SS H16 - en omkorgning ger H15

Startat av Gunnar D, 07 december 2010, 15:49:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Några H16 (ScV/ASJ) blev omkorgade med karosser från H15/H15A kring år 1960. Det fanns väl fördelar med en enhetlig höghusbusspark som av behovsskäl hade krymt. Hägglundskarosserna kanske även hade lägre underhållskostnad. Här ovan ses H15 1125 levererad som H16 år 1948.  Hornsbergshallen den 2 jan 1967.

Mvh Gunnar

Mr H

Åh vilken fin bild Gunnar!

Det här är alltså en del av det sparade buffertlagret inför dagen H
som då bilden togs kastats ut från hallen?

Ingick de där vagnarna i "högen" på skroten i Högdalen? Där ingick väl bara de H15 som sparades till sist? Vart tog i så fall de här vägen?

Hälsn
Mr H

Gunnar D

Dessa bussar måste vara en del av buffertlagret.

I mars -67 fanns det många H15 i Högdalen som skrotades/skulle skrotas. I oktober -67 fanns det iaf en "liten hög" med H15 där. Tyvärr följde jag inte 1125 eller de andra individernas öde särskilt.

Mvh Gunnar

Mr H

Jaha jag upptäckte inte vad för verksamhet som utövades i  Högdalshallen fören under försommaren 1967 och då var det rejält påfyllt med spårvagnar förstås. Man kan väl anta att den här bussen tillhörde de som gick till de sälla jaktmarkerna under våren 67 då.

Mr H

Gunnar D

Hittade en anteckning från 11/3-67 då följande H15 kunde skönjas i Höh (det fanns många fler):

1024
1049
1094
1309
1338
1345

/Gunnar


Mr H

Hur många H15 tror du att det var på ett ungefär - tummen och pekfingret?

(Jag frågar därför att det har ju spekulerats friskt i hur många H15 som såldes till bl.a Civilförsvaret).

Mr H

Gunnar D

#6
Ja, åtminstone ca 25 st H15 på Högdalsskroten 11 mars-67.

/Gunnar

Peter Rost

Trevlig bild! På tal om H15, någon som vet när H15 1075 slopades, hamnade den rent av hos Civilförsvaret?

/Peter

Mr H

Den var väl med till slutet och hamnade i "H15-högen" i Högdalen. SSS hade utfärd med
just den vagnen under försommaren 1967.

Mr H

BengaB40

Hej! I anslutning till Gunnar D:s fina H15/16 bilder, började jag fundera över SS:s linje 51, vilken jag minns som en typisk "Höghus"-linje vid mina besök i huvudstaden på 50-talet. När döptes linjen om till 73, var det i samband med Metropol-introduktionen? Undrar BengaB40

Hasse L

Citat från: BengaB40 skrivet 13 december 2010, 21:14:20 PM
Hej! I anslutning till Gunnar D:s fina H15/16 bilder, började jag fundera över SS:s linje 51, vilken jag minns som en typisk "Höghus"-linje vid mina besök i huvudstaden på 50-talet. När döptes linjen om till 73, var det i samband med Metropol-introduktionen? Undrar BengaB40
Linje 51 kördes med Metropol några år fram till den stora omläggningen i november -57, då linjen lades ned och sträckan Slussen - Frihamnen togs över av linje 73, som innan dess hade gått till Hjorthagen i norr. 73:an kördes aldrig med Metropol.
När Metropolerna tog över 51:an efter höghusen minns jag inte. 1954-55?

Mvh /H

BengaB40

Hej! Tack för info! Linje 51/73 var en kul linje för en bussdiggare, man fick ju efterhand pröva på både Scania- och Volvo-Capitolerna också! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 december 2010, 22:31:00 PM
Linje 51 kördes med Metropol några år fram till den stora omläggningen i november -57, då linjen lades ned och sträckan Slussen - Frihamnen togs över av linje 73, som innan dess hade gått till Hjorthagen i norr. 73:an kördes aldrig med Metropol.
När Metropolerna tog över 51:an efter höghusen minns jag inte. 1954-55?

Mvh /H

Var inte Metropol PR-fotograferad just på linje 51 tidigt 1953?

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 14 december 2010, 12:21:52 PM
Var inte Metropol PR-fotograferad just på linje 51 tidigt 1953?

/Gunnar
Jovisst. Fast när fotot ─ vid Nybroplan ─ är taget vet jag inte, men det visas i Spårvägskartan 1954. I 1953 års karta uppmärksammas också Metropol, men då med en pedagogisk skiss.

/Hasse

Mr G

Själv har jag inget minne av 50-talets linje 51, och på de bilder jag har sett har det aldrig förekommit H15/H16, men ändå borde det väl ha gått såna åtminstone under den här 51:ans första tid.

Linjenumret blev ledigt den 1 november 1948 när föregångaren byter nummer till 33 inför konverteringen till trådbussdift. 2,5 år senare, den 1 april 1951 omnumreras dåvarande linje 81  och tar över det lediga linjenumret, 51. Linjesträckningen anges till Södermalmstorg - Frihamnen (5,3 km). Det fanns också en linje 51C den första tiden, nummerbytt från 81 C samma datum som ovan, men nerlagd redan den 7 december 1953. Linje 51 blir inte heller särskilt långvarig. Den 24 oktober 1957 (stor trafikomläggning den dagen när t-banan invigs på sträckan Slussen - Centralen) försvinner 51 som linjenummer åter igen när linjerna 51 och 73 slås ihop till nya linje 73.

Informationen säger vidare att linjen blir enmansbemannad och trafikerad med Metropol den 26 maj 1954 och fr o m den 16 juki 1956 trafikerad med Capitol.

För mig som bara har sett linje 51 på bilder är den en metropollinje. BengaB40 har sett den live och har en annan bild. Ur informationen ovan tycks bägge bilderna stämma med verkligheten.
吉先生