Bilder från Ropsten denna kväll (En hel godbitar ;) - bl.a. bild på Keolis 7474)

Startat av Andreas91, 03 december 2010, 00:19:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Efter att ha spanat in andras bilder här på forumet angående de parkerade Solarisarna, så passade jag på att ta en tur till Ropsten nu på kvällen. Det var ett riktigt paradis! :D En säffle bara, så hade den relativt korta stunden där blivit helt fulländad...  ::) :P (OBS! Detta förekommer inte i rubriken, men tråden innehåller 11 bilder. ;)) För er som även är ute efter lite MaxCi-bilder, kolla vidare i Gott o blandat-tråden som snart är uppe på forumet.

Keolis 5222 - goding 1. ;D

Keolis 5182.

En bild i dagsljus - Keolis 4734 på linje 73.

En av de nya MAN-bussarna hos Söderhallen som var ute och rullade. Av de som jag hann se, så var denna, Keolis 7462, den enda som hade fungerande skyltning och här går den som en 221:a till Larsberg.

Keolis 7470.

Halvsuddig bild på Keolis 7461.

Goding 2 - keolis 5225.

Specialaren: Keolis 7474!

Hoppas att bilderna uppskattades! Ha det bra och klä er varmt i kylan! :)

/Andreas

Kimsan

Andreas91

Ja, framförallt tyckte jag att det var betydligt lättare att se linjenummer osv. i Omnicityns skyltskåp, åtminstone om vi jämför med de senaste MAN-bussarna, där textraderna tenderar att gå ihop - jag undrar verkligen hur det är att vara synskadad, när en sådan buss kommer. Kan tänka mig att det inte är det lättaste...  :-\

Nico

Tja, allt är som sagt relativt. Själv har jag dock överlag svårt att förstå SL:s förkärlek för tvåradiga destinationer. I synnerhet i de fall där sådana är onödiga och faktiskt i många fall försämrar läsbarheten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leo

Fina bilder men den tvåradiga texten suger hårt! På tok för liten text.

Krille

Citat från: Leo skrivet 03 december 2010, 15:51:06 PM

Verkar dessutom stå "via Centrum" på nästan alla destinationer.
Varför? Och vilket Centrum?

/K

Carl Eric

Citat från: Krille skrivet 03 december 2010, 15:57:48 PM
Verkar dessutom stå "via Centrum" på nästan alla destinationer.
Varför? Och vilket Centrum?

/K

Via Lidingö Centrum... Fråga mig dock inte var det ligger eller hur stort det är...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Orsaken till att det står via Centrum på bussarna, kan jag tänka mig beror på att dessa bussar svänger av huvudvägen och rullar upp till Torsvikstorg innan de når Lidingö Centrum, som ligger ett par hållplatser längre bort in på ön. 203 tror jag har skyltning a la [203 Larsberg via Näset] (OBS! från Ropsten, tror att de skiftar om vid Näset till via Centrum eller liknande) eftersom den då kör via Näset, innan även den når Lidingö Centrum och Torsviktorg, men 203 går då eg. i motsatt riktning jämfört med majoriteten av linjerna. Vet inte riktigt om det stämmer, men jag har tolkat det så.  

Bussmicke

Citat från: Leo skrivet 03 december 2010, 15:51:06 PM

Är det bättre med växlande text?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Eller varför inte bara behålla den destinationstext som i vissa fall användes förut. Hittade just en bild på BMs hemsida, där 52:an helt enkelt skyltade Karolinska Sjukhuset som Karolinska Sjh - det räckte med en rad och folk visste nog i allmänhet vad man syftade till, mao man behövde inte skriva ut hela namnet, som man då gör idag.   :-\ Här är bilden: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5150-5169_Sveavagen_Stockholm_050826.html

Leo

Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2010, 16:15:10 PM
Är det bättre med växlande text?

Förr stod det bara 201 och folk hittade ändå...  ;D

Det behöver inte stå mer än ändhållplats om du frågar mig.

buskörare

Ungefär 50% av dom som åker över bron ska till Torsvikstorg eller Lidingö Centrum. Därför är det rätt bra att ha det på bussarna, då endel bussar åker andra vägar och när man kör en sån så kan man hänvisa till dom som det står via Centrum på. Som Andreas skrev så försvinner den delen av texten efter hållplats Sturevägen (hållplatsen innan Lidingö centrum) och bara ändhållplatsen står kvar.