Huvudmeny

B58 med vxl ZF S6

Startat av S Svensson, 16 september 2007, 19:15:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

När jag nu svarar på olika uppgifter om bussar så kom jag att tänka på B58 med ZF S6 manuell låda. Hur många sådana har det funnits i Sverige ? Vet att Oscarshamn OOAB hade en en gång.
GDG hade väl ingen sådan vad jag vet, men började just tvivla!!

Sören S

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 16 september 2007, 19:15:54 PM
När jag nu svarar på olika uppgifter om bussar så kom jag att tänka på B58 med ZF S6 manuell låda. Hur många sådana har det funnits i Sverige ? Vet att Oscarshamn OOAB hade en en gång.
GDG hade väl ingen sådan vad jag vet, men började just tvivla!!

Sören S
Är det nån som kan förklara med ord hur den såg ut? Om det är en rak 6 växlad utan splitt  så fanns det en i 2635 (prov) samt en i Bosse Larsson (1169)
mvh Fernestad

S Svensson

Det är samma som finns i B10M från 1980 i Sverige. S6 är antalet växlar och sedn finns en storleksangivelse. S6-65 finns där effekt är låg,S6-80 vanliga B10M första åren medan S6-90 var den vanliga efter ett tag. GMG (Swebus blivande nr 1200) var den lila bussen som provades med S6-90.
2635 Van Hool 300 expressbuss var prov för nytt chassie. Den lär ha gått över 300000mil. Den skrotades tillsammans med 2636 i Nykroppa.Vet ej tiden.

1978 finns en artikel i en engelsk tidning som provade B58 med S6-80. Denna variant fanns på exportvarianter.

Nicklas Vasa

GDG 2635 finns kvar, den ägs sedan länge av en tjomme i Strömsund....

S Svensson

Detta visste jag inte. För i ÅW stod det en gång att 2635 och 2636 var där för skrotning. SS

Nicklas Vasa

Vad är "ÅW" ? Jag fick en historia förklarad för mig under ett långt telefonsamtal, om hur man hade varit ner och hämtat ett antal GDG Vanhool:er, för någon tänkt renovering, där bland annat 2425 och 2635 ingick, så bägge ägarna till dessa känner varandra, och renoveringen tycks dra ut på tiden....     fick berättat för mig att 2635 var väldigt rostig under, och GDG var väl inga höjdare på rostskyddsbehandlingar....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 september 2007, 17:24:55 PM
Vad är "ÅW" ? Jag fick en historia förklarad för mig under ett långt telefonsamtal, om hur man hade varit ner och hämtat ett antal GDG Vanhool:er, för någon tänkt renovering, där bland annat 2425 och 2635 ingick, så bägge ägarna till dessa känner varandra, och renoveringen tycks dra ut på tiden....     fick berättat för mig att 2635 var väldigt rostig under, och GDG var väl inga höjdare på rostskyddsbehandlingar....

ÅW = Ånghwisslan. Det är en tidning för tågintresserade som förr också innehöll en del om bussar. Främst sådana som ägdes av SJ med dotterbolag. Eftersom ÅW skrevs av medlemmarna själva har uppgifterna ungefär där samma sanningshalt som de i Bussnack. Det vill säga i stort sett trovärdiga men inte precis Guds ord.
När det gäller skrotning av bussar händer det ju också att dessa beslut ändras i absolut sista stund genm att någon intressent dyker upp och köper bussen.
Mer om ÅW här