Försenad start Borås-Värnamo?

Startat av Olof Lagerkvist, 07 december 2010, 15:55:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

JLT har publicerat en liten notis om att starten av den nya expresslinjen är försenad.
http://www.jlt.se/nyheter/nyhet101202_2.asp
Västtrafik verkar helt ha tagit bort sin tidigare nyhet om linjen och har inte ens någon förklaring till varför den är försenad.

Jag kanske övertolkar budskapet i nyheten en aning, men intrycket jag får är att varken avtalen mellan JLT och Västtrafik eller Västtrafik och operatören är klara för att trafiken ska kunna startas.

Vad kan problemet vara? Är det något JLT och Västtrafik inte är överens om? Avtal om taxa vid gränsöverskridande resor kanske? Tidtabellen? Något annat? Har operatören uppmärksammat beställarna på något som verkar tokigt eller svårgenomförbart i upplägget?

JLT lägger tydligen i alla fall ner linje 236 Värnamo-Gislaved som planerat redan till tidtabellskiftet. Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Enligt senaste info jobbas det för trafikstart ca början jan 2011  men som sagt om alla är inblandae parter är helt överens är en annan 5a..  den är tänkta vara ung 1,5 - 3 år för att se om den är något att satsa på
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 07 december 2010, 19:32:34 PM
Enligt senaste info jobbas det för trafikstart ca början jan 2011  men som sagt om alla är inblandae parter är helt överens är en annan 5a..  den är tänkta vara ung 1,5 - 3 år för att se om den är något att satsa på

Okej, tack för info!

Kommer linjen igång i början av januari blir det väl ganska vettigt ändå. En sådan här typ av linje kan nog inte få särskilt god beläggning i julhelgerna ändå, utan det blir mest när arbetsplatser, skolor, högskolor m m kommer igång ordentligt igen som det blir mer intressant att se hur populär den kan tänkas bli.

Det bilpendlas tydligen ganska mycket Tranemo-Gislaved/Anderstorp och liknande sträckor så förhoppningsvis innebär linjen en möjlighet för många att kunna gå över till busspendling istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Det ska bli nitressant att se om det blir många som åker med denna nya linje.. det var tal om 6 st turer i varje riktning per dag ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan K

Hade nog själv satsat på en mix mellan tåg och buss.
4 dt med tåg som täcker upp och ger 2 tim-trafik på Kust-till-kust mellan Borås och Alvesta samt
4 dt med buss i pendlingslägen som ger bättre trafik för orterna som inte har tåg.

Förbindelserna mellan Värnamo/Alvesta och Borås/Göteborg måste förbättras och ge möjlighet till pendling.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 08 december 2010, 17:24:43 PM
Hade nog själv satsat på en mix mellan tåg och buss.
4 dt med tåg som täcker upp och ger 2 tim-trafik på Kust-till-kust mellan Borås och Alvesta samt
4 dt med buss i pendlingslägen som ger bättre trafik för orterna som inte har tåg.

Förbindelserna mellan Värnamo/Alvesta och Borås/Göteborg måste förbättras och ge möjlighet till pendling.

Du glömmer att busslinjen också är tänkt för pendlande t ex Tranemo-Gislaved och Gislaved-Värnamo och vice versa. Detta behov kan inte täckas med tåg.

Men vi kan väl hoppas att när tidtabellen väl kommer så fyller den ut åtminstone några luckor i tågtrafiken mitt på dagen så den inte går samtidigt som tågen.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Senaste besked är trafikstart i februari... den som lever får se.. är inte klart med biljettsystem heller ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Hörde av inside att dem pratat om att ha båda maskinerna .. då blir det lika dumt som på Linje 250
Blå buss tar bankkort JLT målad tar pengar men inga bankkort ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Dubbla maskiner är värdelöst bara problem ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Nu är det klart med linje 700 Västtrafik vill ha start 28 feb.. dubbla biljettmasiker men inga kontanter..nu är det "bara" fixa nya schema uppställningsplatser och rusta vagnar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 18:24:39 PM
Nu är det klart med linje 700 Västtrafik vill ha start 28 feb.. dubbla biljettmasiker men inga kontanter..nu är det "bara" fixa nya schema uppställningsplatser och rusta vagnar..

Där ser man! Det innebär dock att det inte funnits några expressturer Gislaved-Värnamo (gamla linje 236) sedan 10 december och resenärerna får klara sig med lokala busslinjer en månad till. Nu är det säkert iofs inga större problem, alternativen är ganska snabba också.

Men det ska bli spännande att se hur det blir med nya linje 700. Framförallt hur det blir med antal resenärer Tranemo-Gislaved och liknande som väl aldrig varit särskilt imponerande tidigare gånger det har provats. Men med en lite längre linje den här gången kanske den kan passa fler pendlare (t ex att fler kanske slipper byta osv).

Dubbla biljettmaskiner är givetvis aldrig roligt men det är väl tyvärr inte mycket att göra åt på länsöverskridande linjer. Risken som jag ser det är att det är lätt gjort att råka få olika regler i de olika systemen på samma linje så att en resenär kan vara "ungdom" i det ena och "vuxen" i det andra, eller får ta med sig hund och fyra barn i det ena och bara två barn i det andra. (Bara exempel, jag vet inte om reglerna skiljer just på de här punkterna, men ändå.)

Dessutom hoppas jag att både Västtrafik och JLT tar fram intressanta periodkort så att man slipper ha flera kort som dessutom kanske måste överlappa varandras giltighet vid gränsen och liknande.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja JLT och V-T har väl inte riktigt samma åldersgränser. Vi får hoppas vi får lära oss detta ordentligt.
Enligt senaste besked lär trafikstart bli 14mars . 3st vagnar varav 2 ställs i Tranemo 1 startar i Borås och en fr Tranemo tom till Värnamo.. Dessa 3 är 2002 års modell Volvo B12M som skall rustas och få dubbla biljettmaskiner..Ingen kontanthantering på bussen.
Resandet Tranemo- Gislaved återstår att se om det blir högre nu var ju väldigt få som åkte förr.. Men den som lever får se.. Beror ju på vilka tider det blir och hur många ställen vi skall stanna på . Vad som sagts förut är ju 1 stopp i varje samhälle.. om det stämmer återstår att se tar det för lång tid blir det inte så intressant att åka..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2011, 20:09:20 PM
Ja JLT och V-T har väl inte riktigt samma åldersgränser. Vi får hoppas vi får lära oss detta ordentligt.
Enligt senaste besked lär trafikstart bli 14mars . 3st vagnar varav 2 ställs i Tranemo 1 startar i Borås och en fr Tranemo tom till Värnamo.. Dessa 3 är 2002 års modell Volvo B12M som skall rustas och få dubbla biljettmaskiner..Ingen kontanthantering på bussen.
Resandet Tranemo- Gislaved återstår att se om det blir högre nu var ju väldigt få som åkte förr.. Men den som lever får se.. Beror ju på vilka tider det blir och hur många ställen vi skall stanna på . Vad som sagts förut är ju 1 stopp i varje samhälle.. om det stämmer återstår att se tar det för lång tid blir det inte så intressant att åka..

Eftersom det tidigare sagts att det skulle bli övertaliga bussar från linje 100 i denna trafik så ligger ju Veolia 2275-2277 nära till hands då.  :-\

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2011, 20:09:20 PM
Resandet Tranemo- Gislaved återstår att se om det blir högre nu var ju väldigt få som åkte förr.. Men den som lever får se.. Beror ju på vilka tider det blir och hur många ställen vi skall stanna på . Vad som sagts förut är ju 1 stopp i varje samhälle.. om det stämmer återstår att se tar det för lång tid blir det inte så intressant att åka..

Ja, jag reagerade lite på det där med bara ett stopp i varje samhälle. Ett tydligt Express-koncept alltså. Men frågan är om man inte går lite väl långt och hoppar över lite väl många intressanta hållplatser.

Jag tycker mig tydligt se två-tre ställen i nästan varje samhälle där det vore bra att stanna. Resecentrum och Södebro/Mariedalsgatan i Borås, stationen i Limmared, skolan och busstationen i Tranemo, busstationen och industriområdet med gamla gummifabriken i Gislaved, västra industriområdet och busstationen i Anderstorp, stationen i Bredaryd samt Sörsjö/Vitarör-området, Sjukhuset och busstationen i Värnamo.

Sedan är väl frågan om det inte vore praktiskt att stanna i Lockryd med åtminstone vissa turer där det kan tänkas passa anslutningar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jan Sjöberg

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 januari 2011, 22:49:07 PM
Eftersom det tidigare sagts att det skulle bli övertaliga bussar från linje 100 i denna trafik så ligger ju Veolia 2275-2277 nära till hands då.  :-\

Tänker dem köra med det "Skrotet"? Så blir nog inte Veolia gamla som entrepenör för den linjen!
227x serien skulle stå på skroten ...hela högen ... dem är alltför nerkörda på 100 linjen för att kunna frächas upp till att bli hyffsade bussar att köra med på en "nystartad linje" Dem som inte åker så ofta och tänker sig att åka med 700an  kommer få en chock!!!!
Dem återvänder inte i första taget som resenärer ... men vill Veolia skrämma bort resenärena? Ja då ska dem köra med dessa..
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss