Biogasbussar vägrade starta (Visby)

Startat av Kristofer, 02 december 2010, 09:52:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

"Varför bussarna inte fungerade är oklart". skriver SR.
För att de hade biogasmotorer? Även gasbussarna i Örebro är ju svårstartade i kyla.

Greger Larsson

Från en av förra vinterns kallare dagar, tror det var -31..


Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 december 2010, 22:44:01 PM
Kan man anta att era bussar parkeras inomhus eller på annat sätt skyddade från väder o vindens påverkan?

-15 grader på Gotland  + 15 m/s i vind med vår fuktiga luft är tyvärr betydligt värre än Norrlands torra dito.

Är medveten om klimatskillnaden..
Ske-buss gasbussar står inomhus i o m att man valde snabbtankning. Från början planerades att de skulle stå ute och tankas under natten men detta skrinlades(som tur var).

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 december 2010, 22:44:01 PM
-15 grader på Gotland  + 15 m/s i vind med vår fuktiga luft är tyvärr betydligt värre än Norrlands torra dito.

Vanligtvis ja. Men samma råa fuktiga kyla kan även dra in över kuststäderna vid rätt (eller snarare fel) vindriktning.
I Örebro finns både utomhusramper samt inomhusgarage. Alla gasdrivna stadsbussar verkar dock stå utomhus.

bisquit

Stämmer bra det Ersa. Samtliga biogasbussar i Örebro. Står rampkopplade utomhus under vindskydd. Medan alla dieselbussar står inomhus nattetid..  8)

lil-sis

Fukt är värre än kyla. Iaf i Uppsala  :P

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 december 2010, 10:11:14 AM
Tyvärr står bussarna väldigt oskyddade för väder o vind i Färjeledsbacken, gasbussar ska nog helst stå inomhus eller i a f bakom vindskydd

Räcker inte motorvärmaren?  ???

yngrot

gasdrift är lite mer bekymmersam än diesel vid kyla ... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Citat från: yngrot skrivet 04 december 2010, 18:05:38 PM
gasdrift är lite mer bekymmersam än diesel vid kyla ... 

Jo jag vet det, och därför använder man ju i princip alltid motorvärmare. Även sommartid. Jag trodde dock att den räckte till även vintertid.....

Lasse i Bdn

Sedan Boden Citybuss övertagit lokaltrafiken har man byggt garage, men bara med tak och en vägg.Med andra ord ett rent kallgarage. Det är plats för 11 bussar i utomhusdelen och 2 i en servicedel med värme (tvätthall och verkstad)

Björn Lövdahl

Varför är gasbussarna så mycket känsligare än våra gasdrivna distrubrutionsbilar?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

Kanske för det är många olika förare varje dag på bussarna ??   Jag har en känsla av att när det gäller gasbussar är det inte bara att gasa ;D på och köra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina