Göteborg får nya busskörfält - linje 100!

Startat av Stefan K, 30 november 2010, 18:26:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Enligt planer skall det byggas hela 91 km busskörfält i Göteborg fram till 2013.
Delar av körfälten finns i innerstaden.
Antar att bl.a. linje 100 kommer få del av dessa förbättringar.
Någon som vet körvägen för linje 100 genom centrala Göteborg?

Olof Lagerkvist

Citat från: Stefan K skrivet 30 november 2010, 18:26:54 PM
Enligt planer skall det byggas hela 91 km busskörfält i Göteborg fram till 2013.
Delar av körfälten finns i innerstaden.
Antar att bl.a. linje 100 kommer få del av dessa förbättringar.
Någon som vet körvägen för linje 100 genom centrala Göteborg?

Jag talade med en person från Trafikkontoret häromdagen och även om saker kan ändras i sista sekunden så låter det som att det blir så här i riktning mot Göteborg (om jag uppfattade allt korrekt vill säga): Örgrytevägen-Korsvägen-Södra Vägen-Parkgatan-Stampbron-Polhemsplatsen-Drottningtorget-NET och i motsatt riktning Bergslagsgatan-Nils Ericsonsgatan-Drottningtorget-Polhemsplatsen/Åkareplatsen-Stampbron-Nya Allén-Södra Vägen-Korsvägen-Örgrytevägen.

Personen jag pratade med talade däremot inget om nya bussfiler så det vet jag inget om. Men jag tycker nog inte att det låter som att denna tilltänkta linje 100-körväg innehåller någon sträcka där det finns uppenbar plats att bygga bussfil...

Jag funderar ibland på om det inte vore bättre att försöka bygga hållplatslägen vid Korsvägen för linjer som t ex 100, 300, Flygbussen m m. Det finns inte så gott om plats naturligtvis, men om man kunde offra några kvadratmeter längs början av Skånegatan skulle det kanske gå att ordna. Då får nämnda linjer visserligen köra Skånegatan isf Södra Vägen, men det kanske inte är någon direkt nackdel heller.

Däremot har det ju diskuterats till och från att bygga fortsättning på bussfilerna på Kungälvsleden. I dagsläget slutar dessa vid Bäckebolsmotet, ungefär där tröga fredagsköerna brukar börja. För expresserna mot Kungälv och vidare mot norra Bohuslän blir det säkert tidsvinster på 15-30 minuter om man ordnar detta. Jag hoppas verkligen att det är dags för det projektet nu.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2010, 20:22:01 PM
Jag funderar ibland på om det inte vore bättre att försöka bygga hållplatslägen vid Korsvägen för linjer som t ex 100, 300, Flygbussen m m. Det finns inte så gott om plats naturligtvis, men om man kunde offra några kvadratmeter längs början av Skånegatan skulle det kanske gå att ordna. Då får nämnda linjer visserligen köra Skånegatan isf Södra Vägen, men det kanske inte är någon direkt nackdel heller.

Skånegatan upp till Odinsplatsen och sedan nya bussgatan in till Drottningtorget borde vara ganska bra. Men som sagt behövs då hållplatslägen längs med Skånegatan i närheten av korsvägen och det lär man väl inte släppa till.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2010, 20:22:01 PM
Personen jag pratade med talade däremot inget om nya bussfiler så det vet jag inget om. Men jag tycker nog inte att det låter som att denna tilltänkta linje 100-körväg innehåller någon sträcka där det finns uppenbar plats att bygga bussfil...

Det har väl snackats på allvar om att det ska bli bussfil längs med Allén över till Polhemsplatsen?

Anders Noren

Citat från: CS skrivet 30 november 2010, 20:33:24 PM
Det har väl snackats på allvar om att det ska bli bussfil längs med Allén över till Polhemsplatsen?

Vågar man flytta på trädraderna längs Nya allén, Parkgatan och Södra vägen är det inga problem att bygga nya körfält för busstrafiken, de tre gatorna har ju bara bebyggelse på ena sidan. Vågar man inte flytta träden måste man ta av de ordinarie körfälten.

Stefan K

Håller också med om att det vore klokt att dra linje 100 och 300 i Skånegatan, med hållplatser strax norr om Korsvägen.
Går färden vidare på Stampgatan eller Ullevigatan?