Behövs ingen upphandling

Startat av Krille, 07 december 2010, 15:04:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article1114451.ece

Jag kan inte se några direkta fel i hur Skelleftebuss bedriver trafiken, men nog känns det en aning visionslöst.
Tex fortfarande inga genomgående linjer, olika körvägar lågtrafik/högtrafik och tämligen begränsad turtäthet.
Jmf Kristianstad (kanske lite haltande, men städerna är iaf ungefär lika stora) där huvudlinjerna går var 10:e-15:e minut dagtid.

/K

Greger Larsson

#1
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2010, 15:07:40 PM

M a o så är hela kommuntrafiken självbärande utan skattesubventioner och drivs enbart på underlag av biljettintäkter, kan det verkligen vara sant?

Jo visst är det sant, bolaget har inte fått något driftsbidrag till stadstrafiken sedan 80-talet.
Ett sådant bussbolag skulle nog flera kommuner vilja ha? ;)

Nu kanske vän av ordning undrar hur det går till, för särskilt självbärande är ju inte sådan trafik.. Dock har ju stadsbusstrafiken under åren varit en mindre del av Skelleftebuss totala verksamhet så därigenom har man kunnat balansera överskott från övriga avdelningar till att driva stadstrafiken utan bidrag från kommunen. På senare år har det blivit svårare, dels har marginalerna minskat i den upphandlade trafiken, dels har man(av politiska skäl) tvingats avhända sig vinstdrivande verksamhet, t ex delägarskapet i Skellefteå Lastbilsstation.
Tidigare ledning i bussbolaget propagerade faktiskt för en upphandling av stadstrafiken, något som kommunen(av förklarliga skäl) inte ville ha.. De nuvarande ägardirektiven är också att bolaget ska bedriva stadstrafiken med egna medel. Vilket på längre sikt knappast är någon bra lösning för bolaget.