Busslink VS Keolis, varför envisas med Keolis?...

Startat av virtual1, 09 december 2010, 22:33:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Även om Busslink nu 'bara' lever kvar som varumärke så undrar jag smått varför vissa skribenter envisas med att döpa sina bilder till 'Keolis 7504' t.ex. - ett varumärke är ju något ett bolag vill förmedla och sällan tvärtom, jfr. People Travel Group som har varumärkena FAC samt Ramkvillabuss bl.a. - men här är det ingen som skriver PTG eller People Travel Group då man visar bilder på dessa bussar? var är konsekvensen?

Inte skulle väl heller någon komma på tanken och säga att 'Jag äter Kraft-choklad' då man avser att man käkar nåt från Marabou heller? - eller f.ö. skriva 'Jag dricker en dryck från Coca Cola company' då man vill visa att man dricker Fanta?!

Enda vettiga undantaget jag kan komma på är väl Bergkvarabuss/Traveller då dessa använder samma numreringssystem, att då referera en travellerbuss som en Bergkvara har en viss logik, men annars undrar jag vad vissa skribenter tänker då Busslink är det _enda_ varumärket som Keolis har för busstrafik! 

Det är ju inte heller så att bolaget har bytt namn heller, Keolis har ju (del-)ägt Busslink ett bra tag, medans man i t.e.x. Veolias fall har ursprunget i Connex (och Linjebuss än längre än så)

Men visst, för de som vill fortsätta skriva 'Keolis' så varsågod, men jag tänker IAF fortsätta namnge mina bilder med Busslink, tacka vet jag konsekvens =)

homer

Inom några år när Keolis är mer känt som varumärke kommer troligen Busslink helt att försvinna, personligen hade jag nog tyckt de hade varit bättre att slakta Busslink över en natt som Nobina gjorde med Swebus, de blir mer konkret för personalen att de allt blir nytt och man vet vad man heter, som de är nu kan de säkert vara svårt att veta vad man ska svara i telefon mm

buskörare

Man håller på att byta ut skyltar och märken även på depåerna från Busslink till Keolis, så det är nog på gång. Hörde att det var en avtalsfråga att ha kvar Busslink ett tag till, men vet inte sanningshalten i det.
All annan busstrafik Keolis har har väl Keolis som namn, så det kommer nog även här.

Ersa

Att sätta ett specifikt datum på namnbytet blir halvsvårt. Gamla avtal körs ju vidare med namnet Busslink tillsvidare, medan alla nya avtal (t.ex Jönköping) drar igång under namnet Keolis.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2010, 22:33:44 PM
Även om Busslink nu 'bara' lever kvar som varumärke så undrar jag smått varför vissa skribenter envisas med att döpa sina bilder till 'Keolis 7504' t.ex. - ett varumärke är ju något ett bolag vill förmedla och sällan tvärtom, jfr. People Travel Group som har varumärkena FAC samt Ramkvillabuss bl.a. - men här är det ingen som skriver PTG eller People Travel Group då man visar bilder på dessa bussar? var är konsekvensen?

Jag och Peter Erret skriver People Travel Group. Somliga andra här skriver andra namn innan företagen ens bytt namn, Det är löjligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Re:
#5
Man behöver ju dessutom inte bli så upprörd över detta. ;) Keolis får fasa ut sitt varumärke Busslink i vilken tid de vill. Skönt att slippa stressen och framför allt kostnaderna att byta ut alla skyltar på hus, alla dekaler på alla fordon och alla uniformsloggor under samma dygn. Men framöver måste det väl till ett specifikt datum då allt skall vara ändrat.

Jimmy

Hej.
Har någon sett om man börjat märka om bussar från Busslink till Keolis?
Har sökt och läst igenom många inlägg här på Bussnack men hittar inget som bekräftar det.

Jag ställde följande frågor till Keolis info-avdelning 27 december 2010:
* Hösten 2010 bytte Busslink namn till Keolis Sverige. Vilket exakt datum skedde detta?
* Kommer bussarna märkas om från Busslink-logga till Keolis-logga?

Och svaret från Keolis 3 januari 2011 blev:
Busslink bytte namn till Keolis Sverige AB den 25 oktober 2010 och vi kommer nu att påbörja bytet av dekaler på fordonen till Keolis logotyp.


Mvh Jimmy


Ersa

#7
Norrtäljegaraget har nu fått Busslinkskyltarna utbytta till Keolisskyltar.
Lika bra att byta ut dem redan nu, när man även ska byta ut den igen i sommar? ;)

Möllers

Så lägge det står busslink på bussen ni fotar, så behöver ni inte skriva Keolis då vad är problemet.

Ted Selander

Citat från: Jimmy skrivet 14 januari 2011, 16:53:27 PM
--- och vi kommer nu att påbörja bytet av dekaler på fordonen till Keolis logotyp.

Mvh Jimmy

Jo, samarbetsdekalen (SL i samarbete med...) ska bytas. Att kalla det för logotyp är dock fel, i varje fall när vi talar SL-trafik.

Den nya Kelois Sverige/Busslink-logotypen (som alltså inte sitter på bussar i SL-trafik) finns på www.keolis.se, och har även visats här i en annan tråd.

/Ted

Fredrik Klint

Har en akterbild på 7453 med stor Keolislogga i bakrutan.

Ted Selander

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 januari 2011, 23:59:14 PM
Har en akterbild på 7453 med stor Keolislogga i bakrutan.

Låter som ett kvalificerat bus?

/Ted

Fredrik Klint

Ja det är möjligt. Det var redan 23 november, den kanske är borta nu?

Peter Erret

#13
Citat från: Bussmicke skrivet 10 december 2010, 10:31:30 AM
Jag och Peter Erret skriver People Travel Group. Somliga andra här skriver andra namn innan företagen ens bytt namn, Det är löjligt.

Den som är registrerad fordonsägare får bli det namn som jag skriver på bilderna, däremot har jag slarvat och inte skrivit Busslink i Sverige utan bara Busslink.

Jag avvaktar således tills Keolis reggar sina bussar till annat namn än "Busslink" och vad jag förstod kommer man att ha en dekal framtagen som heter "SL i samarbete med Busslink/Keolis" inom kort för att senare byta den till "SL i samarbete med Keolis".  :)

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 15 januari 2011, 00:16:40 AM
Låter som ett kvalificerat bus?

/Ted

En tänkbar idé är att just denna vagn, 7453, var den som var på Persontrafik 2010 (Älvsjömässan) och att den därför fick denna stora logga i bakrutan.