Superbussen kommer närmare i Karlstad

Startat av Bjarne-W, 02 december 2010, 11:50:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Planerna på ett förverkligande av en superbusslinje, ett högkvalitativt kollektivtrafikstråk i Karlstad rycker allt närmare ett förverkligande.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/12/02/superbussen-kommer-narmare-i-karlstad/

Cyklisten

Är det bara jag som (efter att ha läst artikeln) fortfarande inte förstår vad "superbussen" innebär i förhållande till vanlig ledbuss? Är det bara för att den har udda utformning på fronten?

Mats Karlsson

Citat från: Cyklisten skrivet 03 december 2010, 20:58:51 PM
Är det bara jag som (efter att ha läst artikeln) fortfarande inte förstår vad "superbussen" innebär i förhållande till vanlig ledbuss? Är det bara för att den har udda utformning på fronten?
Nej då, jag undrar precis samma sak. Vad är det som är så super med bussen, frågar jag mig? För ett tag sedan illustrerades en notis om superbussar i Karlstad med en Volvo-ledbuss med Wright-kaross. I den senaste notisen visas en Irisbus Crealis. Båda är vanliga ledbussar. Superbuss för mig är något i stil med minst en 30-meters trippelledbuss. Skall bli intressant att se om det blir en sådan superbuss i Karlstad med tiden eller om det bara blir en tummetott (=en vanlig ledbuss). Eller skall det bli speciella suparbussar till systembolaget kanske?

Anders Noren

Citat från: Cyklisten skrivet 03 december 2010, 20:58:51 PM

Är detta månne ett symptom på att den typiska Bussnack-besökaren är mer intresserad av bussar än av busstrafik...?

"Superbussen" handlar givetvis inte om själva fordonet utan om linjen, ett "högkvalitativt kollektivtrafikstråk" genom Karlstad. Det trodde i alla fall jag var glasklart efter att ha läst artikeln.

Anders

M

Ett par dubbelledare från staden ett par mil söder ut skulle väl inte vara fel.

/M

Mats Karlsson

Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2010, 21:36:19 PM
Är detta månne ett symptom på att den typiska Bussnack-besökaren är mer intresserad av bussar än av busstrafik...?

"Superbussen" handlar givetvis inte om själva fordonet utan om linjen, ett "högkvalitativt kollektivtrafikstråk" genom Karlstad. Det trodde i alla fall jag var glasklart efter att ha läst artikeln.

Anders
Jodå, det handlar visst om själva bussen! Det är ingen vanlig stombusslinje man eftersträvar, utan en superbusslinje, vilket förklaras som en linje med bussar utöver det vanliga.

Anders Noren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 december 2010, 11:44:57 AM
Jodå, det handlar visst om själva bussen! Det är ingen vanlig stombusslinje man eftersträvar, utan en superbusslinje, vilket förklaras som en linje med bussar utöver det vanliga.

Till allra största del handlar "superbusslinjen" om sådant som bussfiler, bussgator, signalprioritering och andra bussprioriterande åtgärder. Det är åtgärder som är tämligen okända utanför storstäderna (och Luleå), tro det eller ej. En eventuell specialbeställd busstyp är bara ett utanpåverk, ett slags marknadsföring, ungefär som SL:s blåa bussar. Givetvis skulle trafiken som sådan funka lika bra med vilken stadsbuss som helst. (Relativt billiga framkomlighetsfrämjande åtgärder är antagligen för politiskt osexiga för att kunna genomföras utan att också göra ett jippo av det.)

Anders

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 04 december 2010, 12:31:28 PM
Till allra största del handlar "superbusslinjen" om sådant som bussfiler, bussgator, signalprioritering och andra bussprioriterande åtgärder. Det är åtgärder som är tämligen okända utanför storstäderna (och Luleå), tro det eller ej. En eventuell specialbeställd busstyp är bara ett utanpåverk, ett slags marknadsföring, ungefär som SL:s blåa bussar. Givetvis skulle trafiken som sådan funka lika bra med vilken stadsbuss som helst. (Relativt billiga framkomlighetsfrämjande åtgärder är antagligen för politiskt osexiga för att kunna genomföras utan att också göra ett jippo av det.)

Anders
Superbuss eller ej, politiskt jippo eller ej. Visst du skulle säkert kunna använda en vanlig stadsbuss också. Men frågan är om man får samma resandeutveckling? Visst man kan tycka det är fånigt, men jag tror faktiskt det finns en poäng med dessa specialdesignade bussar. Det man vill uppnå med BRT-lösningar är ju ngt slags "spårfaktor". Det vill säga det resultat man får när man bygger spårväg. Alla ser spåret i gatan och ingen tvivlar på i vilken riktning och hur man kan åka. Det signalerar också något man iaf kan räkna med har hög turtäthet och tillförlitlighet. Kollektivtrafikförbindelsen måste alltså synliggöras, främst för att även de som inte åker nu ska hitta den. Därmed inte sagt att åtgärder för att göra resorna snabbare etc. inte kan ha effekt som sådana. Karlstad är ju själva ett utmärkt exempel på just det! I själva verket tror jag att om man tydliggör bussen i stadsrummet kan man få exakt lika hög spåreffekt som om man bygger spårvagn. Problemet brukar dock vara att man sällan lägger ner de resurser som behövs när det gäller busslösningar. 

Anders Noren

Citat från: Omnilasse skrivet 04 december 2010, 20:05:04 PM
I själva verket tror jag att om man tydliggör bussen i stadsrummet kan man få exakt lika hög spåreffekt som om man bygger spårvagn. Problemet brukar dock vara att man sällan lägger ner de resurser som behövs när det gäller busslösningar.  

Ja, det är ju det som är flexibilitetens förbannelse. Den gör det så lätt att kompromissa bort framkomligheten. "Bussen kan ju alltid köra runt", och så stryker man ett busskörfält här, en trafiksignal där och låter bli att beivra felparkerarna. Med spårväg är man så illa tvungen att se till att det aldrig blir några stopp.