Dagens dubbeldäckare; 7.

Startat av Hasse L, 07 december 2010, 08:00:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Russell Square.

Sista dagen med Routemasters på linje 7 gästades linjen av bl.a. RM 1 från London Transport Museum. Denna, den första prototypen, byggdes 1954 och togs i linjetrafik i februari 1956. Konduktören ger på gammalt manér tecken för vänstersväng.

Omnilasse

Härlig bild!
Frågan man ställer sig är ju förstås hur konduktören gjorde tecken för högersväng, kan ju aldrig ha blivit lika elegant?

Björn Forslund

Instämmer. Visst är det något speciellt med det forna Imperiet.
Det finns ju blinkers på bussen, konduktören kanske bara signalerar åt bakomvarande bilar att bussen ska in vid en hållplats?

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 december 2010, 08:00:12 AM
Denna, den första prototypen, byggdes 1954 och togs i linjetrafik i februari 1956.

Hej!

Kul med en bild på RM1!
Den uppvisar ett flertal detaljer som utmärker tidiga utföranden av Routemasters hos LT:

*Den blanka kylarlisten har ingen mittdelning, där senare ett trekantigt AEC-märke sattes i överkant,
  här sitter i stället ett London Transport-märke i framkant på motorhuven.
*Vindrutorna på övervåningen är inte öppningsbara, detta kom senare i serien.
*Ventilationsgallren vid strålkastarna finns kvar, sattes senare igen.
*Bakhjulen täcks av s k hjultallrikar, dessa försvann efterhand.
*Midjebandet är här cremefärgat, blev senare vitt,
  den nedre delen av frontens luftgaller (som ligger i midjebandet) sattes även senare igen.

mvh K R

Hasse L

Citat från: Omnilasse skrivet 07 december 2010, 08:08:43 AM
Härlig bild!
Frågan man ställer sig är ju förstås hur konduktören gjorde tecken för högersväng, kan ju aldrig ha blivit lika elegant?
Läste just i Ken Blacker´s förträffliga The London Trolleybus att åtminstone trådbussar tillverkade på 30-talet försågs med ett conductor´s signalling window i högersidan. Dessa togs emellertid snart bort, antagligen vid första revisionen. Men signalering var alltså tänkt att kunna ske även vid högersväng. Före kriget.
Mvh /H

Cero

Tycker Routemastern, tillsammans med Scania CR76-110-111 tillhör de snyggaste bussarna som tillverkats. Härlig bild och kul att man fortfarande kan ta en tur med dessa i reguljär trafik.

Avdelningen onödigt vetande noterar att fronten på RM1 inte är original. RM1-RM4 var prototyper och levererades med andra designer på fronten än den som sedemera blev standard i produktion, dvs den på bilden. RM1 fick front med traditionellt utseende i mitten av 60-talet. Första Routemaster ur produktionsserien och också den första med "rätt" front var RM8 vilken byggdes 1958 men blev den sista att tas i trafik 1976. Såväl RM1-RM4 som RM8 är numera bevarade.