Har skapat en namnlista för att byta säten på Solaris i GBG

Startat av danneh, 05 december 2010, 00:38:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Hej,
Jag skrev om denna namnlista i den tråd om responsen från Veolia om sätena, men kom på att det kanske inte uppmärksammades så mycket i den tråden. Så jag skapar en ny tråd om det, så jag kan få fler namnunderskrifter.
Tacksam för fler namnunderskrifter! Desto fler, desto bättre!
http://www.namnlista.se/byt-saten-pa-solaris-bussarna-i-goteborg
Tack allihop!

Ersa

Ska du alltså försöka övertala en operatör att lägga ner en stor del av sin vinst på att byta säten trots att avtalet godkänner de nuvarande stolarna? Där går du nog in i en vägg. Rimligtvis är Västtrafik de enda du ska påverka, men då måste det ju skjutas till skattepengar för att bekosta nya säten. Hur många vill ha skattehöjningar pga det? Ska alla i hela länet, eller bara i vissa kommuner få höjd skatt för att bekosta sätena?

danneh

Jag tänker "kämpa" för det. Sen får du tycka vad du vill, du får tycka jag är dum i huvudet om du vill. Inte mitt problem isf.

Ersa

Citat från: danneh skrivet 07 december 2010, 21:37:02 PM
Jag tänker "kämpa" för det. Sen får du tycka vad du vill, du får tycka jag är dum i huvudet om du vill. Inte mitt problem isf.

Kämpa är en sak. Men kämpa då mot rätt instans, dvs trafikhuvudmannen Västtrafik och dess ägare kommunerna och landstinget.
Då Västtrafik godkänt Veolias säten har därför Veolia inte gjort något "fel" som kan rättas till genom kampanjer.

forthemoment

Jag håller med dig om sätena! Har suttit i dom ibland när jag åkt med som vägvisare, eller emellan avlösningar. Men jag tror precis som Ersa att det är bättre att rikta det mot Veolia, eller kanske båda i så fall. Västtrafik är väl intresserade utav att få mer kunder och då kan man inte ha sådana träbankar heller. Det får ju inte en inbiten bilpendlare, van vid stora sköna bilsäten att börja åka buss regelbundet. Har man minsta problem med ryggen får man ju ont direkt i dom sätena.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

Citat från: forthemoment skrivet 08 december 2010, 12:20:56 PM
Men jag tror precis som Ersa att det är bättre att rikta det mot Veolia

Det var väl Västtrafik du menade?

yngrot

Frågan är väl om Västtrafik bryr sig om att lyssna??  I vissa frågor struntar de i vad både förare och resenärer tycker ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Om inte Västtrafik bryr så varför skulle Veolia göra det? Det är ju inget officiellt fel på sätena så Erik har helt rätt i sak när han påpekar att man ju bör vända sig till rätt instans om man vill klaga. I det här fallet är det ju då trafikhuvudmannen Västtrafik och de ägare som står bakom.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 08 december 2010, 20:06:51 PM
Om inte Västtrafik bryr så varför skulle Veolia göra det? Det är ju inget officiellt fel på sätena så Erik har helt rätt i sak när han påpekar att man ju bör vända sig till rätt instans om man vill klaga. I det här fallet är det ju då trafikhuvudmannen Västtrafik och de ägare som står bakom.
Problemet för västtrafik är väl just i sådana fall att man inte haft kravet på säten i upphandlingen. Det är ju en rätt stor extrakostnad att byta ut också. Man vill ju knappast gå och begära mer pengar till politikerna för att få säten i ett antal bussar utbytta. En politiker frågar ju då varför man inte tänkt på det från början etc. Alternativen för Västtrafik är ju i sådana fall att dra ner på trafiken för att finansiera det hela...och det är nog andra trafikanter som inte tycker det är värt...

danneh

Jojo, det är främst tänkt att "nå" Västtrafik... För att öka antalet resenärer till det dubbla går ju inte om man får ont i ryggen och komforten är skit. Inte bara genom att öka antalet avgångar eller justera tidtabeller.

Jo

Det kanske är för mycket att hoppas på att stolarna byts ut på nuvarande bussarna men förhoppningsvis kanske mycket kritik kan leda till att man väljer andra stolar nästa gång. Som tidigare nämnts verkar det ju inte vara för lite stoppning eller något sådant som är grunden till problemen då personerna klarar av att åka "komfortabelt" med andra typer av stolar med lite stoppning. Jag tror därför det blir svårt för Västtrafik att speca. bort problemet i framtida upphandlingar. Man kan ju inte gärna skriva att det ska vara Vogel modell X i bussarna bara för att de flesta resenärer upplever dessa som bekväma eftersom man då förmodligen får diskussioner om att man otillbörligt gynnar en tillverkare. Och även om man specar mått/stoppning och annat är det ändå någon som utifrån detta lyckas leverera en stol som är mer obekväm än en träbänk.

Johnny

Jag åkte Solaris på linje 58 Brunnsparken-Brottkärr och tillbaka i söndags. Totalt ca 1 ½ timme. Tyckte inte det var värre än att åka Regina till Vänersborg eller Skövde, det var rätt ok även om det inte kan jämföras med de nya linje 100-bussarna.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 08 december 2010, 22:57:58 PM
Jag tror därför det blir svårt för Västtrafik att speca. bort problemet i framtida upphandlingar. Man kan ju inte gärna skriva att det ska vara Vogel modell X i bussarna bara för att de flesta resenärer upplever dessa som bekväma eftersom man då förmodligen får diskussioner om att man otillbörligt gynnar en tillverkare. Och även om man specar mått/stoppning och annat är det ändå någon som utifrån detta lyckas leverera en stol som är mer obekväm än en träbänk.

Visst är det ett formuleringsproblem. I SL-trafiken har man ju en kategori som heter "Regionalkrav" vilket innebär en lågentrébuss med bl.a mjuka stolar, höga nackstöd, bälten, gardiner, läslampor och AC. Men i ren tätortstrafik med låggolvsbussar byggda för ren tätortstrafik går det tydligen inte att ställa specifika krav på stolarna. I sådan trafik verkar det bli hårda stolar precis som de stolar som även kritiseras i de nya MAN-bussarna i Gävle och Örebro.

Klaverdörr

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:50:11 PM
Kämpa är en sak. Men kämpa då mot rätt instans, dvs trafikhuvudmannen Västtrafik och dess ägare kommunerna och landstinget.
Då Västtrafik godkänt Veolias säten har därför Veolia inte gjort något "fel" som kan rättas till genom kampanjer.

Vill inte Veolia att fler ska resa och trafiken bli mindre beroende av skattemedel, nä förstår det dom är ju ett vinstdrivande företag?
All kollektivtrafik med hög turtäthet är förlustaffärer oftast...  
Så det bästa är att det är nettoavtal ju fler som reser ju mer får Veolia i intäkter och har man felaktiga säten så väljer man bilen istället.
Jag åker mycket sällan buss numera i Gävle då Stadsbussarna här även har fullständigt odugliga säten, det det kostar att köra bil men överväger bekvämligheten att sitta skönt sedan sparar man minst 60% tid då det ofta är problem med att hålla tiden här numera...  Kollktivtrafiken går helt fel väg att göra resan obekväm och restiden ökar lavninarat och desutom förseninger som ökar på det ytterliggare.
Hoppas det blir bra när nya lagen inträder då det blir fri konkurens.
Skitbolagen som lagt underbud med skräpbussar och komfort blir utan resande.. Jag betalar gladligen dubbelt upp för årskort om tider hölls och resan var bekväm det blir ändå billigare än att åka bil jämt. Men nu är det tyvärr tvärt om, det får kosta bara man undviker dessa obekväma bussar!

Problemen är:
Det ställs inget krav på den som kör bussen, dom kan släpa med ständiga förseningar året runt utan det är befogat (raster tas vid ändhpl fast försening föreligger) samt vara otrevliga utan åtgärd av arbetsgivaren..
Det ställs inget krav på att det ska vara bekvämt att åka.
Det ställs inget krav på att betalning för resan ska vara smidigt och lätt, gamla och slöa biljettsystem.

Varför ska man få biljett när man betalar med kort? allt finns ju sparat på kortet!

Hela sverige lider av Länstrafikbolagens byrokrati som suger enorma pengar, bättre kommunerna sköter allt själva det räcker med högst 1 per kommun som sköter tidtabellsplanering och samordnar med med gränsande kommuner att genomgående trafik fungerar, resten finns det program i datorer som sköter.. När tidtabeller är klara sköter denna om hållplatser etc.. En dagtidstjänst är på närmare 1900timmar per år så tid finns..
Bara byrokratin kostar enorma pengar, lägg detta på trafiken istället..
Varför behövs det VD i länstrafikbolag som har lön på uppåt 80000kr/mån som ej tillför något, upphandling av trafiken kan inköpet på kommuen sköta då dom redan gör upphandlingar varje år och har personal för det!

Bara X-trafik har 34 anställda och ändå har varje kommun folk anställda som kan sköta detta idag men dom är bara "bollplank" (snacka om enorma dubbelkostnader för skattebetalarna)... Det skulle gå att samordna i regioner så tex småkommuner ej ens skulle behöva ha någon tidtabellsplanerare utan en större angränsande kommun sköter detta på uppdrag med den anställda dom har för trafikplaneringen..

Jag förstår att det är enorma kostnader för kollektivtrafiken i Sverige... Hoppas något händer nu med nya lagen Borgliga regeringen infört för dom har garanterat insett att detta kostar enormt med onödiga pengar med dessa Länstrafiksbolag som är en kvarleva från 80-talet!

Nu är det 2010 och Länstrafiksbolagen behövs inte längre då tekniken kommit i fatt dom!

Lägg ner i hela Sverige och gör om är min åsikt!

Olof Lagerkvist

Citat från: Klaverdörr skrivet 09 december 2010, 00:46:21 AM
Vill inte Veolia att fler ska resa och trafiken bli mindre beroende av skattemedel, nä förstår det dom är ju ett vinstdrivande företag?
All kollektivtrafik med hög turtäthet är förlustaffärer oftast...  
Så det bästa är att det är nettoavtal ju fler som reser ju mer får Veolia i intäkter och har man felaktiga säten så väljer man bilen istället.

Problemet med nettoavtal och operatörsspecifika taxor blir för de resenärer som behöver åka med flera operatörer. Då blir det väldigt krångligt och risken är att man tar bilen istället. Det är detta som är huvudanledningen till att nettoavtal väljs bort i så stor grad det bara är möjligt i upphandlingar idag. Man får fler resenärer med en länstrafikhuvudman (eller liknande) som sköter taxor och regler.

Varför ska man få biljett när man betalar med kort? allt finns ju sparat på kortet!

Ja du, bra fråga. Hos t ex Västtrafik får du ingen biljett när du reser på kortet. Man slipper då skriva ut biljetter, slösa kvittorullar, underhålla biljettautomater m m. Men då blir det klagomål från några istället som tycker det blir besvärligt att redovisa tjänsteresor. Så helt enkelt är det inte.

Skånetrafiken m fl envisas fortfarande med att man ska ha utskrivna biljetter vid tågresor med kort. "Våra resenärer skulle aldrig acceptera något annat", har man fått höra. Jodu. Om man lyfter blicken lite så ser man att det finns andra områden där det faktiskt fungerar.

Lägg ner i hela Sverige och gör om är min åsikt!

Jag läste först det där som "Lägg ner hela Sverige", men jag inser nu att jag läste fel.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-