vi vet att den växlar som den skall. Dränering av manövercylindrarna kan inte vara gjort på många år så när vi dränerade direktväxeln fick vi en kaskad av olja som vi inte riktigt hade räknat med  :).


Lyftarna på plats och det är dags att starta dagens övning.


Växellådan som skall ur.


Stagat upp under växellådan med två järnbitar över det en pall och på pallen några plyfaskivor. Därefter har vi kört in en pallyftare med tvenne pallar samt lite virke för att den skall ligga stadigt.


Spelande med hjälp av tvenne dragband fick vi loss växellådan och med lite lirkande så kom den ut.


Kvar sitter nu gummikopplingen samt hydraulkopplingen. Hydraulkoppling verkar ha någon for av lagerskada så den skall in för rejäl genomgång.


En RV46 från Self Changing Gears Ltd.


Rätt litteratur är väsentligt när man pillar med sådana här pryttlar  8).

Så nästa vecka blir det dags för att ta ur maskin. Denna behöver sig en genomgång innan den blir placerad i SSR 58 som är i behov av en bättre maskin. SSR 58 borde få ärva denna lagom tills nästa jul.

Fortsättning följer...

olasand

Spännande!

Vad är det för fel på 58:ans motor?

Nupski

Citat från: olasand skrivet 10 december 2010, 00:05:18 AM
Spännande!

Vad är det för fel på 58:ans motor?

Den går inte att få tät så den läcker rätt mycket olja och den börjar bli väldigt slö så det får bli motorbyte.

M

Citat från: Tomas skrivet 10 december 2010, 13:26:42 PM
Den går inte att få tät så den läcker rätt mycket olja och den börjar bli väldigt slö så det får bli motorbyte.

Gott för 58:an är ju en total läcker buss.

/M

Gabi94

Kommer den få samma motor eller blir det en av dom nyare volvon?

Nupski

Stiltje över julen, två människor med olika scheman och en ond rygg plus tusen till ursäkter satte stopp för att fortsätta jobba med det som är kvar. För cirka en vecka sedan så plockades motorn ut samt alla rör och kablar i ramen plockades ner. Idag var tanken att börja kapa ner ramen i mindre bitar men 900kubik lecakulor i två fina högar på garageplan satte stopp för dessa aktiviteter, så nu blir det väntan tills någon har behagat flytta på dessa fina högar.


Motorn ståendes på pall inför väntan på nya äventyr. Är det någon som känner någon som vill renovera en D96AL? Motorn fungerar men skulle behöva sig en genomkörare.


Den tredje mannen i gänget som håller liv i Ringliniens bussar är en fena på att sortera skrot så här är hans hög. Allt som är användbart sparas och katalogiseras.


Så här ser ramen ut utan motor och den är ungefär som jag förutspått väldigt lätt i framänden så med ett två meterspett så gick det att lyfta den för hand  utan problem.