Stadstrafiken i Skara 1969

Startat av Bengt H, 07 december 2010, 18:07:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

"Tack för bilder från stadstrafik i mindre städer, det är inte alltför vanligt", skrev Ola i tråden om Mercedes i Värnamo. Så, varför inte välja en bild från en liten stad:

Stadstrafiken i Skara sköttes i februari 1969, när bilden togs, av Bengts resetjänst med denna buss, R 502, en Volvo B70503 med kaross från Larvik. Tillverkningsåret ska vara 1964. På den tiden gick stadstrafiken i Skara bara under vintern. Jag har för mig att utbudet ska vara större nu för tiden.

En av de diskreta hållplatsskyltarna skymtar på andra sidan gatan i bildens högerkant.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 07 december 2010, 18:07:47 PM
"Tack för bilder från stadstrafik i mindre städer, det är inte alltför vanligt", skrev Ola i tråden om Mercedes i Värnamo. Så, varför inte välja en bild från en liten stad:

Stadstrafiken i Skara sköttes i februari 1969, när bilden togs, av Bengts resetjänst med denna buss, R 502, en Volvo B70503 med kaross från Larvik. Tillverkningsåret ska vara 1964. På den tiden gick stadstrafiken i Skara bara under vintern. Jag har för mig att utbudet ska vara större nu för tiden.

En av de diskreta hållplatsskyltarna skymtar på andra sidan gatan i bildens högerkant.

Mycket trevligt. Det var väl också så att den här linjen bara kördes på fredagar. Och visst: i dag utförs tätortstrafiken av två DAB Silkeborg och är betydligt tätare. Den går också måndag-lördag med ett tiotal turer per buss (hälften på lördagar).

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 07 december 2010, 18:07:47 PM

Trevligt! Bussen har chassinr 705-597 och karossnr 953. Den hamnade senare i O-län som O922 / FHN202. Återkom till R-län, bl.a. hos Ekdéns i Kvänum. Blev orkesterbuss 1980.

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2010, 18:19:38 PM
Mycket trevligt. Det var väl också så att den här linjen bara kördes på fredagar. Och visst: i dag utförs tätortstrafiken av två DAB Silkeborg och är betydligt tätare. Den går också måndag-lördag med ett tiotal turer per buss (hälften på lördagar).

Jag lyckades hitta tidtabellen från mitt besök i februari 1969. Möjligen drogs trafiken ner så småningom till enbart fredagar, men denna vinter gick bussen alla vardagar inklusive lördagar.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2010, 18:19:38 PM

Tätortstrafiken i Skara utförs numera av två Neoplan Centroliner, DAB:arna rullar sedan en tid i Danmark.

Bussmicke

Det var inte många turer på dessa 4 linjer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 11 december 2010, 01:09:35 AM
Det var inte många turer på dessa 4 linjer..

Påminner lite om dagens tätortstrafik i Tranås - fast där går bussarna bara M-F.

Silo

Jämförde lite med dagens linjer. På söder, alltså mot "Bågen", är linjesträckningen än idag nästan identisk med den från 1969.