Vid Hjulmarknaden

Startat av Christian Ljunggren, 02 december 2010, 15:50:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Ja, du får gärna koppla in detta autentiska tillbehör på 4828 också. En switch gör ju att man slipper diskussion med icke pålästa bilprovare. Iofs kan man ju inte begära att alla ska ha allt i huvudet, men det är inte första eller andra gången bilprovningen fått bakläxa efter en felaktig "tvåa" och fått "släcka" denna gratis.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 18:15:20 PM
Ja, du får gärna koppla in detta autentiska tillbehör på 4828 också. En switch gör ju att man slipper diskussion med icke pålästa bilprovare. Iofs kan man ju inte begära att alla ska ha allt i huvudet, men det är inte första eller andra gången bilprovningen fått bakläxa efter en felaktig "tvåa" och fått "släcka" denna gratis.

En separat strömbrytare ska det vara, som kan vara avstängd under besiktning för att herr Forslund inte behöva ta en ljusdebatt med en yngre nyutbildad herre som kanske föddes året efter att regeln ändrades 1984/85. ;)

BengaB40

Hej! I anslutning till diskussionen om frökenväxel i 4828:an, kan det ju vara intressant att jämföra hennes ratt med SJ-kollegans vita dito. Det är väl nästan exakt 50 år sedan den här typen av plastratt infördes både i Volvos och Scanias tunga fordon, hade kanske att göra med servo som standard. Scania var först med den vita varianten medan Volvo började med den svarta för att senare varva mellan vitt och svart. Tyckte själv att det var trist att de gamla bakelit- och stålrattarna försvann, de var ju så typiska för vardera märket! Läste någonstans att de vita fortfarande tillverkas (som veterantillbehör) i Holland. Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

#18
De där treekrade rattarna, som satt i fordon från många olika tillverkare, gjordes av en tysk firma. Minns inte vad de heter. Men de satt bl a i Scania BF, CF, CR76, CR110, CR111 och lastbilarna under samma tid. Och givetvis i Volvo och t ex Büssing. det var bara tut-knappens logga som skilde dem åt. De fanns i svart, vitt o grått. Rattarnas ratt!

Buss-busen


Björn Forslund

Citat från: Buss-busen skrivet 02 januari 2011, 22:13:23 PM
Varför är 4828 brun?

Målad med original färgkod. Men "oxblod" bleknar med tiden och tar ljusare nyanser, vilket gör att H80:an ser mycket rödare ut, nästan som SL86. Skillnaden syns på dörrarna på H54:an som är lite rödare då de inte är ommålade. Om du ser den "brun" bör du nog justera din skärms färginställningar. ;D