Huvudmeny

Fler Van Hool TD929

Startat av CS, 02 december 2010, 17:58:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

svenskbusshistoria.se dök det nu upp ytterligare 13 dubbeldäckare från Van Hool.
Samtliga verkar anges som färg Blå när man söker hos transportstyrelsen. Någon som vet var dessa är på väg?

SPE580      
SRN277      
WBO225      
WZE152   
RCP829      
RCR604      
RCR652      
RCT856      
RCX829      
RCZ553      
RBM664      
RBN361      
RBW985

Niclas Rosenius



    Svårt att gissa men Orusttrafiken är väl ganska hett tips.

    //Niclas

Jacob med C

Eller Veolia Transport Norrlandskusten?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

CS

Citat från: Jacob med C skrivet 02 december 2010, 18:13:04 PM
Eller Veolia Transport Norrlandskusten?

Hur många ska man ha där? Och när var det trafikstart?

Jan

Citat från: CS skrivet 02 december 2010, 18:22:07 PM
Hur många ska man ha där? Och när var det trafikstart?

Trafikstart den 12 dec. Totalt 15 nya DD i 2 olika modeller.
I branschen i 40 år

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 december 2010, 20:40:21 PM
Vad har Nobina köpt till Göteborgstrafiken då?

Om det är grön express du tänker på så kommer det inte bli dubbeldäckare utan vanliga boggibussar.

danneh

Boggibussar som sagt, närmare bestämt Scania. Anledningen till att det inte blev dubbeldäckare är att Göta Älv-bron inte klarar av dubbeldäckare på den körbana där den skulle köra isf, och köra den via Älsvborgsbron eller Tingstadstunneln skulle göra att restiden till Hj Brantingsplatsen skulle bli för lång och tappa konkurrensfördel. Och Hj Brantingpl är för stor hållplats att ta bort... Tyvärr.

Greger Larsson

De här listade van Hoolerna ska med största säkerhet till "Norrland". Totalt 26 nya dubbeldäckare ska komma, tveksamt(minst sagt) om dom hinner bli klara till trafikstarten 12/12. Utbildningen som var tänkt den 6:e är i alla fall inhiberad t v.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 december 2010, 22:12:28 PM
De här listade van Hoolerna ska med största säkerhet till "Norrland". Totalt 26 nya dubbeldäckare ska komma, tveksamt(minst sagt) om dom hinner bli klara till trafikstarten 12/12. Utbildningen som var tänkt den 6:e är i alla fall inhiberad t v.

Med samma operatör som förr är det ju dock ingen panik med att införa de nya bussarna exakt samma dag dom trafikstarten. Då kan man köra vidare med de äldre bussarna åtminstone december ut utan att behöva "vikariebussar". Bättre då att fasa in de nya bussarna en och en, så man kanske slipper eventuella inkörningsproblem och situationer där personal inte har hunnit få utbildning.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 december 2010, 22:12:28 PM
De här listade van Hoolerna ska med största säkerhet till "Norrland". Totalt 26 nya dubbeldäckare ska komma, tveksamt(minst sagt) om dom hinner bli klara till trafikstarten 12/12. Utbildningen som var tänkt den 6:e är i alla fall inhiberad t v.

Ingen syntes till hos Veolia i Umeå idag iaf och gissar väl att dom kommer i trafik i början på nästa år.

KG

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2010, 23:16:56 PMBättre då att fasa in de nya bussarna en och en, så man kanske slipper eventuella inkörningsproblem och situationer där personal inte har hunnit få utbildning.

Utbildning? Dom har väl busskort?

Så resonerar mina chefer!

Dieselsmurfe

Ska bli spännande att se dessa runt skeå ;). Ingen som kan läcka nå bilder på astromegorna?

RoggaBoy

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 07 december 2010, 19:43:00 PM
Ska bli spännande att se dessa runt skeå ;). Ingen som kan läcka nå bilder på astromegorna?

Håller med, pendlar själv just nu Umeå - Skeå så ser fram emot nya bussar! Någon som vet vad Veo skall köra med på linje 12/20-98 föresten?

Bussnissen

#13
Citat från: KG skrivet 07 december 2010, 19:19:52 PM
Utbildning? Dom har väl busskort?

Så resonerar mina chefer!
Seriösa bolag har utbildning på nya bussar. Ceris ska ha haft en sex dagars utbildning i Övik nyligen
på de nya Setrorna (inklusive backträning med släp), Veolia ska tydligen ha två dagar på de nya.
Nobina i Umeå har två timmar på fritiden, tid mot tid.
Gör er egen bedömning!

Ersa

Citat från: KG skrivet 07 december 2010, 19:19:52 PM
Utbildning? Dom har väl busskort?
Så resonerar mina chefer!

Tänk om den inställningen fanns i tåg- och civilflygbranschen... :-X